למרות גילוי השחפת: גידול במשלוחים החיים של בקר מפורטוגל

ברבעון הראשון של 2019 נרשמת עלייה של כ-8% במספר בעלי החיים במשלוחים לעומת התקופה המקבילה בשנת 2018 • התגלתה שחפת בעגלים שיובאו לישראל מפורטוגל והונגריה • עמותות אנימלס ותנו לחיות לחיות: "התפרצות השחפת היא תוצאה צפויה של המשלוחים החיים"

עגל מהמשלוחים החיים / צילום: עמותת אנימלס
עגל מהמשלוחים החיים / צילום: עמותת אנימלס

נתוני משרד החקלאות לסיכום יבוא משלוחים חיים של בקר וכבשים לישראל ברבעון הראשון של 2019, מצביעים על גידול משמעותי ביבוא של משלוחים חיים של בקר וכבשים מפורטוגל לשוק הישראלי וכן לשוק של הרשות הפלשתינית, וזאת למרות שבמספר עדרים בצפון התגלתה בבקר שמקורו בפורטוגל התפרצות של מחלת שחפת המסוכנת גם לאדם, התפרצות שעליה דווח לראשונה ב"גלובס". ברבעון הראשון יובאו מפורטוגל למעלה מ-50% של הכבשים החיים וכ-25% של הבקר החי המיובא לישראל. סוחרים תולים את הגידול גם בהכנות למה שמכונה "תקופת חגי הזבח והמנגלים" בהם עולה צריכת הבשרים.

וטרינרים ותיקים טוענים, כי עובדה ידועה היא שבפורטוגל יש שני מחוזות בהם מתפרסמים דיווחים תכופים על התפרצויות שחפת, ולכן היה צורך בהשגחה חריפה ביותר על יבוא מפורטוגל. בעבר הייתה חובת בדיקות סקר ברפתות לאיתור המחלה, אולם חובה זו בוטלה לפני כ-4 שנים. את המכון הפתולוגי בשירותים הווטרינריים במשרד החקלאות עזבו בשנה האחרונה ארבעת הפתולוגים הבכירים, וכיום פועל בו פתולוג בכיר אחד בלבד.

בהמשך לגילויים על שחפת בבקר מפורטוגל, אותרה שחפת גם בבקר שיובא מהונגריה. עובדת של השירותים הווטרינריים נחשפה למחלת השחפת במהלך בדיקה בבית מטבחים, ולגבי עובד נוסף מתנהל בירור. התגלתה בעיה חמורה גם בבקר המיובא מרומניה: היו משלוחים שבהם בלמעלה ממחצית הבדיקות במכון הפתולוגי התגלה טפיל בשם "דיקרוצליום", הפוגע בכבד הבקר.

משרד החקלאות הודיע, שלא נשקפת סכנה לבריאות הציבור בזכות מערך הבדיקות והדגימות של השירותים הווטרינריים, וכי במשרד החקלאות הצליחו לעצור את שיווק מוצריהם של הפרות הנגועות במחלה ולמנוע כל סכנה לבריאות הציבור. עוד מסר משרד החקלאות, כי "השירותים הווטרינריים בישראל נמצאים בקשר עם השירותים הווטרינריים הפורטוגזים, אשר נדרשו להעביר תחקיר בנושא".

החלופה - בשר מיובא בקירור

למרות גילויים הולכים וגוברים של מחאה ציבורית, והליכי החקיקה המתנהלים בכנסת ובממשלה להפסקת המשלוחים החיים, בשנת 2018 נרשם שיא ביבוא בעלי חיים במשלוחים החיים: 685,813 עגלים וטלאים יובאו לפיטום ושחיטה בישראל, עלייה של 37% לעומת שנת 2017, בה יובאו 499,265 בעלי חיים. זאת, למרות ששר החקלאות אורי אריאל הצהיר מספר פעמים בעבר, כי יפעל לצמצום המשלוחים החיים, בעיקר מאוסטרליה.

הרבעון הראשון של שנת 2019 מסתיים במגמת עלייה במספר העגלים והטלאים המיובאים לישראל במשלוחים החיים. בחודשים ינואר-מרץ יובאו לישראל 178,519 בעלי חיים באוניות, כאשר בתקופה המקבילה בשנת 2018, שבה נרשם שיא בהיקף המשלוחים החיים, יובאו 165,479 בעלי חיים - עלייה של כ-8%.

לפי נתוני משרד הכלכלה, ישנה חלופה למשלוחים החיים, והוא בשר המיובא בקירור מבתי מטבחיים בחו"ל ונמכר במחיר זול יותר. יבוא בשר בקירור כרוך במכס גבוה, למעט מכסה מוגבלת פטורה ממכס. משרד האוצר אישר באוקטובר 2016 תוכנית, לפיה תוקצה מכסת יבוא בשר בקירור בפטור ממכס, כך שעד 2020 היקף יבוא הבשר בפטור ממכס יגיע ליותר מ-21 אלף טון (17.5 אלף טון במכסות יבוא פטורות ממכס והיתר לפי הסכמים בילטראליים). זאת, בזמן שהצריכה השנתית של בשר בקר טרי מוערכת ב-20 אלף טון, כולל בשר שמקורו בבעלי-חיים ילידי ישראל. לאחרונה פורסם כי יתכן וכבר ב-2019 יבוטלו לחלוטין המכסים על יבוא בשר טרי מצונן.

עמותות אנימלס (לשעבר אנונימוס לזכויות בעלי-חיים) ותנו לחיות לחיות, מוסרות: "התפרצות שחפת הבקר בישראל לאחר כ-30 שנים בהן לא נתגלתה המחלה בארץ, היא תוצאה צפויה של המשלוחים החיים. גופים וטרינריים רבים ברחבי העולם מתנגדים למשלוחים החיים מחשש להפצת מחלות, ובצדק. תעשיית המשלוחים החיים מוכיחה שוב ושוב, שהדבר היחיד שמניע אותה הוא בצע כסף; לא אכפת להם מסבלם של בעלי החיים ולא אכפת להם מבריאות הציבור. אבל לציבור בישראל כן אכפת מבעלי חיים, והוא רוצה לראות את סופם של המשלוחים - 86% תמכו בהצעת החוק להפסקת המשלוחים החיים. לאחר הבחירות הציבור מצפה לראות הליך חקיקה מהיר להפסקת המשלוחים החיים האכזריים".