גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מנכ"ל מירלנד: "לגדול לא הצלחנו, אז אנחנו צריכים לקטון - ולקטון זה למכור נכסים"

חברת הנדל"ן מירלנד מעוניינת להירכש או להתמזג עם חברה גדולה יותר, עקב היקף פעילותה המצומצם ● באסיפת מחזיקי האג"ח התייחס המנכ"ל רומן רוזנטל לתביעה שהוגשה נגד החברה במוסקבה: "אני לא יכול להגיד שזאת תביעה הזויה, כי התובעת היא עיריית מוסקבה, אבל אנחנו פועלים עם יועצים משפטיים שחושבים שסיכוי ההגנה שלנו טובים"

חברת הנדל"ן מירלנד מעוניינת להירכש או להתמזג עם חברה גדולה יותר, עקב היקף פעילותה המצומצם. במצגת שפורסמה היום (ב') למשקיעים ציינה מירלנד  את הדברים, ומנכ"ל החברה רומן רוזנטל אף הרחיב על כך באסיפת מחזיקי האג"ח של מירלנד, שהתכנסה בשעות הצהריים בתל-אביב.

תחת הכותרת אסטרטגיה עסקית, כתבה מירלנד כי "כחלק מהתמודדותה של החברה עם השינויים בסביבה העסקית, שבה היא פועלת והמצב הכלכלי ברוסיה, החברה בוחנת מעת לעת אלטרנטיבות נוספות לשם מימוש האסטרטגיה העסקית שלה, כדוגמת התקשרות עם משקיע אסטרטגי, מכירת נכסים או מיזוג. החברה בדעה כי התקשרויות מסוג שכזה יאפשרו לה להשתמש בידע ובניסיון שצברה בתחומי פעילותה לצורך השגת יעדיה ולהשאת רווחיה".

"לצורך כך, התקשרה החברה עם יועצים ומומחים בינלאומיים בעלי ידע, ניסיון ומוניטין בתחומים אלה. יחד עם זאת, המדובר בבחינה בעלת אופי ראשוני בלבד ונכון למועד הדוח החברה אינה מצויה במגעים ו/או במו"מ קונקרטי למימוש איזה מהאלטרנטיבות המוזכרות לעיל", כתבה מירלנד במצגת למשקיעים.

באסיפת מחזיקי האג"ח שכונסה היום הסביר מנכ"ל מירלנד רומן רוזנטל כי "אנחנו עומדים בתחזיות שלנו אבל התוחלת של החברה צריכה להגיע או מהכנסת משקיע, או למכור את החברה, או למזג את החברה. הדירקטוריון הקים ועדה ואנחנו אומרים שאנחנו צריכים לגדול או לקטון. לגדול לא הצלחנו, אז אנחנו צריכים לקטון, ולקטון זה למכור את הנכסים. הדבר הזה נמצא בעבודה כבר מחודש יוני 2018. אין לנו קווים אדומים. מה שעומד על הפרק של החברה זה להחזיר את החובות ולהשיא ערך לבעלי המניות".

אסיפת מחזיקי האג"ח כונסה היום לבקשת הנאמן, בעקבות המשבר החדש אליו הגיע מירלנד ואשר הוביל את רואי החשבון שלה להצמיד הערת עסק חי לדוחותיה הכספיים לסיכום 2018. מירלנד, שפועלת בשוק הנדל"ן הרוסי, נקלעה באחרונה לסחרור בעקבות תביעה שהגישה עיריית מוסקבה כנגד אחת מחברות הנכס של מירלנד.

אותה תביעה הובילה להקמת עילת פירעון מיידי לבנק סברבנק אליו משועבד הנכס, ועקב כך גם לבנק VTB שהעניק לחברה הלוואה למימון נכס אחר וכן למחזיקי האג"ח בישראל. העילות לפירעון מיידי גם אילצו את החברה לרשום את מלוא חובותיה הפיננסיים כהלוואות לטווח קצר, והובילו בשל כך את רואי החשבון שלה להצמיד הערת עסק חי לדוחות 2018.

לאסיפה היום הגיעו רוזנטל וסמנכ"ל הכספים של החברה יבגני סטקלוב. בפתיחה סקר רוזנטל את המצב הכלכלי הנוכחי ברוסיה, הסביר את הסיבות לפיחות של כ-25% שנרשם בשנה האחרונה שער הרובל הרוסי מול הדולר, ואף הדגיש כי החברה עמדה בתחזיות לשנים 2017 ו-2018, אותן הציגה בעת השלמת הסדר החוב שלה ב-2016 (שבו הסכימו מחזיקי האג"ח למחירה של כ-80% מהחוב כלפיהם).

