הבורסה מפצלת את מדד הנדל"ן לשני מדדים: נדל"ן מניב ומדד בנייה

עם החלטת הבורסה בתל אביב על פיצול הפעילות של חברות הנדל"ן הנסחרות בה, למדד ת"א-נדל"ן עשויים להצטרף בסוף יוני שני מדדים: האחד ירכז את מניות חברות הנדל"ן המניב, והאחר את מניות חברות הבנייה • כיום בבורסה כ-90 חברות נדל"ן, בשווי כולל של 133 מיליארד שקל, נוסף על עוד כ-50 חברות אג"ח

נדל"ן מניב / צילום: shutterstock
נדל"ן מניב / צילום: shutterstock

הבורסה לניירות ערך בתל אביב עדכנה הבוקר (יום א') את הציבור בדבר החלטתה לפצל את חברות ענף הנדל"ן הנסחרות בה לשני תתי-ענף נפרדים - נדל"ן מניב ובנייה. זאת, לקראת השקה אפשרית של שני מדדים חדשים בהתאם, שניתן להעריך כי תגיע בהמשך.

בהתאם, עם החלטת הבורסה על פיצול הפעילות כעת, למדד ת"א נדל"ן  עשויים להצטרף שני מדדים נוספים: האחד ירכז את מניות חברות הנדל"ן המניב והאחר את חברות הנדל"ן לבנייה.

את ההחלטה על פיצול הגדרות הענף לשניים הסבירו בבורסה בעובדה כי "אופי פעילותן של החברות העוסקות בנדל"ן מניב והסיכון הנובע מפעילותן שונה מאופי הפעילות של החברות העוסקות בבנייה ומהסיכונים הנובעים מפעילות זו".

בבורסה מציינים כי "בדיקת עמידת החברות בקריטריונים תתבצע על סמך דוחות כספיים שנתיים בלבד, וזאת בשל הביאורים המקיפים המופיעים בדוחות השנתיים, ולפיכך עדכון הסיווג הענפי של ענף הנדל"ן יבוצע רק אחת לשנה - בסוף חודש יוני. מועד פיצול הענף מתוכנן לסוף יוני 2019".

מדד הנדל"ן הנוכחי בבורסה, שהושק במסגרת רפורמת המדדים של הבורסה לפני קצת יותר משנתיים (בפברואר 2017) החליף את המדד הענפי הקודם (נדל"ן 15) והתרחב משמעותית לקצת יותר מ-70 חברות משני הענפים המוזכרים, בשווי שוק כולל של כ-128 מיליארד שקל.

בבורסה הסבירו כי ענף נדל"ן מניב, העיקרי מבין השניים, יכלול חברות המחזיקות בנכסים המניבים להן הכנסה שוטפת, ובהם נכסי מסחר, תעשייה, משרדים, לוגיסטיקה, מגורים, מלונאות, דיור מוגן וקרנות השקעה בנדל"ן (ריט). רף הכניסה אליו יכלול שני קריטריונים - לפחות 60% מההכנסות השנתיות מעסקי נדל"ן מניב ולפחות 60% מנכסי החברה.

בבורסה מציינים כי לפי אותם קריטריונים ועל בסיס הנתונים כיום, מדד זה יכלול 51 חברות, 42 מתוכן כלולות במדדי הבורסה, בשווי כולל של כ-110 מיליארד שקל.

ענף הבנייה יכלול את החברות העוסקות בייזום בניה, קבלנות, התחדשות עירונית ותשתיות, ולפי הנתונים היום צפוי לכלול 40 חברות, מתוכן 30 כלולות במדדי הבורסה, בשווי מצרפי של כ-18 מיליארד שקל. 

בסך הכל, בבורסה כיום כ-90 חברות מענף הנדל"ן, בשווי שוק כולל של כ-133 מיליארד שקל, נוסף על עוד כ-50 חברות אג"ח.