בתי מלון | בלעדי

סוף למאבק ארוך-השנים: מספר החדרים במלון דן אכדיה שעל קו החוף בהרצליה יגדל בלמעלה מפי 6

תושבים באזור התנגדו לתוכנית ההרחבה של בעלי המלון מ–200 חדרים ל–1,325 חדרים, כשבשנים האחרונות הצטרפה אליהם העירייה • במועצה הארצית לתכנון ובנייה דחו את ההתנגדויות • נדחתה הטענה כי יו"ר הוועדה המחוזית ת"א בניגוד עניינים בשל תפקידה בעבר כמהנדסת העירייה

דן אכדיה בהרצליה / צילום: איל יצהר
דן אכדיה בהרצליה / צילום: איל יצהר

ענף המלונאות בהרצליה עומד לצמוח משמעותית. בימים האחרונים התקבלה החלטה במועצה הארצית לתכנון ובנייה שסוללת את הדרך להרחבת מלו דן אכדיה מ-200 חדרים ל-1,325 חדרים. בשנים האחרונות מנהלים תושבים באזור מאבק נגד התוכנית, בגיבוי העירייה. כעת החליטה ועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית לתכנון ובנייה בראשות אורית קוטב, לדחות את העררים. מעבר להרחבה המשמעותית במספר החדרים, כוללת התוכנית שיזמה רשת מלונות דן, בניית שני מבנים בני 8 קומות ובניין בן 17 קומות. עוד בתוכנית: שטחי מסחר לרבות מסעדות ובתי קפה, אולם כנסים בן 2,000 מ"ר ומתקני ספורט.

העירייה שינתה דעתה

התוכנית הופקדה לראשונה להתנגדויות הציבור בשנת 2012, והוגשו נגדה התנגדויות רבות מצד תושבי השכונה. טענתם המרכזית הייתה שהרחבת המלון תיצור עמוסי תנועה כבדים. דחיית ההתנגדויות הובילה את המאבק לבתי המשפט, שם הורו מספר פעמים על החזרת הדיונים בנושא, לוועדות התכנון השונות. במהלך הדרך אף השתנתה עמדת העירייה לגבי התוכנית. אם בעת הפקדת התוכנית בשנת 2012 תמכה בה העירייה - אז בראשות יעל גרמן - הרי שלאחר בחירתו של ראש העירייה הנוכחי, משה פדלון, התהפכה עמדת העירייה ביחס לתוכנית.

במהלך המאבק נגד הרחבת המלון, אף הוגשה עתירה במסגרתה נטען כי יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תל-אביב דניאלה פוסק מצויה בניגוד עניינים. זאת מאחר ובעת שהומלצה התוכנית להפקדה על ידי הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, שימשה פוסק כמהנדסת עיריית הרצליה בראשות ראש העיר דאז יעל גרמן שכאמור תמכה בתוכנית. יצוין כי טענה זו נדחתה בחודש שעבר בבית המשפט.

דיון אחרון ודי?

כעת נראה כי סאגת ההתנגדויות והעתירות נגמרה לאור דיון שהתקיים בימים האחרונים ב ועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית לתכנון ובנייה בראשות אורית קוטב. בערר טענו העירייה והתושבים כי עמדת הוועדה המחוזית לאשר את התוכנית מתבססת על חישוב עומסי תנועה לא נכונים. לטענת העירייה, 1,325 חדרי מלון יכולים לייצר תנועה של 1,000 נסיעות רכב ליום לכיוון. אולם כנסים בן 2,000 מ"ר יכול להכיל בין 200-300 מוזמנים שרובם מגיעים בגפם לכנס ויוצאים בבת אחת בסיום הכנס.

לטענתם, המספרים עליהם התבססה הוועדה המחוזית שונים, וכי הבדיקה התחבורתית שבוצעה שועליה הם התבססו כשאישרו את התוכנית, אינה מעודכנת ומתבססת על תקנים שקבע משרד התחבורה לפני 15 שנה. אלא שהוועדה דחתה כעת את הערר, תוך קביעה שחישובי העומסים היו רלבנטיים. כן נכתב בהחלטה כי, "המתנגדים לרבות העירייה ניסו להרחיב את הדיון הרבה מעבר למסגרת התנועה "ולפתוח את הדיון מבראשית". המועצה הארצית אף מתחה ביקורת על הליכי התכנון הממושכים והגדירה אותם "רעה חולה". 

מלונות דן יוצגו בהליכים בידי עורכי הדין צבי פירון, ברק קינן ואוהד יאראק ממשרד מ.פירון ושות'.