גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הפיגועים בסרי לנקה: עוד קצת שמן למדורה בדרום אסיה

שנאת רוב למיעוט לובשת כל מיני צורות לא נעימות • אבל השבוע, בהתקדש החג החשוב ביותר בלוח השנה הנוצרי, צפינו בשנאת מיעוט שמניבה טבח של כמעט 300 בני אדם • הנהנים העיקריים יהיו כנראה אנשים החושבים שדמוקרטיה היא בזבוז זמן

אישה בטקס קבורה המוני יומיים אחרי סדרת הפיגועים בסרי לנקה/ צילום:  רויטרס
אישה בטקס קבורה המוני יומיים אחרי סדרת הפיגועים בסרי לנקה/ צילום: רויטרס

בשבת שעברה קוראי העיתון "דיילי מירור", המופיע בקולומבו, יכלו לקרוא מסר מן הבישוף הקתולי של בירת סרי לנקה, ד"ר דהילוראג' קאנאגאסאביי. תחת הכותרת "הללויה, הוא קם לתחייה! הוא אומנם קם לתחייה!", בירך הבישוף את המאמינים לרגל יום א' של חג הפסחא, המועד החשוב ביותר בלוח השנה הנוצרי.

"אם השבוע הקדוש שלפני חג הפסחא מזכיר לנו את החשיכה הרובצת בנפשו של כל אדם, החג עצמו הוא הסמל רב הכוח של ההתחדשות האלוהית, היכולה להתרחש בליבותיהם של גברים ושל נשים", כתב הבישוף. הוא חתם את המסר במילים: "אני תפילה שכולנו נפתח את עצמנו לתעצומות כוח החייאתו של אלוהים".

לא יצאו אלא 24 שעות, ושש כנסיות בסרי לנקה, כולל שלוש בקולומבו, חזרו והזכירו את "החשיכה הרובצת בנפשו של כל אדם" הרבה יותר מאשר את כוח ההחייאה וההתחדשות של בורא העולם. ביום שבו יותר משני מיליארד נוצרים ציינו את נס תחייתו של משיחם הצלוב, טבח חסר תקדים של נוצרים התחולל באי המיוסר, סמוך לקצה הדרומי של הודו.

מגיני האמונה באל אחד

אסלאמיסטים הם החשודים העיקריים. שלטונות סרי לנקה מייחסים את המעשה לקבוצה קיקיונית מקומית, ששמה, לפי האיות הלטיני הנמסר מסרי לנקה, הוא Thowheeth Jama'ath. נראה שהתעתיק הזה הוא שיבוש של שתי מילים ערביות, בסדר הפוך, "ג'מאעת אלתווחיד", או "קבוצת המונותיאיזם", זאת אומרת האמונה באל אחד.

הודעה יצאה היום מדאע"ש, המתארת את הטירוריסטים הסרי לנקיים כ"חיילי המדינה האסלאמית". שר ההגנה של סרי לנקה פירסם היום הודעה, שהטבח היה מעשה-גמול על תקיפת שני המסגדים בניו זילנד בחודש שעבר, שבמהלכה נרצחו 50 מוסלמים.

לפי שעה אין ממצאים חד-משמעיים, אבל אין קושי לזהות את טביעות אצבעותיה של דאע"ש על עצם שמה של הקבוצה, על יעדי פעולתה ועל אמצעיה. השלוחה המקומית אינה מקומית. היא משמשת חזית לקשר ג'יהאדיסטי אזורי, או עולמי. לפי SITE, מרכז העוקב אחר פעילות טרור, מיד לאחר שנודעו פרטי ההתקפה בסרי לנקה, פרוזדורי האינטרנט שבהם מתהלכים תומכי דאע"ש התמלאו קולות צהלה. הניסיון מלמד שתגובות כאלה הן סימן לבאות, ואפשר שהן מבשרות קבלת אחריות מפורשת של דאע"ש.

המילה "תווחיד" בשם הקבוצה שאולה כמובן מן היסוד המוסד של האמונה האסלאמית. קריאת המאמין, "אין אלוהים מבלעדי אללה ומוחמד הוא נביאו", מטעימה את האחדוּת ואת היחידוּת של האמונה באל אחד ואת ריכוזיותה. זה יותר מעניין סתמי, מפני שההתיימרות להגן על האסלאם מפני סוטים דתיים, המסכנים את המונופול, חרותה על דגלן של קבוצות טהרניות עוד מסוף המאה ה-18. הסבתא רבתא שלהן הייתה התנועה הווהבית בחצי האי ערב, שהאצילה את זיווה על מייסדי ערב הסעודית. אל קאעידה ודאע"ש הן נינותיה, הלגיטימיות או הלא-לגיטימיות.