בהמשך עבר רוזנטל לדבר על התביעה וציין כי, "בנוגע לתביעה שהתקבלה מעיריית מוסקבה, גם היום מבחינתנו רב הנסתר על הגלוי בגין התביעה הזאת כי ראינו כתב תביעה כוללני ועמום. מדובר בפרויקט משרדים שהיה במקור מפעל לייצור חלקים למכוניות ושנרכש על ידנו בשלבים. הוא שופץ והורחב, כשכל המהלך לווה בקבלת הסכמות מהרשויות במוסקבה".

"הבניין מופעל על ידנו משנת 2009 ולא היו בו שום סימנים שהיו יכולים להיות לא חוקיים. הבניין גם עבר בדיקת נאותות של סברבנק והשעבוד עליו נרשם, ולכן קיבלנו את התביעה הזאת בהפתעה".

רוזנטל הוסיף כי "אני לא יכול להגיד שזאת תביעה הזויה, כי התובעת היא עיריית מוסקבה, שהיא גוף עוצמתי. אבל אנחנו פועלים עם יועצים משפטיים שחושבים שסיכוי ההגנה שלנו טובים. עם זאת, ברגע של בנק קמה עילה לפירעון מיידי, ההלוואות סווגו לזמן קצר וברגע שזה קורה כל היתר זה כבר עניין טכני, למרות ששכלית זה נראה קצת לא הגיוני.

"אני רוצה להפנות אתכם לצד של הספקות, אבל זה לא אירוע שאנחנו היינו בוחרים להתעסק איתו. התובעים צרפו את סברבנק כנתבעים בתביעה אבל למעט כמה שיחות איתם בנושא לא שמענו מהם התייחסות. הם ביקשו שנעדכן אותם בנושא".

בתשובה לשאלת אחד המחזיקים, אמר רוזנטל כי "אם הבנק יעמיד את ההלוואה לפירעון מיידי אז אין לנו את הכסף להתמודד עם זה. בעקרון השווי הנכסי הנקי של הנכסים המניבים המשועבדים שלנו קרוב לאפס, אבל ברגע שמוציאים אבן אחת מהחומה, קשה לדעת איך זה ישפיע".

רוזנטל הדגיש כי "לא הרסו במוסקבה עד היום בניינים בסדר גודל כזה בגלל טענות של בנייה בלתי חוקית, ולכן אנחנו מאמינים שאו שזה יידחה על הסף או שתהיה סוג של פשרה". הוא הוסיף כי "מדובר על עניין מסחרי בין חברה מסחרית ובין עיריית מוסקבה, ולנו אין לנו אינטרסים במוסקבה כי אנחנו לא בונים בה. הוגשו מאות תביעות במוסקבה כנגד בניינים וזאת שיטת מצליח".

מחר יתקיים שימוע ראשוני בנושא בבית המשפט, שבו תגיש מירלנד את כתב ההגנה שלה. לדברי רוזנטל, אחת הטענות ההגנה אותה תציג החברה נוגעת לעובדה שהיא משלמת לעירייה ארנונה על הבניין מזה שנים.

בתשובה לשאלות בנוגע למצב הכלכלי ברוסיה, למצב העסקי ולהוצאות הגבוהות שמציגה מירלנד מדי שנה, השיב רוזנטל בין השאר כי "לא סתם קבענו את פירעון האג"ח לשנים 2021-2023. הפעילות המניבה שלנו הפסיקה להפסיד באמצע 2018 ועכשיו היא כבר יודעת לשרת את ההלוואות שלה לא צריכה הזרמות מזומנים".

הוא הוסיף כי הרצון הוא לקטון באמצעות מכירת הנכסים המניבים שתסייע להחזיק את החוב, ובמקביל לנסות ולהוציא כסף מפעילות ייזום הדירות למגורים סנט פטרסבורג, שמייצרת רווח גולמי של כ-15%.

