שיתוף מסלולים, מעיל מתוחכם: החדשנות מגיעה לעולם האופניים

אופניים עם אלקסה של אמזון, מחשב לאופניים עם מערכת לשיתוף מסלולים ועוד פיתוחים חדשניים בתחום

מעיל עם כרית אוויר לרוכבי אופניים
מעיל עם כרית אוויר לרוכבי אופניים

תשכחו מ"רכיבה על האופניים לעבודה". ברוח התקופה זוכים האופניים הוותיקים לתארים כמו "מיקרו-מובילטי לעיר החכמה" וזוכים לקבל מנה גדושה של הנעה חשמלית, טכנולוגיה מקושרת, לצד אביזרי הייטק עתידניים. אז למי שאופניים חשמליים כבר לא מספיק חדשניים עבורו, ריכזנו כמה חידושים בתחום.

אופניים עם "אלקסה"

גם רכיבה על אופניים בחיק הטבע לא תרחיק אתכם מידם הארוכה של ג'ף בזוס ואמזון. הקיץ תשיק חברת Cybic אופניים חשמליים שמציעים תמיכה מובנית בסייענית האישית "אלקסה" מבית אמזון. החיבור בין האופניים לשירותי הענן מתבצע באמצעות סים סלולרי שמובנה באופניים וכן תמיכה ב-WiFi.

הפקודות הקוליות נקלטות על ידי מערך מיקרופונים ממוזער שמותקן על הכידון ורמקול באיכות HD, עם אופציה עתידית למיקרופון מובנה בקסדה. יש גם מחשב דרך עם מסך LCD מובנה בכידון.

שירותי הענן אותם מפרסמת החברה כוללים בין השאר אפשרות להזמין ולהשמיע קליפים מוזיקליים בפקודות קוליות תוך כדי רכיבה; קבלת הנחיות ניווט באונליין כולל עדכון תמידי של מפות ברשת; איתור אופניים גנובים בזמן אמת; נעילת אבטחה מרחוק באמצעות אפליקציה בשילוב עם אזעקה; פנסים חכמים בחזית ובכידון עם אפשרות להתאמת תאורה אישית באמצעות תפריט באפליקציה; ומחשב רכיבה שמאפשר לגשת לנתוני הרכיבה גם מרחוק.

כמובן, שביחד עם אלקסה תגיע האפשרות לבצע רכישות אונליין של מוצרים ושירותים באמזון. האופניים עצמם מיוצרים על ידי חברה סינית וטרם שוחררו פרטים טכניים על המפרט שלהם. השיווק הראשוני יתבצע ברשת Halford הבריטית במחיר שטרם פורסם.

אופניים עם "אלקסה"
 אופניים עם "אלקסה"

מחשב רכיבה לשטח עם מיקור המונים

הרוכבים האדוקים של אופני ההרים אינם ממהרים להצטרף לטרנד החשמלי אבל הם בהחלט יודעים לנצל את היתרונות של הטכנולוגיה המודרנית והמקושרת. עבורם השיקה החודש חברת Garmin צמד מחשבי רכיבה ייעודיים לשטח 0 אדג' 830 (עם מסך קלט מגע) ואדג' 530 - מהמתוחכמים ביותר שנראו עד היום בז'אנר.

המחשבים החדשים משתמשים בין השאר במיקור המונים כדי לשאוב ולקבל נתונים מקהילות של רוכבים מקומיים ולהציג בפני רוכבים חדשים באזור מסלולים מומלצים על המסך בזמן אמת. המסלולים כוללים מסלול דרך מדויק כולל אזהרות מוקדמות על פניות מסוכנות ומפגעים אחרים.

המכשיר מאפשר גם חיבור אלחוטי בין קבוצת רוכבים (בתנאי שכולם משתמשים באותו מחשב) כדי לקבל התרעה אם רוכב הופרד מהקבוצה. קיימת יש אפשרות לשלוח קריאת חירום לגורמי הצלה, כולל נתוני GPS מדויקים, במקרה של נפילה או פגיעה.

מחשב רכיבה לשטח עם מיקור המונים
 מחשב רכיבה לשטח עם מיקור המונים

כמקובל במוצרים כאלה, המחשבים גם משתמשים במערך חיישנים למעקב מדוקדק אחר ביצועי הרוכב ולהדרכת רכיבה ובמקרה זה מעקב אחרי הגובה, השיפוע, מספר הקפיצות והמאמץ של הרוכב, והצגת נתונים בזמן אמת על הדרישות הפיזיות הנדרשות בהמשך המסלול, הטמפרטורה החיצונית, התאקלמות הגוף וצורך בעצירה למנוחה או שתיה.

