אלקסה, את לא היחידה: ארבעה גאדג'טים שעובדים רק באמצעות פקודות קוליות

המערכת שתעיר אתכם באמצעות קרני שמש מדומות, הסיר שיעזור לכם לבשל בקלות ועוד גאדג'טים שמאפשרים לבצע פעולות באמצעות פקודות קוליות בלבד

מאחורי הקלעים של עולם מוצרי הצריכה מתנהל כיום קרב טיטאנים בין גוגל לבין אמזון על השליטה בשוק הסייענים החכמים העתידי, שצפוי לגלגל מאות מיליארדי דולרים. הסייענית "אלקסה" של אמזון מובילה בינתיים את השוק אבל אפשר לסמוך על גוגל שהסייען שלה, אסיסטנט, עוד לא אמר את המילה האחרונה. בינתיים, מכשירי הצריכה הופכים להיות הרבה יותר קומוניקטיביים.

רק השבוע אמר מארק טלוסץ, מנכ"ל חברת ההשקעות מנגרוב קפיטל פרטנרס כי תוך 5 שנים המקלדות יהפכו למיותרות בזכות התפתחותן של הטכנולוגיות הקוליות. טלוסץ ידוע כמי שגיבה חברות שההשקעה בהן הניבה רווח, כמו וויקס הישראלית וסקייפ.

זירת הרכב מתלהטת

גוגל פלשה בהצלחה בעשור האחרון לעולם מערכות ההפעלה לרכב, אך כיום גם אמזון מנסה להיכנס לטריטוריה הזו באמצעות שיתוף פעולה עם יצרני רכב להטמעת "אלקסה" בפס הייצור. תשובת הנגד של גוגל היא להכניס את ה"אסיסטנט" שלה לרכב דרך עזרי אפטר-מרקט, כלומר כאלו שנמכרים לבעלי רכבים משומשים, ולא ליצרניות הרכב.

לדוגמא, מוצר אחד שהושק השבוע הוא של חברת ANKER, שמתמחה בפתרונות טעינה. המוצר הוא מטען חכם לרכב שמכונה Roav Bolt. הוא אמנם נראה כמו מטעני סמארטפון רגילים ומתחבר כמקובל לשקע המצית, אך הוא מספק תמיכה נרחבת בפקודות קוליות לסייען האישי "גוגל אסיסטנט". המערכת מצוידת במערך מיקרופונים מובנה, וכללת גם כלי לסינון רעשים וקישוריות בלוטות'. המערכת ניתנת להתקנה מהירה בכל רכב שבו יש סמארטפון או קשר סלולרי מובנה והיא יוצרת קשר עם שירותי הענן הקוליים של גוגל באמצעות ממשק בלוטות' לאפליקציה במערכת האנדרואיד.

באמצעות הפעולות הקוליות יכול הנהג לבצע מספר פעולות: קבלה ושליחה של הודעות, קבלת הנחייה קולית "צעד אחר צעד" ליעד מתוכנת, הזמנת מוזיקה מהרשת, הפעלה מרחוק של מערכות שמחוברות למערכת "הבית החכם" ועוד. המחיר שלה בארצות הברית עומד על כ-50 דולר.

המערכת שתעיר אתכם בעדינות

שתי הענקיות שואפות שהסייענים שלהן ילוו אותנו מהזריחה עד לשקיעה והדרך החדשה של גוגל לעשות זאת היא מערכת חכמה ליקיצה. המערכת, שניתן לקרוא לה גם מערכת סיוע לשינה, אמורה להיות הרבה יותר ידידותית מהצלצול האגרסיבי של השעון המעורר או הסמארטפון. לשם כך חברה גוגל לפיליפס, שהטמיעה את הגרסה האחרונה של "אסיסטנט" במערכת התאורה החכמה HUE , שקיימת מזה מספר שנים.