מפוצצים את בודהה

על הסניף המשוער של דאע"ש בסרי לנקה איננו יודעים הרבה. אחד הפרטים המעטים, המאשר את המגמה הכללית, הוא השתתפותו של אחד מאנשי התווחיד המקומי בהריסת פסלי בודהה. זו אובססיה רבת שנים של אסלאמיסטים בדרום אסיה ובמזרחה. חודשים אחדים לפני שהאמריקאים הפילו אותו, באביב 2001, משטר הטליבאן באפגניסטן הורה על פיצוץ פסלי בודהה ענקיים באתר היסטורי הנקרא באמיאן. ראש המשטר הסביר שהאקט הזה יבטיח לו מקום בגן העדן, מפני שהוא אסר מלחמה על "עובדי אלילים".

אבל אינה דומה המשוואה הסרי לנקית למשוואה האפגאנית. באפגניסטן, 99.7% מן האוכלוסייה הם מוסלמים. בסרי לנקה, לפי אתר הסי.איי.איי, הבודהיסטים הם 70% והמוסלמים הם טיפה פחות מ-10%. הנוצרים אגב הם 7.4%, רובם הגדול קתולים.

מה הפך אפוא את סרי לנקה הלא-מוסלמית לזירה של מרחץ דמים בעל ממדים היסטוריים? התשובה היא קלות פתיחתה של הדלת. נמליה פרוצים, חופיה חשופים, הכניסה אליה היא עניין של מה בכך. דאע"ש ורסיסיה אינם מחפשים כרגע ניצחונות מסדר הגודל של כיבוש מוצול ושל כינון הח'ליפות ב-2010. הם מחפשים סימני קריאה, הן כדי להודיע שהם עדיין צועדים בסך, והן כדי להוסיף ולעורר עניין מצד מתגייסים פוטנציאלים.

בשבוע שעבר שמענו על נוכחות חדשה ולא צפויה של דאע"ש בקונגו, שאחוז המוסלמים בה זהה לזה של סרי לנקה. מה פתאום קונגו? גם שם הדלת נפתחת בקלות, בארץ ענקית, מסובכת ומסוכסכת, ללא ממשלה מרכזית אפקטיבית. היא לא רק יעד קל, אלא גם קרש קפיצה למקומות אחרים. אין כל חשש שחיילים אמריקאים, או רוסים או איראנים יופיעו במעבה הג'ונגלים שלה. 

יש לה איש חזק, אבוי

סרי לנקה מכילה את רוב הסכסוכים האפשריים. יש בה ארבע קבוצות דתיות. שתי הגדולות ביותר, הבודהיסטים (סינהאלים על פי מוצאם האתני) וההינדו (טאמילים) ניהלו מלחמת אזרחים במשך 30 שנה ויותר. בחודש הבא ימלאו עשר שנים לסיומה. בשנים האחרונות, קיצונים בודהיסטים הציקו למוסלמים. עכשיו קיצונים מוסלמים רוצחים נוצרים. אנחנו רגילים לראות רוב מדכא מיעוט, אבל מיעוט נגד מיעוט הוא תופעה לא שגרתית.

התוצאה הסבירה ביותר של מצב העניינים הזה תהיה ערעור היציבות הפוליטית בסרי לנקה. הפוליטיקה שלה מסובכת להחריד. הנשיא וראש הממשלה אינם מדברים זה עם זה. ישראלים אינם מתרגשים, אבל הבעיה בסרי לנקה היא שלכל אחד מן השניים יש סמכויות ממשיות. הנשיא שולט בכוחות הביטחון, ונמנע מלהזמין את ראש הממשלה לפגישות של המועצה לביטחון לאומי. ניסיון של ראש הממשלה להזמין אליו את הגנרלים נתקל בסירוב. ראש הממשלה לא ידע אפוא, שהמודיעין הזהיר עשרה ימים לפני טבח חג הפסחא, מפני פגיעות ממשמשות ובאות בכנסיות.