"הקרן של האג"ח צריכה להיפרע מפרויקט הבנייה למגורים בסנט פטרסבורג, אבל האפשרות למכור שלבים נפרדים בפרויקט היא לא אפשרית", הסביר רוזנטל בתשובה לשאלות המחזיקים. "האפשרות היא למכור את חברת סנט פטרסבורג כולה בנפרד, אבל זה קשה, כי אנחנו כל הזמן בבנייה, וקשה לתמחר את זה. ניסינו למכור את על הפעילות הזאת אבל לא הצלחנו".

"בשוק במשבר אין כמעט קונים ורואים את זה ההשקעות בנדל"ן בכל רוסיה, שהסתכמו ב-2018 ב-2.9 מיליארד דולר בלבד. זה פחות ממה שמשקיעים בדרום תל-אביב".

הוא הוסיף כי "ממשיכת רווחים מסנט פטרסבורג אנחנו רואים איך נוכל לשלם את קרן חוב האג"ח ב-2021. כל הפרויקט הזה אמור להסתיים ב-2024 אבל אנחנו מנסים להקדים את זה."

מחזיקי האג"ח ביקשו לדעת כמה כסף יניב הפרויקט במלואו עד סיומו ורוזנטל העריך כי הרווחיות גולמית מכל פעילות המגורים צריכה להניב בערך 70 מיליון דולר כאשר בנוסף לכך יש עוד 20 מיליון דולר של הון עצמי ועוד 25 מיליון דולר שתגיע מכירת השטחים המסחריים שממוקמים בקומת הקרקע בבניינים המגורים.

עוד כתבות

מטוס של יונייטד איירליינס / צילום: Shutterstock

פעם נוספת: יונייטד איירליינס מבטלת את הטיסות עד יוני

חברת התעופה האמריקאית חזרה לפעילות בישראל במרץ האחרון והפעילה טיסה יומית לניו יורק ● בסמוך למתקפה האיראנית היא השהתה את הפעילות בארץ עד תחילת מאי, ולאחר מכן האריכה את תוקף ההשהיה למספר ימים נוספים ● כעת עולה מלוח הטיסות של יונייטד איירליינס כי היא מבטלת את הטיסות עד תחילת יוני

רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב - יפו / צילום: איל יצהר

חניונים יתייקרו, אירועים יבוטלו: עיריית ת״א נקלעה לבור תקציבי ומתכננת קיצוץ ענק

החניונים העירוניים יתייקרו, סבסוד הצהרונים יצומצם ואירועי תרבות יבוטלו ● עיריית תל אביב נערכת לקיצוץ התקציבי הגדול ביותר שלה בשנים האחרונות ● הסיבות: ההתייקרויות במשק, הוצאות המלחמה ופסיקות בית המשפט בשנה שעברה באשר להיטלי השבחה ● האם רשויות אחרות ילכו בעקבותיה? ● עיריית ת"א: "הצמצום הוא בגדר נקיטת צעדי־מנע אחראיים"

ארי הרו / צילום: ניצן שפיר

6 חודשי עבודות שירות לארי הרו, לשעבר ראש הסגל בלשכת רה"מ

גזר הדין ניתן בעקבות הסדר טיעון שחתמה הפרקליטות עם הרו כחלק מהסכם עד המדינה עמו בפרשות 1000 ו-2000 ● במסגרת ההסדר הרו הודה והורשע בעבירה של מרמה והפרת אמונים בפרשת 3H גלובל ● כן נגזרו עליו קנס של 700 אלף שקל וחצי שנת מאסר על-תנאי

אנדראה אורקל, מנכל בנק יוניקרדיט האיטלקי / צילום: Reuters, Massimo Di Vita

במשך שנים משקיעים נכוו ממניות הבנקים האירופיים. עכשיו הן ממש לוהטות

לאחר שנים של שפל, הבנקים באירופה מתחילים להציג ביצועים משופרים, הודות לניקוי מאזנים וצמצום עלויות, לצד רווח מוגדל ממתן הלוואות ● מניות הענף דוגמת UniCredit מזנקות גם בציפייה לחלוקות דיבידנדים בעד כ-130 מיליארד דולר, ועוקפות את מקבילותיהן מארה"ב

רחוב הרצל, תל אביב / צילום: רועי חבני

מנורה מבטחים מלווה 260 מיליון שקל לבניינים שמשכנים את מפוני קיבוץ רעים

חברת הביטוח העמידה אשראי לשני מגדלים בפרויקט "תאודור" בדרום תל אביב של יובלים ורן בלינקיס ● הבניינים בפרויקט כוללים דירות שמיועדות ברובן להשכרה לטווח ארוך ● את העסקה הובילה אקטיב חיתום של עומרי לוי