לאחר קבלת הפקודה הקולית "הי גוגל, הפעל השכמה עדינה" וקביעת שעת יקיצה, המערכת נכנסת לפעולה בהדרגה ומתחילה להגביר את התאורה בעדינות הדרגתית כחצי שעה לפני שעת ההשכמה, כדי לדמות יקיצה באמצעות זריחת שמש טבעית. לצד יקיצה "עדינה", המערכת מופעלת קולית גם כדי לסייע בתהליך ההירדמות באמצעות עמעום הדרגתי של התאורה בחדר. פקודה קולית נוספת מבצעת הפעלה/עמעום של האורות בחדרים מרוחקים.

המערכת אפילו מתוכנתת לסייע לחובבי ה"ניו אייג'" עם הפקודה "הי גוגל, אני רוצה לבצע מדיטציה" שמכניסה את הסייען לפעולה ומפעילה "מוזיקה מרפאת" ו/או הנחיות קוליות שמסייעות להגיע לרגיעה. ניתן גם להפעיל את הפקודה "הי גוגל, הפעל רעש לבן" כדי להשתיק קולות רקע חיצוניים.

הדור הבא של השעונים החכמים

השעון החכם הוא הגאדג'ט האולטימטיבי של העשור האחרון אבל תפעולו דורש התעסקות עם תפריטי מגע זעירים על המסך, שאינם מתאימים למאותגרי ראייה או קואורדינציה. לפיכך, היה זה רק עניין של זמן עד שגם השעונים החכמים יצטרפו לטרנד "הסייענים הקוליים".

השבוע השיקה חברה בת של קונצרן שיאומי הסיני גרסה עדכנית של השעון החכם Amazift Verge עם תמיכה בפקודות קוליות של אלקסה. מערך מיקרופונים שמובנה בשעון קולט פקודות קוליות ומעביר אותם לענן, אם כי יש עדיין צורך לקרב את השעון לפה.

את הפקודות לאלקסה ניתן להפעיל ללא מגע בתפריטים והן כוללות בקשה לקבלת "מבזק חדשות" מותאם אישית לנושאי עניין שהוגדרו מראש כמו ספורט; קבלת עדכונים על פגישות ואירועים שמופיעים ביומן באישי, עם חיבור דרך הענן לאפליקציות יומן של גוגל, מיקרוסופט, אפל ואחרות; קביעה של שעון מעורר; שירותי תרגום קולי מ-50 שפות ועוד.

השעון עצמו הושק בספטמבר אשתקד, במקור עם תמיכה בסייען קולי סיני. הגרסה העדכנית שלו מצוידת במסך OLED בגודל 1.3 אינץ' עם זכוכית ממוגנת, אטימות בפני נתזים ואבק, מעבד עם שתי ליבות, תמיכה במעקב ואיתור באמצעות GPS , זיכרון אחסון של 4 גיגה, סוללה שמספיקה לחמישה ימים ועוד. מחירו כ-160 דולר.

הכנת אורז באמצעות פקודות קוליות

לא מעט יצרנים של מוצרי צריכה מסרבים, עדיין, לקחת צד בקרב הענקים בין אמזון לגוגל ומשלבים במוצרים שלהם תמיכה בפקודות הקוליות של שני הסייענים. דוגמה אחת הוא סיר הבישול "החכם" והרב-תכליתי האחרון של חברת Gourmia שתומך גם באלקסה וגם באסיסטנט, ומתרגם את הפקודות שלהן לפעולות בישול בסיר באמצעות אפליקציה מפיתוח עצמי.

הפקודות הקוליות שהוא מזהה כוללות בקשה לדיווח על התקדמות הבישול, הוראות להפעלה של הטיימר, חימום מוקדם ועוד. הסיר עצמו מאפשר מגוון עיבודי מזון מתוכנתים מראש שכוללים צלייה, אפייה, אידוי, בישול איטי, הכנת יוגורט, הכנסת אורז ועוד. המכשיר ייצא לשוק במהלך השנה ומחירו המשוער הוא כ-400 דולר.