האם אפל חסמה אפליקציות בקרה הורית שמתחרות בכלים שהשיקה?

אפל חוסמת מחנות האפליקציות שלה יישומים שמציעים למשתמשים כלים כדי לנהל את זמן המסך שלהם על מנת למנוע התמכרות לסמארטפון, ויישומים שמאפשרים למשתמשים לנטר ולנהל את זמן המסך של ילדיהם, מאחר שאלה מתחרים בכלים דומים שאפל עצמה השיקה בספטמבר, כך לפי ה"ניו יורק טיימס"

טים קוק מנכ"ל אפל באירוע ההשקה /  REUTERS/Stephen Lam
טים קוק מנכ"ל אפל באירוע ההשקה / REUTERS/Stephen Lam

אפל חוסמת מחנות האפליקציות שלה יישומים שמציעים למשתמשים כלים כדי לנהל את זמן המסך שלהם על מנת למנוע התמכרות לסמארטפון, ויישומים שמאפשרים למשתמשים לנטר ולנהל את זמן המסך של ילדיהם, מאחר שאלה מתחרים בכלים דומים שאפל עצמה השיקה בספטמבר, כך לפי ה"ניו יורק טיימס". במקרים אחרים, לפי הדיווח, המפתחים של אותם אפליקציות התבקשו לשנות את היישומים שפיתחו, אך במקרים מסוימים הוראות אפל לשינוי לא היו ברורות, ולא היה ניתן לקבל ממנה הסברים. עבור חלק מהמפתחים שנחסמו, משמעות הצעד היא פגיעה כלכלית קשה, שכן רבות מהכנסותיהם הגיעו מחנות האפליקציות של אפל.

לפי הדיווח, אפל מחקה מחנות האפליקציות או הגבילה את הפעילות של לפחות 11 מתוך 17 האפליקציות הפופולריות ביותר למעקב אחר פעילות המשתמשים וילדיהם. בכתבה עלו טענות לפיהן הכלים שאפל מציעה למשתמשים יעילים פחות לעומת האפליקציות שנחסמו, וכי בשונה מאפליקציות צד שלישי שמאפשרות להורים לעקוב אחרי הפעילות של ילדיהם גם במכשירי אנדרואיד, הכלים של אפל מוגבלים למכשירי החברה בלבד, ולמעשה כדי להשתמש בהם נדרש כי כל בני המשפחה יחזיקו באייפונים.

החברה הוציאה הצהרה רשמית בעקבות הדיווח, בה טענה כי סיבת החסימה כלל לא נוגעת לכך שאפל עצמה שחררה כלים דומים. "לאחרונה הסרנו כמה אפליקציות ניטור הורי מחנות האפליקציות מסיבה פשוטה: הן סיכנו את הפרטיות והאבטחה של המשתמשים", נכתב בהצהרה. לדברי החברה, "בשנה שעברה נודע לנו שחלק מהאפליקציות האלה משתמשות בטכנולוגיה פולשנית ביותר בשם MDM (ניהול מכשיר נייד). אותה טכנולוגיה נותנת לצד שלישי שליטה על מכשיר וגישה לכל המידע שבו, כולל מיקום, השימוש באפליקציות, חשבונות האימייל שבו, הרשאות למצלמה והיסטוריית הגלישה. אין שימושים לגיטימיים בטכנולוגיה הזו. לפעמים עסקים מתקינים אותה על מכשירים שבבעלותם כדי לשלוט טוב יותר על הדאטה והחומרה שלהם. אבל השימוש בה דרך אפליקציות לצרכנים הוא מסוכן ביותר ומהווה הפרה של מדיניות אפל. בנוסף לשליטה שהיא מאפשרת לאפליקציה על המכשיר, גם האקרים יכולים לנצל אותה כדי לקבל אליו גישה".

בנוסף, אפל טענה כי פעלה בצורה הוגנת מול המפתחים שנמצא כי משתמשים בטכנולוגיה הזו, והעניקה להם 30 יום כדי לעדכן את האפליקציות, כאשר המפתחים שהתאימו את האפליקציות לדרישות החברה בעקבות האזהרה לא נחסמו. "בניגוד לדיווח ב'ניו יורק טיימס', זה לא עניין של תחרות אלא של אבטחה", נכתב בהצהרת החברה.

בסוף השבוע שתיים מהאפליקציות הפופולריות ביותר לשליטה הורית, Kidslox ו-Qustodio, הגישו תלונה נגד אפל לממונה על תחרות באיחוד האירופי. בחודש שעבר, גם אפליקציית הזרמת המוזיקה הפופולרית ספוטיפיי הגישה תלונה באירופה לפיה אפל משתמשת בחנות האפליקציות כדי להעניק לשירות אפל מיוזיק יתרון על פני ספוטיפיי.