לקראת הדור ה-5: המכרז שהמפעילים הסלולריים לא רוצים

שוק הסלולר דרוך לקראת פרסום מכרז התדרים לדור ה-5 שמגובש בימים אלה במשרד התקשורת • אבל גם המכרז הזה לא צפוי להביא לשיפור מצב תשתיות הסלולר המיושנות • השינוי יגיע רק כשיחול שיפור מהותי במצבן הכלכלי של החברות לצד הפחתת נטל הרגולציה

נתי כהן ואיוב קרא / צילום: שלומי יוסף
נתי כהן ואיוב קרא / צילום: שלומי יוסף

צמרת משרד התקשורת מתכנסת השבוע לשלושה ימים מרוכזים לצורך כתיבת המכרז להקצאת תדרי דור 5 בסלולר, שעל פי לוחות הזמנים מתוכנן לצאת בסוף השנה. לאחר שתושלם כתיבת המכרז, הוא יפורסם לשימוע להערות הציבור ולאחר מכן ייערך בפועל. ההתכנסות נערכת במשרדי עיריית ירושלים ששוכנים 100 מטרים ממשרד התקשורת שברחוב יפו בעיר. חשוב לומר שמדובר בשלב מקדמי בלבד, והדרך מפה ועד להופעת הדור ה-5 עוד רחוקה.

עוד בדצמבר האחרון, פרסם משרד התקשורת את מתווה המכרז ואת התדרים שיוצעו למפעילי הסלולר לצורך הקמת רשתות דור 5. אבל בשל מצבו הקשה של שוק הסלולר והתחרות האגרסיבית בו, המפעילים בינתיים לא מתלהבים לקפוץ על העגלה ומביעים חששות.

הסוגיות שמטרידות את המפעילים לקראת פרסום המכרז מתחלקות להיבטים כלכליים ולהיבטים הנדסיים. אף אחד מהמפעילים לא שש כאמור למכרז. הם רוצים לדעת קודם כל למה מתכוון משרד התקשורת כשהוא אומר "דור 5". בעיני המפעילים, דור 5 זו תקשורת נתונים מהירה מאוד. כזו שתשנה את חווית הגלישה והשירותים המוצעים מקצה לקצה. בשביל זה הם נזקקים לתדרים ולטכנולוגיה שכוללת אנטנות חדשות וליבת רשת חדשה.

הקמת האנטנות הנדרשות עשויה לקחת שנים

הקושי הראשון בהיבט ההנדסי מצוי בתחום התדרים. המפעילים רוצים לדעת אם המכרז יכלול את תחום התדרים המילימטריים - תדרים שנחשבים לאיכותיים במיוחד בחיבור תמסורת בין שתי נקודות, כמו אתרים סלולריים למשל. באמצעות טכנולוגיה זו, למשל, המפעילים יכולים להימנע מפריסת תשתיות יקרות כדי לחבר שני אתרים סלולר מרוחקים.

עדיין לא ברור אם הם ישמשו את שירותי התקשורת הנייחת בלבד או רק את האתרים הסלולריים. משרד התקשורת בראשותו של המנכ"ל נתי כהן טרם קיבל החלטה כיצד להקצות את התדרים הללו ולא קבע לאיזה שימושים הם מיועדים. בארה"ב לדוגמה, אחת המובילות בתשתיות דור 5, הגלים המילימטריים הוקצו קודם כל לטובת השירותים הנייחים כתחליף לסיבים האופטיים.

סוגיה נוספת שזקוקה לפתרון היא אתרי המיקרו וקבלת היתרים. בדור ה-5 נזקקים המפעילים להרבה מאוד אתרים קטנים, וסוגיית ההיתרים לאתרים כאלה טרם נפתרה. מדובר על רישוי למתקני סלולר על עמודי חשמל, על עמודי תאורה, בתוך צנרות וכדומה.

מאחר שמדובר באנטנות חדשות שצריכות לשדר ולקלוט באמצעות עשרות משדרים (בעגה המקצועית - Massive MIMO), החברות יזדקקו להיתרי בנייה עבורן. מדובר בתהליך ארוך ומסורבל, שידוע בתור נושא כאוב עבור חברות הסלולר, ולא רק בישראל.

באוצר לא מוכנים לוותר על 300 מיליון שקל

בהיבט הכלכלי, המפעילים מצפים שמשרד התקשורת יבהיר מה יעלה בגורל אגרות התדרים שהם משלמים בגובה כ-300 מיליון שקל בכל שנה. בחברות הסלולר היו רוצים שמשרד האוצר יפחית את הסכום, אך הוא מצדו לא מתכוון לוותר על ההכנסה הבטוחה הזו. אחת ההצעות היא שהאוצר לא יגבה אגרות חדשות עבור רשתות הדור החמישי, אבל בחברות הסלולר כאמור רוצים הפחתה של הסכום שהם כבר משלמים כיום.

גם לצה"ל יש השפעה על איך ייראה הדור ה-5. היקף התדרים שיוצעו במכרז, בעיקר בתחום ה-700 מגה הרץ, שנחשבים גם הם לאיכותיים וחסכוניים עבור החברות, עדיין לא ברור. כפי שנחשף ב"גלובס", קיימת הבטחה להקצות תדרים אלה לצה"ל, לטובת הקמת רשת דור 5, אך הם קריטיים עבור המפעילים.

