תוצאות האמת: הליכוד עולה ל-36 מנדטים, בנט ושקד מחוץ לכנסת

(עדכון) -  אחרי הפארסה ועדת הבחירות המרכזית מפרסמת את התוצאות הסופיות. הליכוד התחזק, בנט ושקד סופית מחוץ לכנסת • ללא שיתוף פעולה של אביגדור ליברמן וחמשת המנדטים שלו, לנתניהו יהיה קשה מאוד לכונן ממשלה

נפתלי בנט, איילת שקד / צילום: שלומי יוסף, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי
נפתלי בנט, איילת שקד / צילום: שלומי יוסף, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי

כפי שהבטיח יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט חנן מלצר, תוצאות הבחירות הסופיות פורסמו דקות ספורות לפני חצות. הליכוד עולה ל-36 מנדטים, מרצ נשארת עם 4 מנדטים, בנט ושקד בחוץ. לימין החדש היו חסרים 1,461 קולות כדי להיכנס לכנסת.

ואלו התוצאות המלאות: כחול לבן עם 35 מנדטים, ש"ס - 8, יהדות התורה -7, העבודה וחד"ש-תע"ל עם 6 מנדטים כל אחת; ישראל ביתנו ואיחוד מפלגות הימין עם 5 לכל אחת, מרצ כולנו של כחלון ובלד-רעמ עם ארבעה מנדטים. גוש הימין-חרדים מונה לפי מפת המנדטים החדשה, 65 מנדטים, מרכז שמאל 45, וערבים 10.

מספר בעלי זכות הבחירה עמד על 6,335,387. מתוכם 4,335,320 אזרחים מימשו את זכות ההצבעה, מה שמעמיד את שיעור ההשתתפות הסופי על 67.9%. 30,756 קולות נפסלו ומעטפות ללא פתקי הצבעה - נפסלו.

מקום 36 בליכוד הוא עמית הלוי, מועמד מחוז ירושלים, מייסד המכללה למדינאות ומי שניהל את מטה שרת התרבות והספורט מירי רגב.

הקואליציה הסבירה כי מבחינת נתניהו היא ביחד עם יהדות התורה, ש״ס, כולנו, איחוד מפלגות הימין וישראל ביתנו, אולם יצוין שללא שיתוף פעולה של אביגדור ליברמן וחמשת המנדטים שלו, לנתניהו יהיה קשה מאוד לכונן ממשלה.

כאשר ועדת הבחירות המרכזית פרסמה את תוצאות הסופיות אחרי פתיחת המעטפות הכפולות וחישובי הסכמי עודפים, חל שינוי אחד בלבד מתמונת המנדטים שפורסמה אתמול, יום לאחר הבחירות. הליכוד זכה במנדט ה-36 על חשבונה של יהדות התורה שירדה מ-8 ל-7. חבר הכנסת הנוסף הוא עמית הלוי.

מהימין החדש נמסר כי התוצאות שפורסמו אינן סופיות, והמפלגה תמשיך להילחם. "אנו מצפים מהתקשורת לגלות קצת יותר רצינות בדיווחיה. השופט מלצר כותב מפורשות, שחור על גבי לבן: "אלו אינן התוצאות הרשמיות שיפורסמו בתאריך 17.04.19 ... מדובר בפרסום תוצאות ביניים שעוד כפופות לשינויים והתאמות. כפי שאמרנו, אנחנו לא מוותרים.

"לאורך היום הוקם במטה המפלגה חמ"ל שריכז כ-1,000 כשלים וליקויים בהליכי ההצבעה. מיד בתחילת השבוע נקבל לידינו את הפרוטוקולים ומאות המתנדבים שלנו ישוו אותם לתוצאות הממוחשבות. כמו כן, נטפל בכל אי הסדרים הקיצוניים שהתגלו בספירת המעטפות הכפולות. נקבל את הכרעת הבוחר, אך לא נוותר עד שנדע מה היא באמת".