יבוא כלי רכב לנמל אילת / צילום: Shutterstock

יבואנית טויוטה בישראל: צפויים חוסרים בדגמי הרכב הפופולריים

יוניון מוטורס מודיעה על "השפעה מיידית" בשיווק קורולה ו־CH-R, ומוסרת שתעביר את המלאי הקיים לחברות הליסינג כמתוכנן, אך "לא תוכל להיענות לכל הביקוש"

ערן ברוך / צילום: תמונה פרטית

המיזם שקורא לבני 50 ומעלה להתנדב לשנת שירות ביישובי העוטף

המהלך של איש החינוך ומנכ"ל בינה לשעבר, ערן ברוך, מחליף בין צעירים בני 18־19 לבעלי מקצועות עם ניסיון שיוכלו לסייע בשיקום העוטף ● עד כה נרשמו כ־500 מתנדבים ● ישראל מתגייסת

מה צפוי לשקל? / אילוסטרציה: Shutterstock

הדולר יגיע ל-3.5 שקלים? מה קורה בשוק המט"ח

לראשונה מאז תחילת אפריל, השקל מתחזק בחדות מול המטבעות הזרים ויורד מתחת לרף ה-3.7 שקלים לדולר ● מדובר בשינוי מגמה חד לעומת התקופה האחרונה בהמשך להתפתחויות הבטיחוניות ● מה עומד מאחורי שינוי המגמה?

התחדשות עירונית. חובה לדווח על ניגוד עניינים / צילום: באדיבות י ח דמרי

להתחייב למועד כבר בהתחלה: כל מה שצריך לדעת על תקנות השקיפות בהתחדשות עירונית

פרויקטים תקועים, סכסוכים בין בעלי דירות ליזם ואיחורים משמעותיים גורמים לרבים להימנע מפרויקטים של התחדשות עירונית ● תקנות חדשות שעברו לאחרונה בכנסת מנסות לצמצם את אי הוודאות בפרויקטים

צילום: איל יצהר, איורים: גיל ג'יבלי, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי,

דב קוטלר נפרד מהפועלים: רווחי השיא, התחרות הצמודה עם לאומי והיורשים האפשריים

בתום כהונה של חמש שנים, מנכ"ל הפועלים הודיע במפתיע על פרישה ● דב קוטלר הצעיד את הבנק לשווי של כמעט 50 מיליארד שקל וכך הצליח להדביק את הפער מול לאומי, הוביל את ההיפרדות מישראכרט וסגר את פרשת הסיוע בהעלמות המס בארה"ב ● העזיבה שלו מצטרפת לגל גדול של שינויים במערכת הבנקאית

מתחם ביג פתח תקווה / הדמיה: יח''צ ביג

המרכז המסחרי "הכי גדול בישראל" ייבנה בעיר המפתיעה הזאת

בעיר החמישית בגודלה בישראל, פתח תקווה, יש כ־300 אלף מ"ר של שטחי מסחר בסך־הכול, מה שמוביל לדליפת כוח קנייה אל השכנות שמסביב ● פתיחת ביג פאשן פתח תקווה תקטין את הדליפה, אך גם עשויה "לנגוס" מהמתחרים - עמי בסר סיטי, עופר פתח תקווה, Y סנטר ועוד

פרויקט פינוי בינוי / צילום: Mark Tso

מה מגיע לבני 70 ומעלה במיזמי פינוי־בינוי? הנחיות חדשות מנסות לעשות סדר

החוק המעניק לבני 70 ויותר הטבות מיוחדות במיזמי התחדשות עירונית, לא כלל התייחסות לפרויקטים שקידומם החל טרם כניסתו לתוקף ● חוות דעת של המשנה ליועצת המשפטית קובעת: גילו של הדייר בעת החתימה הראשונה הוא הקובע ● איך תשפיע ההנחיה על היזמים?

