האם יהיה ניתן ליישם את דוח ועדת האשראי בכנסת החדשה

מסקרנות "ועדת הטייקונים" יוצגו ביום שלישי הקרוב, אך הכנסת ה-21 לא תכלול מחצית מחברי הוועדה • במוקד הדוח תעמוד ככל הנראה ביקורת נגד בנק ישראל

איתן כבל / צילום: דוברות הכנסת
איתן כבל / צילום: דוברות הכנסת

כשנה לאחר שוועדת החקירה הפרלמנטרית בנושא האשראי ללווים הגדולים החלה את פעילותה, היא צפויה לפרסם את מסקנותיה ביום שלישי הקרוב. רגע לפני שהכנסת החדשה תושבע, תקיים הוועדה בראשות ח"כ היוצא, איתן כבל, ישיבה שבה יוצג דוח הוועדה.

הדוח צפוי להתמקד בעיקר בעבודתם של הרגולטורים הפיננסים, ולא צפויות בו מסקנות אישיות כנגד בכירים במערכת הבנקאית. לפי הערכות, מי שצפוי לספוג בדוח לא מעט ביקורת הוא בנק ישראל. בסביבת הוועדה מאוכזבים משיתוף הפעולה לו זכו מצד בנק ישראל, ומכך שחומרים רבים אותם ביקשו לקבל מידי הפיקוח על הבנקים לא נמסרו מנימוקים שונים. לעומת זאת, בסביבת בנק ישראל טוענים כל הזמן כי הם משתפים פעולה עם הוועדה ככל הניתן ותחת מגבלות הסודיות הבנקאית שנקבעו לפי החוק.

דוח הוועדה נכתב בעיקר על ידי שלושת היועצים המקצועיים של הוועדה: פרופ' ניתאי ברגמן, פרופ' אשר בלאס ועו"ד רמי תמם. מדובר בדוחו עב כרס, כשלפי הערכות עשוי להגיע ליותר מ-200 עמודים. ביום חמישי שעבר קיימו חברי הוועדה ישיבה סגורה לקראת פרסום הדוח המלא השבוע.

לפי הערכות, בין המסקנות שנשקלות הן הקשחת מגבלות הצינון במעבר של בכירים מעולם הרגולציה למגזר העסקי. המטרה היא לצמצם את תופעת ה"הדלת המסתובבת", דרכה עוברת פקידות בכירה בממשלה אל תפקידים בכירים במגזר העסקי.

מסקנה נוספת שנבחנת היא הקמת ועדת משנה חסויה בכנסת, אליה ניתן יהיה להעביר חומרים חסויים של הגופים הפיננסים, וזאת על מנת להתמודד עם המצב הנוכחי שבו סרבו הבנקים להעביר לוועדה חומרים שכאלה בשל מגבלות "הסודיות הבנקאית". לפי הערכות נושא נוסף שנשקל הוא המלצה על הקמת מחלקת חקירות בבנק ישראל.

הדוח מתפרסם בתזמון לא אידאלי בלשון המעטה. בימים אלה, שאחרי הבחירות, סדר היום הציבורי צפוי להתמקד בזירה הפוליטית. כמו כן, בסוף השבוע יחול חג הפסח, שיקטע ככל הנראה את העיסוק בדוח. אלא שלחברי הוועדה ולמחברי הדוח לא נותרה ברירה- על הדוח להתפרסם לפני שתושבע הכנסת החדשה.

השאלה המעניינת היא האם יישום מסקנות הדוח, שדורשות תיקוני חקיקה אכן יקודמו בכנסת הנוכחית. התשובה לכך אינה טריוויאלית. ראשית חמישה מתוך עשרת חברי הוועדה כלל לא יהיו חברים בכנסת ה-21 שתושבע בקרוב. בראש אותם חברים שנותרו בחוץ נמצאים יו"ר הוועדה הדומיננטי איתן כבל ואיילת נחמיאס ורבין שהייתה ממקימי הוועדה. כמו כן ח"כ בצלאל סמטוריץ' אומנם יכהן בכנסת הנוכחית, אך הוא ככל הנראה ימונה לשר, כך שספק אם יעסוק בכלל בנושא הדוח.

מבין חברי הכנסת החברים בוועדה שיישארו גם בכנסת החדשה ניתן לציין את רועי פולקמן מכולנו ויואב קיש מהליכוד. במערכת הפיננסית מציינים כי שני חברי הכנסת הללו היו פעילים בכנסת הקודמת בכל הקשור לנושא של המערכת הבנקאית והתחרות בה, ולכן ייתכן והם יובילו את יישום מסקנות הדוח.

חשוב לציין כי מסתמן שהכנסת הנוכחית פחות נוטה לנושאים החברתיים בכלל ולטיפול במערכת הבנקאית בפרט לעומת הכנסת הקודמת. מפלגות חברתיות כמו כולנו ומפלגת העבודה הצטמקו משמעותית לעומת הכנסת הקודמת, וחברי כנסת חברתיים כגון אורלי לוי-אבקסיס גם כן לא נכנסו לכנסת החדשה. על כן יהיה מעניין לראות האם דוח ועדת כבל ייעלם מסדר היום הציבורי תוך זמן קצר, או שבכל זאת תשקיע הכנסת החדשה מאמץ בתיקוני חקיקה ליישום המלצותיו.