מודי'ס במסר מרגיע למשקיעים: תוצאות הבחירות בישראל אינן צפויות להשפיע על המדיניות הכלכלית

סוכנות דירוג האשראי מעריכה כי העמידה ביעד הגירעון ל-2019 לא תהיה אפשרית ללא נקיטת צעדי צמצום בהוצאות

בנימין נתניהו / צילום: תמר מצפי
בנימין נתניהו / צילום: תמר מצפי

סבירות קלושה לשינוי כיוון במדיניותה הכלכלית של הממשלה החדשה שתוקם בישראל, כך מעריכה סוכנות דירוג האשראי מודי'ס בהודעה שהפיצה היום (ה') למשיקיעים בעקבות הבחירות לכנסת. הסוכנות מציינת כי הגירעון הממשלתי זינק במרץ ל-3.4% והשגת יעד הגירעון ל-2019, לא תהיה אפשרית ללא נקיטת צעדי צמצום בהוצאות. בסוכנות מציינים כי הממשלה הבאה תיתקל ב"מציאות תקציבית מאתגרת יותר" ומצפים ממנה להחליט על המשך צעדים צמצום תקציביים, שעשויים להאט את קצב הצמיחה אך לעצור אותו לחלוטין. האפסייד של המשק עשוי להגיע מהמשך השיפור במבנה החוב הממשלתי וירידת עלויות המימון, וכן מהכנסות ממכירת גז ממאגר לווייתן, שצפוי להתחיל בהזרמה בשנת 2020.

מודי'ס מתארת בהודעה את השלבים הבאים עד להקמת הממשלה החדשה בישראל ומעריכה, על-סמך התפלגות המנדטים, כי הנשיא ראובן ריבלין יפנה לבנימין נתניהו ויבקש ממנו להרכיב את הממשלה הבאה. "ההשלכות מבחינת דירוג האשראי (של ישראל) יהיו אמנם תלויות בממשלה החדשה שתורכב וסדר העדיפויות שלה, אולם יש יסוד סביר להניח כי לא צפוי שינוי של ממש", כותבים במודי'ס ומציינים כי "קיים קונצנזוס רחב בין מפלגות הזרם המרכזי בישראל על עקרונות היסוד של המדיניות התקציבית, מה שהבטיח התנהלות יציבה ואחראית בשנים האחרונות למרות שינויי השלטון התכופים".

האנליסטים במודי'ס מציינים כי הביטחון ולא הכלכלה עמדו במוקד הבחירות האחרונות וכי הם מצפים שהממשלה החדשה תמשיך במאמץ להוריד את יוקר המחייה בישראל ולהגדיל את ההשקעות הציבוריות בתשתיות. מצד שני מעריכים במודי'ס כי הניסיונות להגביר את השתתפות הגברים החרדים בשוק העבודה לא יקבלו רוח גבית מהמפלגות החרדיות השותפות לממשלה ומשום כך בעיית הפיריון הנמוך צפויה להמשיך ולהעיק על דירוג הכלכלה. בסוכנות מעריכים כי הקואליציה תהיה שברירית מאד, על רקע הרוב הצר שיהיה לה בכנסת והאפשרות להגשת כתב אישום נגד ראש הממשלה, אך יחד עם זאת מציינים שם כי "דירוג האשראי של ישראל הפגין עד כה עמידות לסביבה הפוליטית הרועשת".