מכיוון שמדובר ברצועות מאוד מבוקשות, יש חשש שמחירן יאמיר במכרז, ולכן במשרד התקשורת רוצים לשכנע את צה"ל להסכים לכך שהרצועה שיקבל תהיה משותפת לו ולאחת החברות הסלולריות שתשלם בעבורה מחיר מופחת. המשרד מתכוון להקצות 30 מגה בתחום ה-700 מגה הרץ, כך שכל רשת (משותפת לשתי חברות) תוכל לקבל הקצאה של 10 מגה. בנוסף, יוקצו במכרז תדרים נוספים שהמפעילים יידרשו להם בתחום ה-3.5 גיגה וב-2.6 גיגה, שנחשבים לאיכותיים פחות מה-700 מגה הרץ.

דור 5? למפעילים יש תוכניות אחרות

מבחינת המפעילים אין כאמור סיבה להתקדם במהירות. מבחינתם, הם בכלל היו שמחים אם המכרז היה נדחה. הם מבינים שככל הנראה זה לא יקרה, אבל זה לא אומר שהם מתכוונים להשתמש בתדרים החדשים לקידום הדור ה-5. יש להם תוכניות אחרות.

כוונתם היא להשתמש בתדרים להרחבת הקיבולת הנוכחית שלהם ולדחות את היישום המלא של טכנולוגיית הדור ה-5 למועד לא ידוע. וזו הסיבה העיקרית שלמפעילים חשובה ההגדרה של מהו דור 5 מבחינת משרד התקשורת.

הם מעוניינים שככל שהמשרד יתעקש על הוצאת התדרים למכרז, הוא לא ייאלץ אותם במקביל להפעיל את הטכנולוגיה הרשמית. הם כאמור רוצים שיאפשרו להם להשתמש בתדרים לטובת הרחבת הקיבולת ושיפור הביצועים, וההגדרה הפורמלית של הדור ה-5 תידחה. לכן הדור ה-5 בישראל, כמו בכל העולם, לא במהרה ישכון כאן במתכונתו המלאה.

העומס על תשתיות הסלולר בישראל הוא אדיר, ולראייה מהירות האינטרנט הסלולרי הנמוכה בהשוואה למדינות ה-OECD. כדי להתמודד עם בעיית הקיבולת, עוד לפני שדרוג הרשת לדור ה-5, המפעילים זקוקים בין היתר לעוד תדרים. את השלב הבא, הפיכת הרשת לדור 5 באופן מלא, שכולל החלפת ליבת הרשת, הם ידחו עד שיתברר המודל העסקי.

מהירות הגלישה הסלולרית בישראל
 מהירות הגלישה הסלולרית בישראל

מודל עסקי כזה עדיין לא קיים, לא בישראל ולא בעולם, אך הוא ללא ספק יגיע בהקדם. השירותים הנרחבים שיוצעו במסגרת הדור ה-5 הם רבים מאוד, וטומנים בחובם פוטנציאל כלכלי גדול מאוד. עם זאת, גם בדורות הקודמים נשמעו הערכות דומות, ובסופו של דבר הרווחיות של המפעילים רק ירדה. כעת הם מעדיפים להיות זהירים ולא למהר להשקיע סכומי עתק. מפעילים שונים מעריכים שעוד לפני שקופצים לדור ה-5, צריך לנצל את הפוטנציאל הלא ממומש של הדור ה-4 בטרם יחליפו את ליבת הרשת. ולשם כך נדרשים עוד תדרים.

מי יכול גם לדמם וגם להשקיע מיליונים?

נקודה מרכזית נוספת שרלוונטית לשווקים רבים, ולישראל במיוחד, היא הרגולציה. המדיניות הרגולטורית בישראל מובילה את השוק אל עברי פי פחת. לא מדובר רק בשוק הסלולר אלא בכל שוק התקשורת. הדוחות "המשופצים" של חלק מהחברות מציגים לכאורה רווחיות מאוד נמוכה, אבל מי שחופר לעומק רואה שהחברות מפסידות. שוק הסלולר מדמם, וכל עוד זה יימשך אי אפשר לצפות שאחת החברות תסתער על השקעות בדור החמישי. תדרים בלית ברירה הן אולי יקנו, ורק מאחר שמשרד התקשורת יכפה זאת עליהן. אבל ההשקעות רק ילכו וירדו.

תגובת משרד התקשורת: "עקרונות מכרז תדרי דור 5 פורסמו לחברות ולציבור ב- 27.12.18. משרד התקשורת עומל על כתיבת מסמכי המכרז ובהם מודל המכרז. בתוך כך, המשרד מקיים השבוע ימים מרוכזים על מנת לעמוד ביעדים ובלוחות הזמנים שהוגדרו . מטבע הדברים לא ניתן למסור את פרטי המכרז, המנוסחים על ידי הדרג המקצועי, טרם פרסומו לחברות".

הסוגיות שמטרידות את המפעילים

● נדרשת הקמת תשתיות חדשות ויקרות כמו אנטנות וליבת רשת חדשה

● לא ברור אילו תדרים יקצה משרד התקשורת לטובת הדור החמישי

● רישוי מתקני הסלולר הנדרשים עדיין לא הוסדר - והרשויות המקומיות עלולות להערים קשיים

● מה יעלה בגורל אגרות התדרים שהם משלמים לאוצר - האם יופחתו או יועלו

● האם יתאפשר שיתוף פעולה בתחום התדרים ביניהם לבין צה"ל