גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פרשת תיירות המרפא: נסגר התיק נגד 3 הרופאים המנתחים מאיכילוב

הפרקליטות הודיעה היום לפרופ' שלמה קונסטנטיני, פרופ' צביקה רם וד"ר יוסי פז כי לאחר הליך השימוע החליטה לסגור את תיק החקירה נגדם בחשד לעבירות שוחד, וזאת לאחר שהגיעה למסקנה כי לא תצליח להוכיח מעבר לספק סביר כי התשלום מתיירי המרפא ניתן להם בעד הבטחת זהות המנתח

בית חולים איכילוב / צילום: איל יצהר
בית חולים איכילוב / צילום: איל יצהר

"פרשת תיירות המרפא", שהסעירה את מערכת הבריאות לפני כ-5 שנים, הסתיימה היום (ד') באקורד חיובי עבור שלושת המנתחים הבכירים מבית החולים איכילוב - שנחשדו בכך שגרפו לכיסם הפרטי עשרות אלפי דולרים מתיירים זרים שטיפלו בהם. זאת, כשהרופאים נחלצים מהדין הפלילי.

פרקליטות מחוז תל-אביב (פלילי) הודיעה היום לבאי-כוחם של פרופ' שלומי (שלמה) קונסטנטיני, פרופ' צבי רם וד"ר יוסי פז, מנתחים בכירים מבית החולים איכילוב, כי לאחר הליך שימוע החליטה הפרקליטות לסגור את תיק החקירה נגדם בחשד לעבירות שוחד.

זאת, לאחר שהפרקליטות הגיעה למסקנה כי לא תצליח להוכיח במידה הנדרשת בפלילים - מעל לכל ספק סביר - כי התשלום ניתן לרופאים בעד הבטחת זהות הרופא המנתח עבור "תייר המרפא", כפי שסברה בתחילה.

השינוי בעמדת הפרקליטות נולד לאחר השימוע שנערך לרופאים הבכירים, לאחר שבאי-כוחם הצליחו לשכנע את הפרקליטות כי התשלום הפרטי התקבל בעד ליווי וייעוץ רפואי נוסף לתיירי המרפא, שניתן באופן פרטי וללא קשר לתפקידם בבית החולים הציבורי.

בשנת 2013 תיעדה תוכנית התחקירים "עובדה" של אילנה דיין, במשך חודשים, כיצד המנתחים הבכירים, קונסטנטיני, רם ופז, דרשו כסף במסלול עוקף לכאורה - "מתחת לשולחן" - כתשלום עבור טיפול בחולים הזרים - כסף אשר אמור היה להיכנס במלואו לקופה הציבורית, במסגרת שירות "תיירות מרפא" שקיים בבית החולים ומממן את שכרם של המנתחים.

בתחקיר, ששודר בדצמבר 2013, נחשף כיצד בתוך מסדרונות בית החולים, בשעות העבודה, קיבלו הרופאים במסלול מקוצר סוכנת של תיירי מרפא וביקשו תשלום של עשרות אלפי שקלים בתמורה לטיפול בהם. זאת, כאמור, בנוסף לתשלומים שדרש בית החולים מהחולים הללו באופן רשמי.

בעקבות התחקיר החלה המשטרה לחקור את החשד כי השלושה דרשו וקיבלו סכומי כסף גבוהים מ"תיירי מרפא" בעבור ניתוחים שביצעו בבית החולים הציבורי שבו הם מועסקים. זאת, בנוסף לתשלום ששולם על-ידי אותם תיירים לבית החולים עצמו, אשר מגלם בתוכו את שכר המנתח.

השלושה - פרופ' צבי רם, נוירוכירורג בכיר ומנהל המחלקה הנוירוכירורגית באיכילוב; פרופ' שלומי קונסטנטיני, נוירוכירורג בכיר ומנהל המחלקה הנוירוכירורגית לילדים; וד"ר יוסי פז, מומחה בכיר בניתוחי לב וחזה, המכהן כיום כמנהל תחום ניתוחי חזה באיכילוב - נחשדו בביצוע עבירות שוחד, גניבה ממעביד ובעבירות מס.

הפרקליטות חזרה בה

מדובר בבכירי המנתחים באיכילוב, שנהנו ממשכורות גבוהות ביותר כעובדי ציבור, בין השאר בעבור הניתוחים שהם מבצעים בחולים זרים, ולכן הפרשה הסעירה את מערכת הבריאות הציבורית.

החקירה סבבה סביב החשד כי בשנים 2013-2011, במקרים שונים ונפרדים, דרשו וקיבלו שלושת הרופאים הבכירים סכומי כסף (כעשרות אלפי שקלים) ממספר "תיירי מרפא", אשר הגיעו לישראל לצורך ניתוח. זאת, בתמורה לכך שאותם רופאים יהיו אלו שינתחו בפועל את התיירים בבית החולים איכילוב, ובניגוד, לכאורה, לנוהלי בתי החולים הציבורים - ובכלל זה איכילוב - האוסרים על קבלת שכר בתמורה להבטחת זהות המנתח.

במהלך החקירה הרחבה שניהלו היחידה הארצית לחקירות הונאה בלהב-433 במשטרת ישראל ויחידת יהלום ברשות המסים, נגבו עשרות רבות של עדויות ונתפסו אלפי מסמכים רלוונטיים וחומרי מדיה דיגיטלית. החקירה לוותה על-ידי פרקליטות מחוז תל-אביב (פלילי).

עם סיום החקירה, בחודש מרץ 2016 הועבר התיק לבחינת הפרקליטות, עם המלצה להעמיד את השלושה לדין פלילי, בגין עבירות של שוחד, מרמה והפרת אמונים.

