חוקרים פיתחו מערכת ש"קוראת" מחשבות והופכת אותן לדיבור

החוקרים מקווים שהמערכת תוכל לסייע לאנשים עם נזק מוחי או שיתוק להחזיר לעצמם את הדיבור, והמחקר שהובילו בנושא פורסם בכתב-העת המדעי "Nature"

רופא / צילום: שאטרסטוק
רופא / צילום: שאטרסטוק

חוקרים מאוניברסיטת קליפורניה בסן פרנסיסקו פיתחו מערכת שמתרגמת את המחשבות של אנשים לדיבור, שמופק באמצעות מחשב. החוקרים מקווים שהמערכת תוכל לסייע לאנשים עם נזק מוחי או שיתוק להחזיר לעצמם את הדיבור, והמחקר שהובילו בנושא פורסם בכתב-העת המדעי "Nature".

המערכת מפענחת מה האדם שמשתמש בה רוצה להגיד באמצעות בחינת גלי המוח שהוא מפיק וההתאמה של אותם סיגנלים לתנועות הפיזיות שהם היו מפעילים בגרון ובפה של האדם כדי לייצר מילים. באותה טכניקה נעשה שימוש כדי לייצר תנועות איברים באנשים משותקים. בעבר מערכות כאלה אפשרו לאנשים לייצר תקשורת באמצעות מילים מוקלדות, אך מערכות אלה ייצרו עשר מילים בדקה לכל יותר, הרבה מתחת למהירות הדיבור הממוצעת האנושית של 150 מילים בדקה.

החוקרים עבדו עם חמישה מתנדבים שהפעילות המוחית שלהם נוטרה כחלק מטיפול באפילפסיה. החוקרים הקליטו את הפעילות שקרתה בחלקים של המוח של המתנדבים שאחראי על ייצור שפה, בזמן שהם קראו בקול מאות משפטים. 69% מהמילים שהמחשב ייצר בסוף התהליך זוהו באופן מדויק על-ידי אנשים שהתבקשו לתמלל אותן, שיעור גבוה בהרבה לעומת מחקרים קודמים, לפי החוקרים.

החוקרים אף טוענים כי המערכת לא רק תחזיר את הדיבור למשתמשים, אלא בסופו של דבר גם תחזיר לקולם את ה"מוזיקליות" שמעבירה את הרגשות והאישיות של אדם דרך קולו.