נסיבות כאלה הן הזמנה מפתה לאיש חזק להציע את שירותיו, כדי למלא את הוואקום. למזלה של סרי לנקה, או לרוע מזלה, יש לה איש חזק, שהרקורד שלו כולל ניצחון על אחד מארגוני הטרור היעילים והמצליחים ביותר של זמננו. האיש הוא מאהינדה ראג'אפאקסה, שהיה נשיא במשך תשע שנים. ארגון הטרור שהוא הביס רצה לפרק את סרי לנקה ולהקים בה מדינה טאמילית עצמאית. הוא היה המשתמש הסדרתי הראשון של זמננו במחבלים מתאבדים.

המחיר שראג'אפאקסה גבה על שירותיו היה החנקת הדמוקרטיה הסרי לנקית. היא הצליחה להשתחרר מאחיזתו ב-2014, אבל הוא משוכנע שהרוב הסינהאלי-בודהיסטי מתגעגע אליו. אין זה מן הנמנע שהוא צודק - ואין זה מן הנמנע שהנוצרים הנפחדים יצטרפו אל הבודהיסטים בהצבעה לטובת האיש החזק, או אחד מאחיו.

דרום אסיה בימים האלה אינה מקום נעים למיעוטים דתיים ואתניים. אנחנו יודעים מה עוללה בורמה/מיאנמר למוסלמים שלה, הרוהינגה, שמאות אלפים מהם נמקים במחנות פליטים בבנגלדש. מתח דתי ואתני גואה בהודו, במהלך בחירות הענק שלה (שיסתיימו רק באמצע מאי). בסרי לנקה השבוע סוכני דאע"ש התנדבו לצקת עוד קצת שמן על המדורה. שתבער. 

רשימות קודמות ב-yoavkarny.com וב-https://tinyurl.com/karny-globes

ציוצים (באנגלית) ב-twitter.com/YoavKarny

עוד כתבות

מנהלי חברות השבבים הגדולות על במה אחת: כנס TECH IL יוצא לדרך

כנס TECH IL של גלובס, שמתקיים היום, מאגד על במה אחת את היזמים, האנג'לים, קרנות ההשקעה והסטארט-אפים הבולטים בענף ההייטק המקומי ● מה חושבים מנהלי חברות השבבים הגדולות בעולם, העצות של המשקיעות הבולטות בישראל ואיך למקסם את החיבור בין חדשות ותעשיות ביטחוניות?

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

הסמנכ"ל שמזהיר: "להוציא מהתיק את מניות גוגל או מיקרוסופט זו נאיביות"

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה שהתמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - על מנת לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

ועדת האיתור הכריעה: זה המנכ"ל המיועד של נמל אשדוד

ניסן לוי, שמכהן כסמנכ"ל ההון האנושי בבנק מזרחי טפחות, צפוי לקבל את תפקיד מנכ"ל נמל אשדוד ● ההמלצה של ועדת האיתור תעלה לאישור דירקטוריון הנמל בהמשך השבוע, ולאחר אישור הדירקטוריון המינוי טעון את אישור ועדת המינויים ברשות החברות

דורון בלשר, מנכ''ל אורמת וסרגיי נובק, מנהל מחלקת תכנון ועיצוב מבני, אורמת בשיחה עם חזי שטרנליכט / צילום: כדיה לוי

הבכירים באורמת חושפים: "בונים על יחסים דיפלומטיים עם אינדונזיה"

מנכ"ל אורמת, דורון בלשר, ומנהל תכנון והנדסת צנרת בחברה, סרגיי נובק, השתתפו בכנס "מנהיגות צעירה" של גלובס אמש ● נובק סיפר על התמיכה שקיבל כשגויס למילואים לאחר ה-7 באוקטובר, ובלשר הוסיף: "היינו צריכים להתמודד עם 10% מגויסים מהמפעל ו־25% מהנדסים מגויסים"

תוכנית הכשרת הסייבר למפוני כפר עזה / צילום: CyberProof

החברה שמסייעת למפוני קיבוץ כפר עזה לעבור הסבה מקצועית לתחום הסייבר

בנק דיסקונט ועמותת אלו"ט חברו למיזם משותף בו ילדי המפונים במלונות ים המלח לקחו חלק בסדנאות ציור שבהן התבקשו לצייר בהשראת המילים "חופש" ו"תקווה" ● סטארט-אפ ההכשרות להייטק, Elevation, יאפשר למפונים לעבור הכשרות במטרה לספק להם עבודה והכנסה בתחום בניית האתרים ● ישראל מתגייסת

יירוטי כיפת ברזל מעל שמי אשקלון, ערב מתקפת הכטב''מים מאיראן / צילום: Reuters, Amir Cohen

ישראל החליטה: תקיפה ברורה ונחרצת נגד איראן; נשלמה היערכות חיל האוויר

דיווח: סעודיה ואיחוד האמירויות חלקו מידע מסווג עם ארה"ב כדי לסכל את המתקפה האיראנית ● קבינט המלחמה התכנס ב-14:00 לדיון נוסף על תגובת ישראל מול איראן ● נשיא צרפת מקרון הודיע שישוחח היום עם נתניהו, שר החוץ הבריטי: "שוקלים להטיל סנקציות נוספות על איראן" שר החוץ של ארה"ב אנתוני בלינקן שוחח עם שרי החוץ של ערב הסעודית, ירדן ומצרים עדכונים שוטפים

תשואות קרנות הפנסיה והגמל: מעל כולם בלטו שוב המסלולים העוקבים אחר מדד ה-S&P 500 / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

החודש החזק של קרנות הפנסיה וההשתלמות: אלו הגופים המצטיינים

קרנות ההשתלמות רשמו במרץ תשואה ממוצעת של 2.3% במסלול הכללי ו-3.8% במסלול המנייתי ● אלטשולר שחם הצטיינה בכל המסלולים בחודש החולף, מור בלטה בסיכום הרבעון ● וגם: התשואות החריגות של מסלולי ה-S&P 500

פועלים עובדים באתר בנייה / צילום: Shutterstock

יותר ביקוש לפועלי בניין ועובדים בלתי מקצועיים, פחות למהנדסים ואקדמאים

שיעור התעסוקה עלה במרץ במקצת ועומד על 60.8%, ושיעור האבטלה הצטמצם ועומד על רמה של 3.1% ● עם זאת, ייתכן כי הגיוס הנרחב למילואים מצמצם מלאכותית את שיעור האבטלה

מייסדי סנאפי, חני גולדשטיין ודביר כהן / צילום: Elad Malka

הגיוס מגלה: השווי של הסטארט-אפ נחתך בחצי, אבל ההכנסות עלו

חברת הסטארט-אפ סנאפי, פלטפורמת המתנות לעובדים וללקוחות, השלימה סיבוב גיוס הון חדש בהובלת קרן קומרה ● הסיבוב בהיקף של 25 מיליון דולר משקף לחברה ירידת שווי, שנע כעת בין 180-200 מיליון דולר - כמחצית מהשווי הקודם שקיבלה החברה בשנת 2021

שלט אנטי־ישראלי המציג טילים איראניים, טהרן / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

רבים מהטילים ששוגרו מאיראן לישראל נפלו בדרך. וזו הסיבה

לפי "וול סטריט ג'ורנל", כמחצית משיגורי הטילים הבליסטיים האיראניים נכשלו או התרסקו עוד לפני הגיעם ליעד, מה שקרה גם לחלק מהכטב"מים ● רותם מי־טל, מנכ"ל חברת אסגארד, המפתחת טכנולוגיה צבאית לתעשיות הביטחוניות, מסביר בשיחה עם גלובס למה זה קרה

צילומים: מארק ישראל סאלם (ג'רוזלם פוסט), (AP (Jacquelyn Martin, רויטרס, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אפילו סעודיה עזרה: כך פעלה הברית שסייעה לישראל מול איראן

מזה כמה עשורים, ארה"ב מובילה מאמץ לטובת הידוק הקשרים הצבאיים בין ישראל ליריבותיה הערביות הוותיקות, כדי להתמודד עם האיום המשותף מצד איראן ● המאמץ הזה לא נבדק בקרב, עד שטהרן שיגרה את מטח הטילים והמזל"טים נגד ישראל ● כך הוא נראה מאחורי הקלעים

תזרים חיובי בכל מצב / צילום: יוסי כהן (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

הרכבים המשומשים עושים קאמבק ומסדרים את הדוחות של יבואניות הרכב

שנת 2023 לא הייתה קלה עבור שוק הרכב הישראלי: מכירות היבואניות צנחו בעשרות אחוזים, ועדיין הן מצליחות להציג רווחי עתק של מאות מיליוני שקלים ● מבט בדוחות היבואניות חושף את המגמות שמתדלקות תזרים חיובי בכל מצב: יציבות בשוק הליסינג, ביקוש גובר למכוניות משומשות וסטנדרט חדש בענף

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

כלכלנים מעריכים: איך תשפיע העלייה באינפלציה על הריבית?

האינפלציה הפתיע את התחזיות המוקדמות כשעלתה לשיעור של 2.7% במרץ ● הכלכלנים הבכירים מנתחים את הנתונים ומסבירים את ההשפעה הצפויה על מתווה הריבית של בנק ישראל ● חן הרצוג, כלכלן ראשי ב-BDO: "חלק משמעותי מעליית המדד נובע מהתאמה חד-פעמית של המס על סיגריות וטבק"

מפגינה באיסטנבול מניפה דגלי פלסטין בהפגנה למען עזה. בציבור הטורקי גוברות הקריאות לניתוק הקשרים הכלכליים עם ישראל / צילום: ap, Khalil Hamra

"מרמרה 2" ודיונים על הרחבת החרם: בטורקיה מחריפים את הטון נגד ישראל

ההחלטה של טורקיה לפגוע קשות בסחר עם ישראל נובעת גם מהאיסור הישראלי להצניח סיוע בעזה, אבל בעיקר מהדרתה מדיוני השיקום של עזה, שעשויים להכניס הרבה כסף למקורביו של ארדואן ● מהלומה נוספת לסחר עלולה להיגרם ממשט מתוכנן לרצועת עזה, שטורקיה תיטול בו חלק

העימות בין ישראל לאיראן העסיק את תעשיית הפייקים העולמית

המתיחות בין ישראל לאיראן משכה תשומת לב עולמית. אבל לא תמיד בגלל האמת ● המשרוקית של גלובס

הפגנה פרו־פלסטינית בלונדון / צילום: ap, Alberto Pezzali

סקר: המלחמה בעזה שלחה יותר אירופאים להיות פרו-פלסטינים מאשר למען ישראל

סקר חדש של האוניברסיטה העברית חושף כי מחצית מהנשאלים בבריטניה, בצרפת, בגרמניה ובפולין לא שינו את עמדתם בגלל המלחמה, אבל מבין מי שכן – שיעור גדול הרבה יותר הפכו לפרו-פלסטינים ● הישראלים, מנגד, רואים רק בגרמניה "ידידה" אירופית, ברוב דחוק

מסחר בבורסה / צילום: Shutterstock

מגמה אדומה באסיה; הניקיי צולל ב-2%

ההנג סנג משיל מערכו 1.6% ● התמ"ג בסין הפתיע לחיוב ● תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב יורדות קלות לאחר שזינקו אמש ● באופנהיימר חיוביים לגבי פאלו אלטו ונטפליקס

שיגור מיירט ה'חץ' במהלך המלחמה / צילום: דוברות משרד הביטחון

"הדבר הכי טוב שאנחנו מכירים בשוק": ההתעניינות במערכות היירוט הישראליות בשיא

ביצועי ההגנה האווירית בשבת זכו לסיקור תקשורתי באירופה, ולגלובס נודע כי בחברות הביטחוניות בישראל נרשמה התעניינות גבוהה מהרגיל בטכנולוגיות שלהן בימים האחרונים ● בגרמניה, המדינה היחידה שרכשה את חץ 3, היוו היירוטים הוכחה לכך שההשקעה הייתה נבונה. כעת עולה במדינה השאלה: "מתי כבר היא תגן עלינו?"

מטוס קרב F-15, ''רעם'' של חיל האוויר הישראלי שיצא למתקפה מול איראן / צילום: דובר צה''ל

"האריה האיראני שאג כמו חתול", ואלה הזדמנויות ההשקעה

ביום שאחרי המתקפה האיראנית נראה שהבורסה בתל אביב הגיבה במתינות, אבל לאן הולכים מכאן? ● מומחים מנתחים שלושה תרחישים אפשריים להמשך המערכה, איך יגיבו אליהם השווקים, ואילו נכסים יהפכו לאטרקטיביים?

מדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות / אילוסטרציה: Shutterstock

מחירי הנדל"ן בדרך לשיא חדש, ואלה הדירות והמיקומים שהרוכשים מעדיפים

הירידות נמחקו לחלוטין, ומדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות ● עיון בנתונים מוצא כי בשלושת החודשים שבין דצמבר לפברואר השנה הוביל מחוז המרכז את עליות המחירים, עם 3.6% עלייה ● הבעיה המסתורית היא ההיצע