כנס לשכת עוה"ד באילת: תצומצם חגיגת המימון וההטבות לשופטים, חברי כנסת ועיתונאים

ההחלטה התקבלה ע"י יו"ר לשכת עוה"ד הזמני, אבי חימי, ששואף כי הכנס השנה יהיה שוויוני יותר, צנוע יותר וראוותני פחות • עם זאת, שופטים שישתתפו בפאנלים ימשיכו ליהנות ממימון הטיסה לאילת וכן לילה בודד במלון • גם חברי כנסת שיגיעו לכנס יזכו למימון של טיסה ולילה במלון

עו"ד אבי חימי, היו"ר הזמני של לשכת עורכי הדין / צילום: יוסי זמיר, דוברות לשכת עורכי הדין
עו"ד אבי חימי, היו"ר הזמני של לשכת עורכי הדין / צילום: יוסי זמיר, דוברות לשכת עורכי הדין

עידן חדש בכנס השנתי של לשכת עורכי הדין באילת? לראשונה זה שנים, לשכת עורכי הדין תצמצם את מימון השהייה של שופטים, עיתונאים וחברי כנסת שיגיעו לכנס הלשכה המסורתי באילת, שייערך השנה מ-26 במאי עד 29 במאי. כמו כן, יבוטלו השנה שדרוגים והטבות שונות שניתנו בעבר לשופטים, לחברי כנסת ולחלק מעורכי הדין ומהעיתונאים שהגיעו לכנסים. בין היתר, תבוטל השנה ההטבה של חדר אירוח ("טרקלין") הכולל מזון ושתייה חופשיים, שניתנה בשנים קודמות.

בנוסף, לראשונה השנה לשכת עורכי הדין לא תממן את השהייה במלונות באילת של עיתונאים שבאים לסקר את הכנס השנתי שלה, אלא רק של העיתונאים מנחי הפאנלים.

ההחלטה לצמצם את השתתפות הלשכה במימון השהות של השופטים, חברי הכנסת, והעיתונאים התקבלה על-ידי יו"ר לשכת עורכי הדין הזמני, עו"ד אבי חימי, ששואף כי הכנס השנה יהיה שוויוני יותר, צנוע יותר וראוותני פחות.

סערות תקשורתיות

לפי המידע שהגיע לידי "גלובס", שופטים שישתתפו בפאנלים שייערכו בכנס לשכת עורכי הדין השנה, ימשיכו ליהנות ממימון הטיסה לאילת וכן לילה בודד במלון, על-ידי הלשכה. גם חברי כנסת שיגיעו לכנס יזכו למימון של טיסה ולילה במלון. עם זאת, מספר חברי הכנסת שיוזמנו לכנס צפוי להיות מצומצם.

נזכיר כי בחודש יוני ייערכו הבחירות לראשות לשכת עורכי הדין ולמוסדות הלשכה. שני המועמדים שמסתמנים כמובילים לתפקיד ראש הלשכה הם עו"ד ציון אמיר ועו"ד אבי חימי.

ההחלטה לצמצם את השתתפות לשכת עורכי הדין במימון השהייה של באי הכנס באילת, שמהווה מדיניות חדשה של הלשכה, הגיעה על רקע הסערות התקשורתיות והציבוריות שבהן הייתה נתונה לשכת עורכי הדין בשנה האחרונה, בתקופה שבה עמד בראשה עו"ד אפי נוה.

נזכיר כי נוה, שהיה ראש לשכה פופולרי מאוד, הסתבך בשנה האחרונה בפלילים בשתי פרשיות שונות - הוא עומד לדין באשמה כי ניסה להבריח את זוגתו בביקורת הגבולות בנתב"ג, וכן הוא נחקר בחשד לקבלת שוחד מיני בתמורה לכך שניסה לדאוג לקידומן של עורכת דין ושופטת בזכות השפעתו בוועדה לבחירת שופטים. נוה מכחיש את המיוחס לו בשתי הפרשיות.

כנס לשכת עורכי הדין השנתי באילת עמד במוקד כתבה של התחקירן עמרי אסנהיים בתוכנית "עובדה", ששודרה בנובמבר 2017 ועסקה באופן שבו ממונים שופטים בישראל. בכתבה עקבה המצלמה של אסנהיים אחרי עו"ד נוה בימי כנס הלשכה של שנת 2017. הכתבה תיעדה כמה שופטים שהתנהגו באופן לא הולם, בין היתר כשהם לוחשים על אוזנו של נוה, בניסיון לקבל כביכול קידום במערכת המשפט.

לאחר שידור הכתבה מתחה נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, ביקורת על נוה וגם על השופטים שהתנהלותם נחשפה בכתבה. חיות אמרה כי "העובדה שמארגני הכנס ומארחיו קיימו עם השופטים שיחות שהוקלטו לצורך הכתבה, היא בעייתית מאוד במישור היחסים בינם ובין השופטים. אולם התוכנית מציבה גם בפנינו השופטים מראה על האופן שבו התנהלו אחדים מאיתנו באותו כנס, והתמונה הנגלית אינה מחמיאה, בלשון המעטה". עוד לדברי חיות, "אני בטוחה שמה שראינו (בכנס 2017) אינו מעיד על הכלל, אך גם כך יש להפיק ממה שראינו את הלקח הדרוש".

בכנס שנערך בשנה שעברה (ב-2018) הזכירה חיות את הכנס הקודם לו ואמרה כי "כנס לשכת עורכי הדין הוא חשוב, אבל עלול להוביל למצבים מביכים ובלתי הולמים... כך אירע בכנס הקודם".

עם זאת, חיות, שרואה חשיבות בקיום הדיאלוג השנתי בין השופטים ובין עורכי הדין, הוסיפה כי "כל משבר הוא הזדמנות לצמיחה. האירועים הציבו בפנינו מראה. כחלק מהלקחים הוריתי לשופטים להקפיד על כללי האתיקה ולנהוג לפי מעמדנו כשופטים. אני מקווה שהאירוע הזה הופנם, ושאירועים כאלה לא יחזרו".

מימנה טיסות ולינות

נציין כי לאורך השנים, וכפי שפורסם ב"גלובס" כבר לפני שלוש שנים, באפריל 2016, מימנה לשכת עורכי הדין, מדי שנה, עשרות שופטים ובהם שופטי העליון, שהגיעו לכנס באילת. במסגרת הכנס, הלשכה מימנה טיסות ולינות גם לעשרות עיתונאים ולחברי כנסת רבים שהגיעו לכנסים הפופולריים. כמו כן דאגה הלשכה לשדרוגים עבור חלק מהאורחים. כמו למשל - אורחי הלשכה נהנו מחדר אירוח מיוחד, שכלל מזון ושתייה חופשיים ("טרקלין") לאורך כל ימי הכנס.

לשכת עורכי הדין הסבירה בזמנה כי הרציונל למימון הטיסה והלינה נוגע לכך שחברי הכנסת, העיתונאים והשופטים משתתפים בפאנלים, ולכן ראוי שהלשכה, שנהנית מהשתתפותם, תממן את הוצאותיהם (לדברי הלשכה, לא מדובר בתשלום תמורה אלא רק במימון הוצאות).