בכירי XTEND / צילום: כדיה לוי

הרחפנים הוכיחו את עצמם במלחמה: עכשיו החברה מגייסת 150 מיליון שקל

יצרנית רחפני התקיפה והמודיעין הישראלית אקסטנד מגייסת מיליונים בסבב גיוס שלישי (סבב B), זאת לאחר שהרחפנים שפיתחה הוכיחו את יכולתם במסגרת לוחמה בשטח עירוני סבוך בקרב יחידות צה"ל במלחמת "חרבות ברזל" ● בין המשקיעים החדשים - כלל-טק, קרן השקעות הטכנולוגיה של לן בלווטניק

כוחות צה''ל על הגבול עם רצועת עזה / צילום: ap, Tsafrir Abayov

צה״ל ושב״כ חיסלו את מפקד הכוח הימי של חמאס בעיר עזה

בכיר ישראלי לתקשורת הזרה: ממשלת ישראל מתוסכלת מעיכוב משלוחי הנשק • חיזבאללה דחה את המתווה של צרפת להסדרה בצפון • צה"ל תקף בלבנון: יותר מ-20 מטרות הותקפו מהאוויר ומהקרקע, כטב"ם התפוצץ באזור יערה • הותר לפרסום: מת מפצעיו פקד ייטב לב הלוי, פקד ולוחם בימ"מ, שנפצע באורח אנוש בפעילות מבצעית בטולכרם • עדכונים שוטפים

140 מיליארד שקל, מדד מניות אחד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

האם טרנד ההשקעה שסוחף את הישראלים מסוכן, ולמה יש מי שחושב ש"זו קטסטרופה"

מסלולים עוקבי S&P 500 הולכים וצומחים בקצב מסחרר. בכל מוצרי החיסכון וההשקעה בישראל, לטווחים ארוכים בינוניים וקצרים, מוצעים מסלולים שעוקבים אחר מדד הדגל האמריקאי ● בינתיים המדד הניב בעיקר תשואות חיוביות, אבל המומחים מזהירים שיש גם סכנות בתופעה, הן לחוסכים והן למשק הישראלי

מעבר הגבול בין רוסיה לנארווה, אסטוניה, סגור לכניסת רכבים / צילום: Reuters, Mihkel Maripuu

אוקראינה מאבדת מכוחה, והמדינות הבלטיות שואלות: אנחנו הבאות בתור?

נארווה, עיר הגבול של אסטוניה שסומנה על ידי פוטין כאדמה רוסית היסטורית - היא בין היעדים הפוטנציאליים לערעור היציבות באזור ● מפברואר נרשמת הידרדרות מהירה ביחסים בין המדינות

חיילי צה''ל בעזה / צילום: דובר צה''ל

קיבוץ ניר יצחק הודיע על מותו של החטוף ליאור רודאיף

נתניהו: "הצעת חמאס רחוקה מאוד מהדרישות ההכרחיות של ישראל" • גורמים רשמיים בארה"ב: בהצעה שחמאס הסכים לה יש שינויי ניסוח מינוריים בלבד ביחס להצעה של ישראל • המשלחת הישראלית הגיעה לקהיר • דיווח: "הפלישה לרפיח תואמה עם ארה"ב. המטרה - מתן תמונת ניצחון שניתן יהיה לשווק לבן גביר וסמוטריץ'" • עדכונים שוטפים

בנימין נתניהו, דונלד טראמפ ואסמאעיל הנייה / צילומים: צילומים: רויטרס, AP, Evan Vucci ,Mahmoud Hefnawy, מארק ישראל סלם (ג'רוזלם פוסט), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

תרחיש האימים: דונלד טראמפ מזמין את אסמאעיל הנייה לקמפ דייוויד

זה מה שנשיא ארה"ב לשעבר, וכנראה גם לעתיד, כמעט עשה בספטמבר 2019 עם הטליבאן של אפגניסטן, ההזמנה בוטלה ברגע האחרון ממש ● טראמפ אינו האמריקאי היחיד המחפש "עסקה" ● האמונה בפרגמטיות של אנשים לא–פרגמטיים היא חלק רב–שנים של הדיפלומטיה האמריקאית

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה ב-2%, טסלה בכ-4%

הנאסד"ק ירד ב-0.1% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות חדות ● לאחר 10 ימים של עליות, ההנג סנג ירד ב-0.5% ● אפל תחל לייצר שבבי AI ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%

מערכת ההגנה האווירית כיפת ברזל / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

בגלל המלחמה בעזה: בדנמרק מתנגדים לרכש של מערכות הגנה מישראל

מפלגות בקואליציה הדנית התנגדו לרכישת מערכות הגנה אווירית ישראליות, מטעמים מוסריים ● לפי שרים בממשלה הנוסח שהוסכם לבסוף מעורפל ו"יקשה מאוד" על רכש צבאי מישראל