אחרי הבחירות לכנסת: המשקיעים בתל אביב מצפים לשינוי

לאחר התפוגגות הערפל הפוליטי, כלכלת ישראל ממתינה לבשורות כלכליות שישפיעו על מרבית ענפי המשק, ומכאן על תמחור אפיקי החוב והמניות • פרשנות

בנימין ושרה נתניהו בנאום הניצחון בבחירות / צילום: שלומי יוסף
בנימין ושרה נתניהו בנאום הניצחון בבחירות / צילום: שלומי יוסף

תוצאות הבחירות לכנסת מייצרות את התחושה בציבור הישראלי כי מה שהיה הוא שיהיה. ואולם, בתחומים כלכליים מגוונים נדרשות בקרוב החלטות חשובות שנדחו בשל מערכת הבחירות והשיתוק שנגזר ממנה. לפיכך, מה שהיה לא יוכל להימשך לאורך זמן.

לאחר התפוגגות הערפל הפוליטי, ממתינה כלכלת ישראל לבשורות כלכליות שישפיעו על מרבית ענפי המשק, ומכאן על תמחור אפיקי החוב והמניות.

ההחלטה המרכזית של הממשלה הנכנסת, שצפויה להשפיע על תמחור המניות בבורסת ת"א לטווח הארוך, היא באשר לאופן הטיפול בחריגה הגדולה המסתמנת ביעד הגירעון הממשלתי. בסיטואציה הפיסקאלית הקיימת לא ניתן עוד לתחוב את הראש מתחת לכרית ולהתפלל לאקזיט גדול שיסדר את המספרים, שכן ההתבדרות בין ההכנסות להוצאות ברורה. לפיכך נדרשים מעשים שמטרתם למנוע עלייה מחודשת ביחס החוב-תוצר לאחר שנים של ירידה מתמשכת ביחס זה.

הכבדת נטל המס הישיר ו/או העקיף על הציבור תפגע בקצב צמיחת הצריכה הפרטית ובתחושת העושר, ואילו העלאת מס החברות תשחק את רווחיותן, תקטין תמריץ להשקעות ותשפיע ישירות על תמחור המניות בבורסה.

קיצוץ בהוצאות הממשלה עשוי להתבטא בקיטון בהשקעותיה בתחומי תשתית חיוניים אשר צמאים לתקציבים נוספים. תיקונים קוסמטיים בלבד בתקציב המדינה יביאו עמם עלייה בצרכי גיוס החוב של הממשלה ועלייה בעלות המימון של החוב הממשלתי.

החלטה מרכזית נוספת המתדפקת על דלתה של הממשלה החדשה היא אופן הטיפול במצוקת הדיור בישראל. שוק הדיור למגורים אשר הונע בשנים האחרונות על ידי תוכנית מחיר למשתכן ממתין אף הוא להתבהרות רגולטורית.

ללא המשכיות בהגדלת היצע הדיור ישובו המחירים לעלות, אבל מגרעותיה הבולטות של תוכנית מחיר למשתכן מייצרות התלבטות של ממש ביחס לשימורה. הקשר בין עתידה של תוכנית מחיר למשתכן לבורסה בתל אביב הוא ישיר, שכן ללא שימורה או גיבוש תוכנית חלופית הקונים המודאגים יירדו "מהגדר" ויחזרו לצבוא על משרדי המכירות באתרי הבנייה. יזמיות הדיור בעלות עתודות הקרקע למגורים ייהנו ממצב של ואקום בתוכניות ממשלה, וציבור רוכשי הדירות ישלם מחיר יקר.

התחרות בסלולר, הפטור ממע"מ באונליין

בשוק הקמעונות המקומי קיימת ציפייה כי הממשלה החדשה תבטל את הפטור ממס ערך מוסף בגין רכישות ברשת האינטרנט. פטור זה אשר מטיב עם הציבור, אך פוגע קשות בעמדה התחרותית של הרשתות הקמעונאיות המקומיות, הוא בעייתי ומאיים על עתידן של לא מעט רשתות.

התעצמות הקשיים של קמעונאיות מקומיות המופלות במדיניות המיסוי תחלחל לפגיעה בשכר הדירה של המרכזיים המסחריים, אשר מהווים נכס מרכזי של חברות ציבוריות רבות. הבור בתקציב המדינה סולל את הדרך לביטול הטבת המע"מ האמורה, וכך יוכל האוצר להרוג שתי ציפורים במכה אחת, אולם הציבור הישראלי שוב ישלם יותר.

בשוק התקשורת המקומי הקורס ממתינים המשקיעים לבשורות מכיוונו של משרד התקשורת, אשר ירסנו את התחרות המשתוללת בתחום הסלולרי המאיימת להביא לקריסת מפעיל מרכזי ולקיפאון מסוכן בהשקעות בתשתית תקשורת. ללא מעורבות רגולטורית של משרד התקשורת הענף ימשיך להתדרדר, ועמו המניות בתחום. הנקודה היא שגם בתחום זה מעורבות ממשלתית לייצוב השוק תעבור דרך עליית מחירי התקשורת ופגיעה בכיס של הצרכנים.

הלהיט התורן בבורסת תל אביב, הלוא הוא תחום הקנאביס המקומי, לוטש אף הוא עיניים לעבר הממשלה הנכנסת. חברות הקנאביס הישראליות ממתינות להשלמה מהירה של הליך החקיקה ביחס ליצואו, על מנת שיוכלו למצות את ההזדמנות הטמונה ביצוא קנאביס רפואי בטרם שחברות קנדיות ואחרות ייצרו יתרון תחרותי בלתי ניתן לערעור.

הסוגיות שבהן נגעתי באו להמחיש כי מתחת לכל אבן בבורסת תל אביב מתחבאת לה החלטה רגולטורית חשובה, הנוגעת לעתידן של החברות הציבוריות המקומיות וממתינה לעמדה ממשלתית עדכנית. סוגיות דוגמת הקטנת הריכוזיות, פיתוח משק האנרגיה המקומי, הגברת התחרותיות במערכת הפיננסית ועוד אשר בהן לא נגעתי מפאת קוצר היריעה, ממתינות אף הן על שולחנות העבודה של השרים השונים, כך שלפחות עבור המשקיעים בשוק ההון הישראלי תוצאת הבחירות רחוקה מלרמז על סטטוס קוו כלכלי עתידי. 

הכותב הוא האסטרטג הראשי של איילון בית השקעות. כותב המאמר ו/או החברה עשויים להחזיק או לסחור בני"ע המצוינים בכתוב. האמור בכתבה אינו מהווה תחליף לשיווק השקעות ו/או ייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.