גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נדחתה על הסף בקשה לאישור ייצוגית ב-4.7 מיליארד שקל נגד ההסתדרות

התובעים, שיוצגו ע"י פורום קהלת, טענו כי ההסתדרות גובה דמי חבר גבוהים מן המותר, וכי החוק לא מתיר לה לגבות דמי טיפול ● ביהמ"ש קבע כי בכל הקשור לגביית דמי חבר או דמי טיפול, אין מדובר ביחסים שבין "עוסק" לבין לקוח ואף לא ביחסים הנושאים אופי צרכני ● פורום קהלת: "משמעות ההחלטה - פגיעה בעובדים החלשים"

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד / צילום: אגף הדוברות בהסתדרות
יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד / צילום: אגף הדוברות בהסתדרות

בית המשפט המחוזי בירושלים הורה במהלך חול המועד (ג') על דחיית בקשה לאישור תובענה ייצוגית שהגישו שני מבקשים באמצעות "פורום קהלת" נגד ההסתדרות, על סך של 4.7 מיליארד שקל.

בבקשה שנדחתה נטען כי ההסתדרות גובה (וגבתה) באופן שיטתי ולאורך שנים דמי חבר העולים על דמי חבר המרביים שרשאית אגודה עות'מאנית לגבות מחבריה; בנוסף טענו המבקשים כי ההסתדרות אינה רשאית לגבות דמי טיפול מעובדים שאינם חבריה.

בית המשפט קבע כי הוא מקבל את טענת ההסתדרות, לפיה עניינה של התובענה "אינו נמנה עם העניינים בגינם ניתן להגיש תובענה ייצוגית", ובהתאם חייב את המבקשים בתשלום ההוצאות המשפטיות של ההסתדרות בסך 10,000 שקל.

בפסק דינה קבעה השופטת המחוזית גילה כנפי-שטייניץ כי "בכל הקשור לגביית דמי החבר או דמי הטיפול, אשר אינם נקבעים באופן פרטני מול כל עובד, אין מדובר בפעילות עסקית או מסחרית המבוצעת על-ידי המשיבה (ההסתדרות - מ' ש'), המאפשרת לראותה כעוסק".

עוד קבעה השופטת כנפי-שטייניץ כי בכל הנוגע לגביית דמי החבר או דמי הטיפול על-ידי ארגון עובדים או ועד עובדים, מחברי הארגון או הוועד - "אין מדובר בעסקה הנערכת בין העובד למשיבה הנושאת אופי צרכני".

בכך קיבל בית המשפט המחוזי את בקשת ההסתדרות לסלק על הסף את הבקשה לאישור התובענה הייצוגית, שהוגשה באמצעות היועץ המשפטי להסתדרות, עו"ד יחיאל שמיר, והמשנה ליועמ"ש, עו"ד יפתח הלינג.

בבקשה שהתקבלה טענה ההסתדרות, בין השאר, כי אין כל יסוד לטענות המבקשים, וכי גביית דמי חבר ודמי טיפול ארגוניים הוסדרו בחוק הגנת השכר ונעשות כדין. עוד טענה ההסתדרות כי חוק הגנת השכר לא קבע תקרה לגביית דמי חבר, והוא מאפשר לכל ארגון עובדים לקבוע את דמי החבר שמשלמים חבריו (ההסתדרות ציינה כי היא הפחיתה לאחרונה את דמי החבר שהיא גובה ל-0.9% מהשכר). עם זאת, ההסתדרות הוסיפה כי החוק קבע תקרה לגביית דמי טיפול ארגוני - והיא גובה דמי טיפול ארגוני בשיעור נמוך מהמותר.

בפסק הדין צוין כי בקשת האישור לתובענה ייצוגית עוסקת "בליבת תפקידו של ארגון העובדים ולא בשירותים הנלווים הניתנים על-ידו". בהקשר זה הטעימה כאמור כי כבר נקבע בפסיקה, במספר הזדמנויות, "כי אין מדובר ביחסים שבין "עוסק" לבין לקוח ואף לא ביחסים הנושאים אופי צרכני".

הבקשה לאישור הוגשה לפני כשנה

הבקשה לאישור התובענה כייצוגית הוגשה לפני כשנה, ובמסגרתה טענו המבקשים, שיוצגו על-ידי עו"ד מאיר בוחניק מ"פורום קהלת", כי מכיוון שהסתדרות היא אגודה עות'מאנית, סעיף 8 לחוק העות'מאני מגביל את האגודות לגביית סך מקסימלי של 24 לירות לשנה, סכום המשוערך היום לסך של 961 שקל.

עוד טענו המבקשים בבקשתם כי ההסתדרות מנצלת את מעמדה כאגודה עות'מאנית על-מנת להתחמק מחובות דיווח ושקיפות החלות על אגודות אחרות: "מעורבותה של ההסתדרות ומשקלה רב-ההשפעה בציבוריות הישראלית עומדים ביחס הפוך לבקרה הציבורית או הרגולטורית שיש על פעילותה. החוק העות'מאני, חוק ארכאי שמתוקפו נוסדה ההסתדרות, אינו כולל אף חובת דיווח ושקיפות ביחס לאגודות שהוקמו לפיו, בניגוד קיצוני לחוקים ישראלים מודרניים המסדירים פעולת מלכ"רים".

לאור זאת טענו המבקשים כי "היקף פעולת ההסתדרות, הליכי קבלת ההחלטות, ניהול רכושה וכספיה - את כל אלה מנהלת ההסתדרות מאחורי מסך ברזל ותחת בקרה ציבורית אפסית". לדבריהם, בעוד ההסתדרות נהנית מ"היתרונות" של האגודה העות'מאנית הפוטרים אותה מחובת השקיפות, היא מתעלמת מהוראות החוק המגבילות אותה בסכום השנתי שהיא יכולה לגבות מחברי האגודה.

נוכח האמור התבקש בית המשפט לאשר את בקשת המבקשים לנהל תובענה ייצוגית נגד ההסתדרות על סך 4.7 מיליארד שקל, בקשה שכאמור נדחתה כעת.

מעו"ד מאיר בוחניק מפורום קהלת, בא-כוחם של התובעים, נמסר: "החלטתו של בית המשפט משמעותה פגיעה בעובדים החלשים ומתן חסינות מתובענות ייצוגיות להסתדרות, הגורם הכוחני והגדול ביותר במשק. לדעתנו, החלטת בית המשפט אינה עולה בקנה אחד עם הדין והפסיקה, ומחטיאה את המטרות שבסיס מוסד התובענה הייצוגית. בימים הקרובים נלמד את פסק הדין לעומק ונשקול אם לערער לבית המשפט העליון".

עוד כתבות

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי