נסללה דרכו של יורם דנציגר לוועדה לבחירת שופטים

(עדכון) - המועצה הארצית של לשכת עוה"ד החליטה היום לדחות את ההצבעה לבחירת נציגי הלשכה לוועדה לבחירת שופטים, עד לאחר הבחירות הכלליות למוסדות הלשכה הקבועות ליוני • משמעות הדחייה: פתיחת רשימת המועמדים מטעם הלשכה לוועדה לבחירת שופטים, כך שהשופט בדימוס יורם דנציגר ייכלל בה

השופט בדימוס יורם דנציגר / צילום: איל יצהר
השופט בדימוס יורם דנציגר / צילום: איל יצהר

המועצה הארצית של לשכת עורכי הדין התכנסה היום (ב') והצביעה על דחיית ההצבעה לבחירת נציג הלשכה בוועדה לבחירת שופטים עד לאחר הבחירות לראשות הלשכה ומוסדותיה שיתקיימו בתאריך 18 ביוני 2019. בתום דיון ממושך החליטה המועצה הארצית של לשכת עורכי הדין לקבל את עמדת ראש הלשכה, עו"ד אבי חימי, ואת עמדתה של סיעת "אמונה במשפט" ולדחות את ההצבעה לבחירת נציג הלשכה לוועדה לבחירת שופטים.

משמעות הדחייה: פתיחת רשימת המועמדים לתפקיד הנחשק למועמדים חדשים, באופן כזה שהשופט (בדימוס) פרופ'-עו"ד יורם דנציגר, הנחשב כמועמדו של ראש הלשכה המכהן חימי, יוכל להיכלל בה.

בתוך כך, הודיע ראש הלשכה, עו"ד חימי, על הסרת מועמדותו לתפקיד נציג הלשכה בוועדה למינוי שופטים צבאיים, הגם שהיה מועמד יחיד.

רשימת המועמדים לנציגי הלשכה בוועדה לבחירת שופטים כוללת כיום שלושה שמות, שנקבעו עוד בתקופת יו"ר הלשכה הקודם (וחבר הוועדה), עו"ד אפי נוה, שהתפטר מתפקידו עקב החשדות נגדו בפרשת "מין תמורת מינוי" (לכאורה), בהם הוא חשוד בקבלת שוחד מיני בתמורה למינויים לשפיטה.

על המקום בוועדה שפינה נוה אמורים היו להתמודד כאמור שלושה מועמדים: עו"ד דני אליגון, שמזוהה עם המחנה של נוה; וכן עו"ד אודי בר-עם ויו"ר החברה הכלכלית של לשכת עורכי הדין, עו"ד נידאל עואודה, שגם הם היו בקואליציה של נוה, אבל אינם נחשבים מועמדים ישירים שלו. בחירת הנציג בוועדה לבחירת שופטים נעשית על-ידי חברי המועצה הארצית של הלשכה, והמינוי תקף למשך שלוש שנים.

סיעות "אמונה במקצוע" בראשות עו"ד יוסי ויצמן ו"צדק ומשפט" בראשות עו"ד יצחק נטוביץ' הודיעו כי יצביעו בעד דחיית המועד לבחירת נציג הוועדה עד לאחר הבחירות הכלליות למוסדות לשכת עורכי הדין. ראשי הסיעה הודיעו כי במקרה שנציג הלשכה בוועדה לבחירת שופטים ייבחר עוד בטרם הבחירות ללשכה, מדובר יהיה ב"מחטף אנטי-דמוקרטי שאין לעשותו".

לסיעות "צדק ומשפט" ו"אמונה במקצוע", שהתאחדו לסיעת "אמונה במשפט", יש 4 נציגים במועצה הארצית. בהודעתם ציינו ראשי הסיעה כי אין כל דחיפות למנות נציג של הלשכה לוועדה, משום שהוועדה למינוי שופטים ממילא לא אמורה להתכנס בזמן הקרוב, וזאת בשל הצורך של המערכת הפוליטית לבחור את נציגיה החדשים בוועדה.

ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד אבי חימי, הצטרף לעמדת סיעת "אמונה במשפט" וציין כי "זאת גם עמדתי, שקיבלה משנה תוקף עם הצעתי לקדם את מועמדותו של עו"ד יורם דנציגר כנציג הלשכה בוועדה לבחירת שופטים לאחר הבחירות למוסדות הלשכה. אני מברך את סיעת 'אמונה במשפט' ואת חבריי היקרים, יוסף ויצמן ויצחק נטוביץ', על עמדתם הערכית בנושא". 

מעניין לציין כי ברקע הבחירות למחליפו הזמני של עו"ד אפי נוה כראש לשכת עורכי הדין - שהתקיימו בחודש פברואר השנה, ובהן ניצח עו"ד חימי את עו"ד אורי קינן - התנהלה סאגה סביב בחירת מחליפו של נוה כנציג הלשכה בוועדה לבחירת שופטים. נגד הליך הבחירה, שאמור היה כבר להתקיים, הוגשו שתי עתירות לבית המשפט, שנדחו. וזאת לאחר שלשכת עורכי הדין נאבקה דווקא לקיים את ההצבעה לבחירת הנציגים החדשים במועדה, קרי, עוד בטרם הבחירות הכלליות לראשות הלשכה ומוסדותיה.

בעתירות שהוגשו טענו המתנגדים לקיום ההצבעה בטרם הבחירות, כי חברי המועצה המזוהים עם המחנה של נוה אינם יכולים להיות אלה שיבחרו את מחליפו. זאת, בייחוד כאשר החשדות לכאורה נגד ראש הלשכה הקודם נוגעים לפגיעה בטוהר המידות סביב המינויים לשפיטה.

ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד אבי חימי, מסר בתגובה: "הערב נסללה הדרך לבחירתו של עו"ד יורם דנציגר כנציג הלשכה בוועדה לבחירת שופטים. 22 חברי מועצה ארצית הצביעו בעד עמדתי לדחות את ההכרעה לאחר הבחירות. 13 חברי מועצה סברו כי היה נכון לקיים את ההצבעה הערב. אני גאה בחבריי למועצה הארצית על עמדתם הערכית, אשר ראויה לכל שבח, הודיה והערכה. אמשיך לפעול על-פי צו מצפוני למען ציבור עורכי הדין ולחיזוק הלשכה כגוף מקצועי ומוביל".

*** חזקת החפות: חקירת המשטרה בפרשת "מין תמורת מינוי" לכאורה נמצאת בראשיתה, טרם הוגש בה כתב האישום, ולא ידוע כיצד ההליכים הפליליים יסתיימו. יודגש כי כל המעורבים בפרשה, ובהם עו"ד אפי נוה, הם בחזקת חשודים וזכאים ליהנות מחזקת החפות.