אנשי יהדות התורה טוענים כי 1,600 קולות נרשמו במחשב בטעות לטובת מפלגות אחרות, במקום ליהדות התורה ולכן ערערו. הם הראו שמדובר בקלפיות הנמצאות באיזורים חרדיים מובהקים. נטענה לא התקבלה, והליכוד זכה מן ההפקר. יהדות התורה ביקשה לעכב את פרסום התוצאות הרשמיות עד לבירור מלא, ולכנסת הוזעקו חברי הכנסת גפני ופרוש לנסות ולשכנע את השופט מלצר לדון מחדש בטענתם.

הימין החדש נותר בחוץ, ולפי הספירה חסרים לו 1,461 מצביעים כדי לעבור את אחוז החסימה. גם בנט ושקד פנו אל יו"ר ועדת הבחירות השופט חנן מלצר בבקשה שימנע מפרסום התוצאות עד לבדיקת טענותיהם לאי סדרים וספירה לא נכונה של מעטפות.

לא התגלתה שום בעיה או תקלה במערכת הליבה עצמה או בספירת הקולות

בהודעה שמסר בכנסת מוקדם יותר אמר מלצר כי בשעות הבוקר זוהתה תקלה טכנית במימשק ההעברה ממערכת הליבה הממוחשבת שבה נמצאים כל נתוני ההצבעה לאתר האינטרנט של ועדת הבחירות המרכזית.

התקלה פגעה לדבריו בהעברת הנתונים בזמן אמת לאתר ולבלבול שהתרחש בעקבות הפרסום. הוא הדגיש כי לא התגלתה שום בעיה או תקלה במערכת הליבה עצמה או בספירת הקולות. עוד אמר כי הנתונים שיופיעו באתר בחצות הם נתוני האמת והם יועברו לנשיא המדינה לקראת התחלת ההתייעצויות עם הסיעות בשבוע הבא.

מלצר אמר עוד כי גורמי הביטחון, כדבריו, בדקו ואישרו כי אין לגורמי חוץ כל קשר לתקלה שהתגלתה בממשק. מדובר ככל הנראה ברשות הסייבר הלאומית ואגף בשב"כ העוסק בהגנה על מערכות המדינה הממוחשבות מפני מתקפות סייבר.

השופט מלצר לא התייחס לטענות על תקלות בהליך הספירה עצמו ועל אי סדרים. הודעתו מעידה כי בדיקת כל הטענות אלה נמצאת לקראת סיום, וכי הוא לא ייעתר לפניה לקיים ספירה חוזרת של המעטפות הכפולות.

בוועדה הודו בצהריים כי התגלתה בעיה במערכת הממוחשבת שאליה מזינים את תוצאות הספירה הידנית והיא גרמה בין השאר להצגה שגויה של התוצאות באתר הועדה. גורם בוועדה מסר כי הבעיה התגלתה בממשק שבין מערכת חישוב נתוני ההצבעה לבין אתר האינטרנט, וספק אם ניתן יהיה לתקן אותה עוד היום.

בינתיים, בימין החדש, בסיוע נציגי הליכוד, מבקשים ספירה חוזרת של המעטפות הכפולות בגלל פער קטן של יותר מ-1,300 קולות לאחוז החסימה. מדובר בכ-235 אלף מעטפות, וככל הנראה שהספירה החוזרת אם תאושר, לא תתרחש היום. יו"ר הועדה השופט חנן מלצר מתעקש להשלים את עיקר המלאכה עוד היום כדי להביא לפרסום תוצאות עדכניות הערב, ולתוצאות סופיות בתחילת השבוע הבא.

בצלאל סמוטריץ', יו"ר מפלגת האיחוד הלאומי, מסר היום: "אנו נצטרף לדרישת שקד ובנט לספירה מחודשת של קולות החיילים. יש פה ריח רע מאוד של ניסיון מכוון להעלים מנדטים של הימין, ואסור בשום אופן לתת לזה לקרות". 

בהמשך צייץ סמוטריץ': "שיהיה ברור: גוש ימין גדול, ובתוכו עוד ארבעה מנדטים לימין האידאולוגי שישמור יחד איתנו על נתניהו כשתגיע תכנית טראמפ, חשובים פי אלף מנקמה מטומטמת ואפילו מעוד מנדט שלנו. אני כועס על מה שבנט ושקד עשו, אבל מדינת ישראל יותר חשובה! מי שאומר אחרת הוא פשוט פוליטיקאי קטן ואגואיסט".

