לאחר 16 שנה וארבעה מפקחים: רשות שוק ההון מחפשת חברי מינהלה חדשים לקרנות עמיתים

שלושת חברי המינהלה מהווים מעין דירקטוריון של עמיתים - הגוף המוסדי הגדול בישראל, שמספק שירותים ליותר מ-236 אלף גמלאים, 10,000 מעסיקים ו-100 אלף מבוטחים ומנהל נכסים בהיקף של 400 מיליארד שקל • השלושה מכהנים בתפקיד הרבה יותר ממגבלת 3 הכהונות של עד 9 שנים במוסדיים

משה ברקת, הממונה על רשות שוק ההון / צילום: ישראל הדרי
משה ברקת, הממונה על רשות שוק ההון / צילום: ישראל הדרי

נאה דורש, נאה לא מקיים? רשות שוק ההון, כמו גם הפיקוח על הבנקים, דורשים מהגופים המפוקחים על ידם - המוסדיים מצד אחד והבנקים מהצד השני - דרישות רבות בנוגע לממשל תאגידי, תוך דגש על תפקידי ותקופות הכהונה של הדירקטוריונים. ואולם, נראה כי כשזה נוגע לגופים שבבעלות המדינה עצמה, הכללים מתגמשים.

רשות שוק ההון פרסמה היום (ג'), לאחר יותר מ-16 שנים, "הזמנה להגיש מועמדות לתפקיד חבר מינהלה לקרנות הפנסיה הוותיקות שבהסדר". מדובר בפתיחת ההליך להחלפת שלושת חברי המינהלה, שמהווים מעין דירקטוריון של עמיתים - הגוף המוסדי הגדול בישראל - שמכהנים בתפקידם הרבה יותר ממגבלת השלוש כהונות של עד 9 שנים שקיימת בגופים המוסדיים בשוק הפרטי.

על פי ההזמנה, "הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון ימנה מינהלה לקרנות הפנסיה הוותיקות שבהסדר לפי הצעת הועדה הציבורית", שבראשות היו"ר השופט (בדימוס) יוסף אלון, ועדה שמונתה עוד ביולי 2017, כדי להחליף את חברי המינהלה הנוכחיים, שכהונתם תסתיים בספטמבר 2019.

עתה קובעת רשות שוק ההון כי "בהתאם לחוק הפיקוח על הביטוח ,המינוי יהיה לתקופה של 3 שנים", כאשר "הממונה רשאי, לפי המלצת הוועדה הציבורית, להאריך, מפעם לפעם, את תקופת הכהונה".

עד כה הסטנדרט של הפיקוח למינהלת בעמיתים היה שונה לחלוטין. בספטמבר 2003, עם הלאמת הקרנות הגירעוניות מבטחים הוותיקה, מקפת הוותיקה, קג"מ, נתיב, פועלים חקלאיים, עובדי בניין, אגד והדסה, מינה הממונה על שוק ההון והביטוח דאז, אייל בן שלוש, מינהלה אחת לכל קרנות הפנסיה הוותיקות שמונה להן מנהל מיוחד. השלושה - היו"ר השופט בדימוס ישי לויט, נציג המעסיקים מונה גד ארבל, ונציג העמיתים שמואל אביטל - מכהנים בתפקיד מאז ועד היום, אפילו שמאז כיהנו כמפקחים ארבעה יורשים לבן שלוש - ידין ענתבי, עודד שריג, דורית סלינגר, והנוכחי, משה ברקת

אף שעל פי החוק למינהל המיוחד של הקרנות, שמנוהלות מאז 2011 על ידי יואב בן אור, יש גם הסמכויות של דירקטוריון והן מפוקחות על ידי רשות שוק ההון, הרי שלחברי המינהלה יש סמכות לאישור מהלכי התייעלות והבראה, למינוי רו"ח לקרנות ולאישור המאזן של הקרנות.

עמיתים מספקת שירותים ליותר מ-236 אלף גמלאים, כ-10,000 מעסיקים וכ-100 אלף מבוטחים פעילים, והיא מנהלת נכסים בהיקף של כ-400 מיליארד שקל, רובם באג"ח מיועדות. שמונה הקרנות הגירעוניות, כאמור, "הולאמו" ב-2003, במקביל לסיוע מיוחד מהמדינה בערכים של 78.3 מיליארד שקל (במונחי ינואר 2003).