את הנתונים ניתן לאגור ולנתח לאורך זמן באמצעות אפליקציות מקצועיות לאימון רכיבה. כמקובל זהו גם מכשיר שמקושר ל"אקוסיסטם" של מערכות חכמות באופניים, כולל קבלת נתונים אלחוטית מרדאר קרבה, שמותקן מאחור, שליטה בתאורה חכמה ועוד. הדגמים החדשים ממוגנים מפגעי מזג האוויר ומאפשרים תפעול אפילו עם כפפות רטובות. הסוללה מספקת כ-20 שעות פעולה עם GPS פועל. המחשב יימכר החל מחודש מאיי ומחירו בארה"ב ינוע בין 300 ל-500 דולר, בהתאם לדגם.

מעיל עם כרית אוויר לרוכבי אופניים

גם הרוכבים המיומנים ביותר עשויים לפגוש לעיתים באופן כואב ובלתי צפוי בקרקע או בעץ. לטובת הפחת הסיכון השיקה השנה חברת Helite הצרפתית, שמתמחה בפיתוח כריות אוויר, מעיל-מגן חדש שכולל בתוכו כרית אוויר מתנפחת להגנה. מדובר במוצר דומה למעיל המתנפח לאופנוענים שהשיקה החברה בעבר, אולם הוא מותאם אישית לאופניים.

המערכת כולל שני חיישני תנועה רגישים, אחד מהם מותקן בצמוד למושב והשני בתוך המעיל עצמו. החיישנים מנתחים את תנועת הרוכב מעל אלף פעמים בשנייה בקונטקסט הנכון שלה בסיוע ג'יירוסקופ, GPS ומד תאוצה, כדי לזהות נפילה תוך כדי התרחשותה.

מעיל עם כרית אוויר לרוכבי אופניים
 מעיל עם כרית אוויר לרוכבי אופניים

שני החיישנים מצליבים ביניהם נתונים אלחוטית וכאשר האלגוריתם מזהה נפילה ודאית מופעל מיכל CO2 שמנפח את המעיל בתוך כ-80 מילי-שניות בלבד. תאי האווויר מגנים על הגב, בית החזה והצוואר ולאחר התנפחות ניתן להשתמש במעיל שנית באמצעות החלפת מיכל הגז.

מקור הכוח הוא סוללה נטענת במעיל, שמספיקה ל-7 ימי פעולה רצופים והחיישן למושב מגיע עם מקור כוח עצמאי למספר שנים. המחיר אמור לנוע סביב 700 דולר ומועד ההשקה המסחרית טרם פורסם.

התשובה ההולנדית ל"טסלה"

ההולנדים נחשבו מאז ומתמיד למעצמת אופניים וכיום גם הם מתחברים לטרנד החשמלי, עם שאיפה להובלה עולמית. דוגמה אחת הם האופניים המחושמלים ועתירי הטכנולוגיה של היצרנית ההולנדית Vanmoof, שטוענת כי האופניים שלה הם "התשובה הדו-גלגלית לטסלה". החברה עושה שימוש במנוע חשמלי מתקדם בהספק עד 500 וואט עם בקרה אלקטרונית מדור אחרון, ובסוללה מבית LG בהספק של 504 וואט-שעה, במטרה להגדיל למקסימום את טווח הנסיעה והביצועים.

התשובה ההולנדית ל"טסלה"
 התשובה ההולנדית ל"טסלה"

כאשר הכוח זמין במלואו מסוגלים האופניים לצלוח כ-60 קילומטר בין טעינות אולם העברה למצב חיסכון מגדילה את הטווח לכמעט 150 קילומטרים. האופניים כוללים גם מתג "בוסט" שמגדיל זמנית את עוצמת המנוע לטובת האצה נקודתית אגרסיבית, וכן מטען מובנה להטענה מהירה, שמאפשר להוסיף 50% לטווח הנסיעה לאחר כ-80 דקות של טעינה. כל המערכת החשמלית, כולל הסוללה והמנוע, מוטמעים באופן מלא בתוך השלדה כך שהאופניים שומרים על עיצוב "קלאסי" כמו שהרבה הולנדים מעדיפים.

עוד גימיק טכנולוגה מעניין הוא הטמעה של עשרות נורות LED בתוך השלדה עצמה, שמציגות בזמן אמת בצורה קלה לקריאה ובכל תנאי התאורה נתונים כמו מהירות, מצב הסוללה והתרעות נגד נסיונות גניבה. יש כמובן גם ממשק בלוטות' ו-GSM מובנה שמתחבר לאפליקציה בטלפונים ובשעונים חכמים, מנעול פנימי סמוי עם זיהוי אוטומטי של הבעלים ועוד. האופניים מוצעים באתר החברה למזמינים המוקדמים בכ-2,600 דולר. כמו אצל טסלה, השיווק מתבצע רק באונליין או באמצעות חנויות ייעודיות של המותג.