רפי פרץ, יו"ר מפלגת הבית היהודי העומד בראש רשימת איחוד מפלגות הימין, מסר: "בשעות האחרונות אנחנו ניזונים משמועות אין-סוף בעניין ספירת קולות החיילים. יש לי אמון מלא בשופט חנן מלצר, ואנחנו נמתין באחריות ובשיקול-דעת להודעה רשמית מטעם ועדת הבחירות". 

בימין החדש והאיחוד מפלגות הימין אומרים כי הוגשו ערעורים גם על קלפיות רגילות שבהן נמצאו אי-סדרים שבגינן הופחתו קולות רבים מרשימת הימין החדש. גורם בימין החדש אומר כי המאבק בעניין יהיה נחרץ, ואם צריך, יגיע גם לבית המשפט.

ח"כ סמוטריץ אומר כי כשהיה אמש בוועדת הבחירות המרכזית, הוא ראה אי-סדרים והיעדר פיקוח שיכול היה לאפשר כמעט לכל אחד גישה למעטפות הנספרות. 

גורם החשוף לנעשה בהליך ספירת הקולות החיילים הלילה אמר ל"גלובס": "רוב המפלגות לא שלחו אף אחד מטעמם להשגיח. חוץ ממרצ, כחול לבן, ג' (יהדות התורה) וטיפה ממפלגת העבודה - כל השאר היו נציגים מחברות כוח-אדם, לא אנשים פוליטיים עם מודעות". 

לדבריו, המפלגה ששלחה הכי הרבה משגיחים מטעמה היא ככל הנראה יהדות התורה. כל מפלגה יכלה להציג אנשים מטעם המפלגה. כחול לבן הביאו אנשים מגבעתיים, העבודה הציבו אנשים שהגיעו במיוחד מחדרה ומבית שאן. 

דובר ועדת הבחירות המרכזית מסר: "ספירת המעטפות הכפולות שנערכה בכנסת הסתיימה, וכמו בכל מערכת הבחירות, החל תהליך של בדיקה ובקרה הנדרשים על הנתונים שהוזנו לתוך מערכת המחשוב, טרם פרסום התוצאות. נוכח התוצאות הצמודות והמשמעות של כל קול שיכול לגרום לתנודות בחלוקת המנדטים, ולמען שמירה על טוהר הבחירות, מודיעה ועדת הבחירות כי תהליכי הבדיקה והבקרה נמשכים. עם סיומן של הבדיקות תימסר הודעה נוספת". 

מוקדם יותר היום פורסם כי במהלך שעות הלילה בוצעה ספירת קולות ידנית בוועדת הבחירות המרכזית, ולפי הנתונים הזמניים הסתמן כי הימין החדש בראשות בנט ושקד קיבלו 3.26% מסך הקולות - מה שהעביר אותם את רף אחוז החסימה. אולם המספר הזה אינו סופי, והשקלול השלם, בהתחשב במספר הקולות הנוספים, צפוי ככל הנראה להוריד את הימין החדש מתחת לרף.

לפי דיווחים מועדת הבחירות, קיימת חוסר התאמה בין המספרים של המעטפות בפועל לבין המספרים המוצגים באתר ועדת הבחירות, וכך למעשה צמד הפוליטיקאים ניצב על כמה קולות לכאן או לשם, והמתח גדול.

גם אם בנט ושקד ייכנסו לכנסת, מדובר ב-4 חברי כנסת בלבד, וכניסתם עשויה להוריד את איחוד מפלגות הימין (פרץ וסמוטריץ) ל-4 חברי כנסת ולשנות את המספרים גם במפלגות אחרות, כמו כחול לבן שיירדו ל-34 מנדטים ויהדות התורה שתרד ל-7 מנדטים.

הקצב האיטי של הספירה של כ-266 אלף קולות נוספים נובע מכך שהפתקים נמצאים בתוך מעטפות כפולות, חלקם פסולים. על-פי הערכות, מדובר בהצבעות של כ-200 אלף חיילים, 16 אלף אסירים, 5 שגרירים דיפלומטים ושליחים, 45 אלף חולים אנשי צוות רפואי ועובדי בתי חולים. יצוין כי מדובר במספרי הערכה בלבד, והם לא מבוססים על מידע של ועדת הבחירות.