לראשונה בתולדות הנשיאות בישראל: ראובן ריבלין ישדר את המו"מ להרכבת הקואליציה לציבור

בהחלטה היסטורית וראשונה בתולדותיו של בית הנשיא, הנחה ריבלין על העברת מפגשיו עם הסיעות השונות בשידור חי בכל פלטפורמות המדיה השונות, "מתוך רצון לקדם שקיפות מול אזרחי ישראל"

נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין / צילום: תמר מצפי
נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין / צילום: תמר מצפי

נשיא המדינה, ראובן (רובי ריבלי), החליט לפתוח את הליך ההתייעצויות עם נציגי המפלגות שנבחרו לכנסת ולשדרו לציבור. בהחלטה היסטורית וראשונה בתולדותיו של בית הנשיא, הנחה ריבלין על העברת מפגשיו עם הסיעות השונות בשידור חי בכל פלטפורמות המדיה השונות, "מתוך רצון לקדם שקיפות מול אזרחי ישראל".

ההחלטה נובעת בין השאר מהביקורת שהושמעה כלפי ריבלין בעיקר מצד ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהטיל ספק במניעיו כאשר היה חשש בליכוד שכחול לבן תהיה המפלגה הגדולה ביותר. להחלטה תרמה העמימות בחוק יסוד הממשלה אשר אינו מפרט את השיקולים הנדרשים מהנשיא בבואו להטיל על אחד מחברי הכנסת את הקמת הממשלה.

על פי הנוהג, ייפגש הנשיא במהלך השבוע הבא עם נציגי הסיעות, ישמע את המלצתן ולאחר גמר סבב ההתייעצויות עם כלל הסיעות יטיל על אחד מחברי הכנסת, את משימת הקמת הממשלה. ועד כה בכל הפעמים היה זה ראש מפלגה שלו הסיכויים הטובים ביותר להרכיב קואליציה.  יצוין כי מרגע שהנשיא עשה כן  יעמדו לרשותו של הנבחר, 28 ימים להרכיב ממשלה חדשה בישראל. במצב שבו תידרש ארכה לתהליך, בסמכות נשיא המדינה להעניק עד 14 יום נוספים על פי החוק.

בינתיים החלו המפלגות הקטנות לגבש את דרישותיהן מנתניהו בתמורה להמלצתן ולכניסה לקואליציה. וכך שר הביטחון לשעבר אביגדור ליברמן המבקש לשוב לתפקיד וכן לקבל את דרישותיו להקשחת המדיניות מול חמאס. כן הוא דורש כמתבקש גם את העברת חוק הגיוס שכמעט ואושר בכנסת היוצאת, וכעת סיכויו קטנים בהרבה. נתניהו יצטרך למצוא את הפשרה בין דרישות אלה לקו החרדי שכפי הנראה יתקשח. אם קודם לכן דרעי וגפני היו מוכנים לחוק הגיוס בשינויים קלים, כעת גם הסכמה זו נמחקה.

הימין הדתי, הרשימה המאוחדת של סמוטריץ' בן גביר ופרץ אמורה להתפרק לאחר הבחירות אך בינתיים השניים כבר שולחים בלון ניסוי בהדלפה לתקשורת ועימו דרישה למינוי סמוטריץ' לשר המשפטים ופרץ לשר החינוך. בשיחות עם נתניהו בעת הרכבת הרשימה המשותפת ההבטחה הייתה למספר תיקים בהתאם לגודל המפלגה, אך הוסכם שיהיו אלה משרדים בסדר גודל בינוני לכל הפחות.

ובכנסת החלה ספירת ה’מעטפות הכפולות’ שכמחציתן של חיילי צה"ל ומחציתן לקלפיות נגישות המוצבות בבתי כלא, בתי חולים, וכן בקלפיות הרגילות ברחבי הארץ, שאיפשרו לבעלי מוגבלות או מקרים מיוחדים להצביע שלא במקום הקלפי כפי שנרשמו בפנקס הבוחרים .

השלב הראשון בספירה הוא בדיקה בהצלבת תעודות זהות של המעטפות עם הנתונים של ההצבעה הרגילה כדי למנוע הצבעה כפולה. אחר כך ספירת הקולות, והעברת התוצאות למחשבי הוועדה והוספתם לנתונים מההצבעה הרגילה.

במהלך הסיור בכנסת פגש הנשיא עובדי כנסת עם מוגבלויות שעמלו על ספירת מעטפות כפולות. הנשיא התרגש מהמפגש עימם ואמר איך "אני שמח לראותכם ילדים שלי" לאור העובדה שכיו"ר כנסת העניק לחלק מהם כתבי מינוי - פרויקט שהורחב במהלך כהונתו של היו"ר ח"כ יולי יואל אדלשטיין ומנכ"ל הכנסת אלברט סחרוביץ'.