טרם סיום החקירה חשף "גלובס" כי רשות המסים הגיעה למסקנה כי אין ראיות להעלמת מסים במקרה של שלושת הרופאים מאיכילוב. זאת, על אף שתחקיר "עובדה" רמז על כך. הרופאים, כך התברר, הוציאו חשבוניות על כל ביקור ופעולה, ולא גבו כספים "מתחת לשולחן" כפי שנרמז - אולם כאמור הגבייה הישירה מהמטופלים בגין ניתוח שמתבצע בבית חולים ממשלתי נחקרה.

לאחר בחינת החומר וכתיבת חוות-דעת עובדתיות ומשפטיות, וחרף מה שהמדינה כינתה "מורכבות ראייתית לא מבוטלת הנובעת מהיעדר אסדרה בתחום תיירות המרפא בתקופה הרלוונטית ומסיבות נוספות", הגיעה הפרקליטות למסקנה כי התגבשה תשתית ראייתית מספקת, החוצה את רף הסיכוי הסביר להרשעה לגבי כל אחד משלושת הרופאים, לפי חלקו - ולכן הם זומנו לשימוע.

אולם היום הודיעה הפרקליטות כי לאחר שמיעת טיעוני באי-כוח החשודים בשימוע, בחינתם ושקילתם וכן הצגת ראיות חדשות ומשמעותיות מטעם ההגנה, היא הגיעה למסקנה כי לא יעלה בידה להוכיח במידה הנדרשת בפלילים כי התשלום ניתן לרופאים החשודים בעד הבטחת זהות הרופא המנתח, כפי שסברה בתחילה.

"השימוע נוהל בהגינות"

עוד נמסר בהודעה על סגירת התיקים כי "הפרקליטות שוכנעה כי לא ניתן יהיה לשלול את טענת ההגנה, כי מכלול הראיות - ובכללן הראיות החדשות שנוספו בשימוע - עשוי ללמד כי הרופאים החשודים קיבלו תשלום באופן פרטי בעד ליווי וייעוץ רפואי נוסף, לתיירי המרפא, זאת שלא בזיקה לתפקידם הציבורי".

עוד עולה מהודעת הפרקליטות על סגירת התיק כי ברקע ההחלטה הובא בחשבון המצב שלפיו רשויות המדינה נמנעו במשך שנים רבות מאסדרת תחום תיירות המרפא, באופן שיצר עמימות באשר לגבולות האסור והמותר בתקופה הרלוונטית לחשדות.

מאז ראשית החקירה, ב-2014, פעל המחוקק לאסדרת התחום, ובין היתר, לאחרונה נכנסו לתוקף תקנות "בריאות העם" (כללים לעניין המשך טיפול רפואי שלא במימון ציבורי לאחר טיפול רפואי במסגרת שירות מרפאה ציבורי או שירות מרפאה קהילתי), ו"חוק תיירות מרפא", הקובעים במפורש את גבולות הפעולה בתחום תיירות המרפא.

על הרקע הזה, נמסר לחשודים כי "לאחר שקילה מחודשת של המסד הראייתי, העובדתי והמשפטי, החליטה הפרקליטות לסגור את תיק החקירה".

פרקליטיו של פרופ' רם, עורכי הדין נבות תל-צור, יהושע למברגר וליה גוני , מסרו בתגובה כי "יש לברך על החלטת הפרקליטות. הליך השימוע נוהל על-ידי הפרקליטות בהגינות ובאופן מקצועי ביותר, וההחלטה על סגירת התיק בעקבות הליך השימוע, יש בה משום תרומה משמעותית לחיזוק אמון הציבור בהליכי השימוע".

מקור הכנסה נוסף בבתי החולים

"תיירות מרפא" היא תופעה של הגעת תושבי חוץ למדינה זרה לצורך קבלת טיפול רפואי. ישראל מהווה מוקד משיכה ל"תיירות מרפא", הן בשל הרפואה המתקדמת והן בשל צבר מומחים בעלי שם עולמי במגוון תחומים.

בעשורים האחרונים גדל באופן ניכר מספר הבוחרים באפשרות של תיירות רפואית, ופעילות זו הפכה לתופעה כלל-עולמית, וגם בישראל גדל לאורך השנים האחרונות כל העת מספר התיירים המגיעים ממדינות אחרות לקבל טיפולים או לעבור ניתוחים מתוכננים מראש.

על-פי נתוני משרד התיירות, בשנים האחרונות מגיעים כ-30,000 תיירים רפואיים בכל שנה, כאשר רובם מגיעים מרוסיה, מאוקראינה, ממדינות מזרח אירופה, מקפריסין וממדינות שכנות אחרות. על-פי ההערכות, מדובר בענף בעל מחזור הכנסות של קרוב למיליארד שקל.

בבתי החולים הציבוריים בישראל אימצו את "תיירות המרפא" כמקור הכנסה שנועד לאפשר רכישת ציוד ושיפור שירותים לכלל החולים בישראל, זאת תוך הבניית מנגנון תשלום סדור לבית החולים עצמו, עבור הטיפול הרפואי, חדר הניתוח, בדיקות, אשפוז וכדומה, המעוגן בנהלי בתי החולים ומשרד הבריאות.

עוד כתבות

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

ירידות חדות בוול סטריט; מטא מתרסקת ומאבדת קרוב ל-200 מיליארד דולר משוויה

נאסד"ק יורד בכ-2% ● ירידה חדה בצמיחה בארה"ב, מזרחי טפחות: "הנתון היום לא מביא לשינוי בציפיות מהפדרל ריזרב להורדת ריבית" ● המניה המועדפת על ביל אקמן מזנקת לאחר הדוחות ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון ● מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו מגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון