גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אביב ארלון מתקשה לחדש את הסכמי הניהול של בעלי השליטה על רקע התנגדות מחזיקי מניות מיעוט

בבקשה לתביעה נגזרת נטען כי חברת הנדל"ן לא חילקה דיבידנדים בעשור האחרון - ומאידך שילמה לבעליה, דורון אביב, דפנה הרלב, איל לב-ארי ויפתח אלוני, דמי ניהול של כ-20 מיליון שקל בתקופה זו ● בהמשך להגשת הבקשה, ביהמ"ש פנה לרשות ני"ע לבדוק אם תרצה להצטרף לתיק

דורון אביב ודפנה הרלב / צילום: תמר מצפי
דורון אביב ודפנה הרלב / צילום: תמר מצפי

כבר קרוב לחודש עבר מאז ביטלה חברת הנדל"ן אביב ארלון  את אסיפת בעלי המניות שלה, שעל סדר יומה עמד אישור הסכמי הניהול מול ארבעת בעלי השליטה - האחים דורון אביב ודפנה הרלב (לשעבר בעלי השליטה בחברת הנדל"ן אוסיף) ושותפיהם איל לב ארי ויפתח אלוני.

זאת, כשברקע ניצבת בקשה לאישור תביעה נגזרת שהגישו שני בעלי מניות מיעוט, שנראה כי תעמוד בפני בעלי השליטה ואביב ארלון כ"עצם בגרון" ותקשה על העברת ההחלטה כנדרש לפני הגעה לפשרה בנושא, או לחלופין הכרעת בית משפט. 

טענות ל"עושק מיעוט קלאסי"

מדובר בבקשה לאישור תביעה נגזרת בהיקף של 20 מיליון שקל, שהגישו עמוס ביתן ואילן גלבר, המחזיקים יחד כ-4% ממניות אביב ארלון, "להסרת ולמניעת קיפוח המיעוט, בגין תשלום דמי ניהול בעבר למנהלי החברה, תשלום דמי ניהול המהווה למעשה דיבידנד סמוי לבעלי השליטה".

לטענת המבקשים, שבין הנתבעים הפוטנציאליים כללו גם את חברת אביב ארלון עצמה, התנהלות ארבעת בעלי השליטה והחברה משקפת "עושק מיעוט קלאסי". זאת, לגישתם, משום שהחברה כבר מזה כעשור "אינה משלמת דיבידנדים לבעלי המניות, אך מאידך גיסא מחלקת דיבידנד סמוי, בדמות 'דמי ניהול' המחולק לבעלי השליטה בלבד, כך שבעלי השליטה משכו במהלך העשור האחרון כ-20 מיליון שקל כביכול בתור 'דמי ניהול'".

לפי מגישי הבקשה לתביעה, שהוגשה באמצעות עורכי הדין יצחק אבירם ושחר בן מאיר לבית המשפט המחוזי בתל-אביב, "תשלום זה לבעלי השליטה הוא במקום פיתוח נכסי החברה והרחבת פעילויותיה העסקיות לצורך השאת רווחים לבעלי מניותיה או במקום לשלם דיבידנד לכלל בעלי המניות באופן ראוי ובאופן שוויוני בהתאם לכל דין".

לטענתם, מלבד העובדה כי התשלומים המדוברים מגיעים "אך ורק לכיסם של בעלי השליטה, וזאת על חשבון כל יתר בעלי המניות בחברה", הם גם "גרמו להאטת הפעילות העסקית של החברה, למינוף יתר, לתשלום הוצאות מימון שלא לצורך, ותוצאתם גם בריסוק שוויה של החברה ובנזקים קשים לחברה לאורך שנים".

רשות ניירות ערך תצטרף לתיק?

עוד מציינים השניים בפנייתם לבית המשפט כי "עצם ביצוע תשלומים אלה לבעלי השליטה בלבד מנע מהחברה להגיע לרווחיות וליכולת חשבונאית ועסקית לחלק דיבידנד לכל יתר בעלי המניות".

בהמשך להגשת הבקשה, בית המשפט פנה לרשות ניירות ערך לבדוק אם תרצה להצטרף לתיק.

על הבקשה לתביעה עדכנה אביב ארלון כבר לפני חודש, לקראת סוף מרץ, תוך שציינה כי היא "לומדת את הטענות" ותגיש את תגובתה לבית המשפט, וכאמור, ימים ספורים לאחר מכן ביטלה את אסיפת בעלי המניות שעל סדר יומה עמד חידוש הסכמי הניהול מול בעלי השליטה.

מדובר בהסכמים בעלות שנתית כוללת של 400 אלף דולר לארבעת בעלי השליטה - לב ארי ואלוני בתפקידם כמנכ"לים משותפים של אביב ארלון, הרלב כמשנה שלהם וכמנהלת פיתוח עסקי ואביב כיו"ר החברה.

הארבעה מבקשים להאריך את תוקף ההתקשרויות עימם, החל מתחילת 2019, כך שעלות העסקתם השנתית תגיע לכ-380 אלף שקל לכל אחד, תוך שהם מציינים כי תנאי הסכמי הניהול "ייוותרו ללא שינוי אל מול תנאיהם הנוכחיים למעט הפחתה (בעלות השנתית לחברה) בסך של 80 אלף דולר ביחס לכלל הסכמי הניהול". בעבר, נוסף לדמי הניהול, היו זכאים המנהלים למענק שנתי ומתחילת 2013 ויתרו על זכאות זו.

בסיכום 2018 עלות שכרם של כל אחד מהארבעה עמדה על קצת פחות מ-460 אלף שקל, ואילו כל אחד מהאחים הרלב ואביב קיבלו גם 125 אלף שקל עבור שירותים והסכם שכירות עם חברות פרטיות שלהם, כך שעלות העסקתם עמדה על כ-580 אלף שקל לכל אחד.

נציין כי המקרה של אביב ארלון אינו ייחודי. בעל שליטה אחר בבורסה שנאבק במשך יותר משנתיים מול צמד בעלי מניות מיעוט בנוגע לדמי ניהול ששולמו לבני משפחתו ולו הוא צבי צרפתי, מייסד חברת הנדל"ן הנושאת את שמו. בסופו של דבר חתם צרפתי על הסכם פשרה במסגרת הליכי גישור שנוהלו בין הצדדים, במסגרתו ויתר צרפתי על שכרו נוסף לחלוקת דיבידנד מצד החברה.

המניה עלתה, אבל הרווחיות התפוגגה

אביב ארלון, הנסחרת בשווי של 110 מיליון משקל, עוסקת בייזום, פיתוח וניהול מרכזים מסחריים ומחזיקה בשותפות ב-8 נכסים בארה"ב ובשניים בסרביה. בעוד מניית החברה נהנית מעדנה באחרונה, עם טיפוס של יותר מ-60% בשנה האחרונה, תוצאותיה הכספיות אינן מעידות על צמיחה.

בשורה התחתונה, השנה הרווחית האחרונה של אביב ארלון הייתה ב-2014, ומאז היא מסכמת ארבע שנים (2015-2018) שליליות, עם הפסד מצטבר של כ-17 מיליון שקל.

בשורה העליונה, אחרי קפיצה של קרוב ל-80% שהציגה בהכנסותיה בין 2015 ל-2016, בעקבות פתיחת שני מרכזים מסחריים חדשים ותוספת שטחים למרכז קיים, מאז לא נרשם בהן שינוי, ברמה של כ-27-28 מיליון שקל בכל שנה, ואילו סעיף הוצאות שיווק, הנהלה וכלליות של החברה עומד בשלוש השנים האחרונות (2016-2018) על היקף שנתי של כ-10-12 מיליון שקל. 

עוד כתבות

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

עבודת פרך: כך בונים את גשר המסילה הארוך בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית ומתחילת השנה איבדה מניית אפל 10.7% ● למרות הכל, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו שניים מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד־בינת, שכוללת עשרות חברות, בעיקר בתחום הטלקום ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות של האחים, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אבל לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה", אומר אחד מהם

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה״ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עימי את הכאב האיום של המלחמה"

איסמאעיל הנייה / צילום: ap, Lebanese Official Government

מומחים מסבירים: אלו הסיבות שבגללן בכירי חמאס שוקלים לעזוב את קטאר

בסוף השבוע האחרון, התפרסמו דיווחים על כך שההנהגה הפוליטית של חמאס שוקלת לעזוב את קטאר ולהעתיק את בסיסה לעומאן או לטורקיה ● שני חוקרים בכירים במכון למחקרי ביטחון לאומי מסבירים מה עומד מאחורי הדיווחים, ואיך הדבר קשור לתפקיד שממלאת קטר במשא ומתן לשחרור החטופים

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

בעולם מתפעלים מישראל: "הראתה שהיא יכולה לתקוף מתי שהיא רוצה"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בוושינגטון פוסט מתפעלים מהמתקפה שמיוחסת לישראל באיראן, ובאיראן מנסים להקטין את האפקט שלה וגם: אייפ"ק פותח בקמפיין נגד פוליטיקאים אנטי-ישראלים בבחירות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לאישור תובענה ייצוגית, נטען כי האחים אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק בסכום הנע בין 232-146 מיליון שקלים

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

בג"ץ הגיוס: היועמ"שית אישרה ייצוג נפרד לממשלה בשל פערי העמדות

הממשלה תקבל ייצוג נפרד בבג"ץ הגיוס שיתקיים ביוני בהרכב מורחב של תשעה שופטים ● הסיבה: הפערים הגדולים בין עמדת הממשלה לבין עמדת היועמ"שית בהרב-מיארה ● הממשלה צפויה לשכור עו"ד פרטי 

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלו נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?