האם התוצר בישראל גבוה או נמוך מבמדינות ה-OECD?

אבי ניסנקורן, מועמד לשר בכיר מטעם כחול לבן, טוען כי הכלכלה הישראלית הישראלית צומחת לאט ביחס לעולם • האם הוא מדייק? בדקנו • המשרוקית של גלובס

אבי ניסנקורן / צילום: איל יצהר
אבי ניסנקורן / צילום: איל יצהר

האם המשק הישראלי משתרך מאחורי העולם המפותח? בכנס "מצביעים כלכלה" של "גלובס", שהתקיים בירושלים בשבוע שעבר, מנה מועמד כחול לבן אבי ניסנקורן את תחלואי המדיניות הכלכלית של ממשלת נתניהו. "אנחנו מדינה במשבר של אי שוויון", הוא אמר, "אנחנו מדינה במשבר של פערים חברתיים, ו'מר כלכלה' - במירכאות אני אומר את זה, בכוונה, כי אני לא מקבל את זה - אנחנו בירידת תוצר. אנחנו, בתוצר מול מדינות מתקדמות - בירידה".

ניסנקורן רוצה להיות שר האוצר הבא. כמה הוא בקיא בנתונים? ניגשנו למאגרי המידע של ארגון ה-OECD ובדקנו כמה מהר צמח התוצר הישראלי ביחס לעולם בתקופת כהונתו של נתניהו.

ב-2009, השנה שבה נכנס נתניהו לתפקיד ראש הממשלה, התוצר המקומי הגולמי (תמ"ג) לנפש עמד בישראל על 27,512 דולר. ב-2017 - השנה האחרונה שיש לגביה נתונים השוואתיים - הוא עמד על 38,886 דולר. זה גידול של 41%. באותה תקופה, התמ"ג לנפש במדינות ה-OECD צמח בממוצע ב-30%: מ-33,984 דולר לנפש ב-2009 ל-44,291 דולר לנפש ב-2017.

הנתונים האלה מראים שהתמ"ג לנפש בישראל עדיין נמוך מהממוצע בארגון, אבל מאז 2009 הפער בין ישראל לעמיתותיה לא התרחב, אלא דווקא הצטמצם. לפני עשור ישראל הייתה נמוכה ב-23.5% מהממוצע, והיום ב-13.9% בלבד. אם נסדר את מדינות ה-OECD לפי התמ"ג לנפש, נמצא שב-2009 היא ניצבה במקום ה-24 בארגון בין 36 מדינות הארגון; ב-2014 עלתה למקום ה-21; ועד 2017 ירדה שלב אחד, למקום ה-22.

יתר על כן: אם משווים את ישראל למדינות המפותחות ביותר בארגון, קצב הצמיחה שלה בולט לטובה אפילו יותר. רק שמונה מדינות ב-OECD צמחו בין 2009 ל-2017, במונחי תמ"ג לנפש, בקצב גבוה מזה של ישראל: טורקיה, אירלנד, ליטא, לטביה, אסטוניה, פולין וצ'ילה. חוץ מאירלנד, התחילו בנקודה נמוכה יותר, וגם ב-2017 התמ"ג לנפש בהן נמוך מזה של ישראל. החזקים-באמת צמחו לאט יותר מאיתנו.

בשורה התחתונה: דבריו של ניסנקורן אינם נכונים. בעשור האחרון צמח התמ"ג לנפש בישראל בקצב גבוה מהממוצע ב-OECD. הפיגור של ישראל אחרי הממוצע בארגון הצטמצם. ברוב המדינות שקצב הצמיחה שלהן גבוה מזה של ישראל, התמ"ג לנפש נמוך משלה.