משבר התעשייה בדרום: עובדי חרסה הרחיבו את מחאתם; משבר בפניציה בעקבות לחץ חרדי

גם הבוקר שיבשו עובדי מפעל חרסה את הכניסה למשרדי קבוצת חמת, במחאה על ההחלטה להעתיק את פעילות הייצור לטורקיה • גם במפעל פניציה שבירוחם, העוסק בייצור בקבוקי זכוכית, ניכרים מתיחות ואי-ודאות בעקבות חרם חרדי, וזאת בשל הפעלת תנור בשבת

עובדי מפעל חרסה מפגינים בכניסה למשרדי חמת באשדוד / צילום: באדיבות אגף הדוברות בהסתדרות
עובדי מפעל חרסה מפגינים בכניסה למשרדי חמת באשדוד / צילום: באדיבות אגף הדוברות בהסתדרות

עשרות מבין עובדי מפעל חרסה שבבאר-שבע הרחיבו היום (ג') את מחאתם בעקבות סגירת המפעל ופיטורי 115 עובדיו והפגינו מול משרדי חברת-האם, קבוצת חמת באשדוד. העובדים שיבשו את הכניסה למתחם במחאה על החלטת הבעלים יואב גולן להעתיק את פעילות הייצור של כלים סניטריים מבאר-שבע לטורקיה.

מוקדם יותר היום הפגינו גם מול שערי המפעל בבאר-שבע: "אנחנו רוצים להמשיך לעבוד ומאמינים שהמפעל יכול להצליח", אמר הבוקר יו"ר ועד העובדים בחרסה, איגור גרימן. "אי-אפשר לזרוק עובדים שנתנו במשך שנים רבות את הנשמה שלהם למפעל, ולהותיר אותם בלי פרנסה ובלי פיצויים הוגנים".

רוב העובדים בחרסה מיוצגים על-ידי ההסתדרות הכללית, ולדברי יו"ר ההסתדרות במרחב הנגב, מאיר בביוף, מאבקם יימשך גם במהלך הימים הקרובים - עד שיושגו הבנות עם הנהלת חרסה וקבוצת חמת למתן פיצויים מוגדלים לעובדים.

כשברקע המשבר בחרסה, גם במפעל פניציה שבירוחם, שעוסק בייצור בקבוקי זכוכית, ניכרים מתיחות ואי-ודאות בעקבות חרם חרדי, וזאת בשל פעילותו בשבת.

המתח בין פניציה לבין המגזר החרדי נמשך שנים ארוכות, וזאת בשל הפעלת תנור שמהווה את ליבת הייצור במפעל - בשבת. לטענת גורמים חרדיים, מדובר בחילול שבת, אך במפעל הבהירו כי אין כל אפשרות לעצור את הפעלת התנור, שכן מדובר ביצור תהליכי מורכב. על רקע המשך הפעילות של פניציה בשבת, חסידות גור מובילה חרם על מוצרי פניציה.

מהנהלת פניציה נמסר כי "גורמים חרדיים מפעילים לחצים כבדים על לקוחות המפעל ומאיימים על המשך קיומו תוך סיכום מקום עבודתם של 240 עובדים". עוד נמסר מפניציה כי "עקב לחצים אלה הצטמצמה משמעותית רכישת תוצרת החברה על-ידי חלק מלקוחותיה, ונגרמים לה הפסדים ניכרים".

ח"כ מיקי לוי (כחול לבן) פנה הבוקר ליו"ר ועדת הכספים של הכנסת, ח"כ משה גפני, בקריאה לקיים דיון דחוף בשל המשבר בתעשייה בדרום: "התעשייה בדרום נמצאת במשבר, ועלינו להתערב ולפעול למניעת פיטורי עובדים וקריסת מפעלים", אמר.