צדק פיננסי עתרה לבג"ץ נגד הסחבת בחקירת פרשת בנק לאומי

עמותת צדק פיננסי דורשת מהיועמ"ש ומהמשטרה לקדם את החקירה שהחלה לפני כשנתיים, ודורשת מבנק ישראל להשהות בכירים שנחקרו באזהרה בפרשה ושעדיין מכהנים בתפקידים בכירים במערכת הבנקאית • "גורמי אכיפת החוק אינם ששים להביא את הפרשה למיצוי משפטי"

בנק לאומי / צילום: איל יצהר
בנק לאומי / צילום: איל יצהר

עמותת צדק פיננסי הגישה אתמול (ג') עתירה לבג"ץ בנוגע להימשכות החקירה נגד בכירי בנק לאומי לשעבר בפרשת הסיוע ללקוחותיהם האמריקאים להעלים מס. העתירה הוגשה נגד היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט; המפקחת על הבנקים, ד"ר חדוה בר; ומשטרת ישראל. 

בעתירתה מבקשת העמותה כי המשטרה והיועמ"ש יסבירו מדוע החקירה עליה הוכרז לפני קרוב לשנתיים מתמשכת זמן רב, ולמה טרם התגבשה החלטה האם להגיש כתבי אישום ונגד מי. בצדק פיננסי דורשים כי המשטרה והיועמ"ש יעדכנו מי נחקר באזהרה בפרשה זו, וכן דורשים שבנק ישראל יוודא כי נחקרים תחת אזהרה אינם מכהנים כיום בתפקידים בכירים במערכת הבנקאית. 

נזכיר כי לפני מעל ל-4 שנים חתם בנק לאומי על הסדר עם הרשויות בארה"ב בגין לסיוע ללקוחותיו האמריקאים להעלים מס. בגין חקירה זו שילם הבנק קנס-עתק של 400 מיליון דולר. מספר חודשים לאחר מכן הודיע היועמ"ש כי יבחן האם לפתוח בחקירה נגד בכירי הבנק לשעבר הרלוונטיים. שנתיים לאחר מכן הוחלט לפתוח בחקירה כזו, אך עד היום החקירה נמשכת, ולא ברור באיזה שלב היא נמצאת.

במקביל נזכיר כי פרשה דומה קיימת גם בבנק הפועלים ומזרחי טפחות. מזרחי טפחות הגיע להסדר עם הרשויות בארה"ב לפני מספר שבועות, שכלל תשלום קנס של 195 מיליון דולר; ובבנק הפועלים חקירה זו עדיין פתוחה. לא ברור האם היועמ"ש מנדלבליט יחליט לפתוח בחקירה דומה גם נגד הבנקים הישראלים הנוספים.

"גורמי אכיפת החוק, כמו גם הפיקוח על הבנקים, אינם ששים, בלשון המעטה, להביא פרשה זו לכדי מיצוי משפטי ופלילי כנדרש, זאת בניגוד חריף לאינטרס הציבורי", כותבת עו"ד מיקה שינוק-קרטן, המייצגת את עמותת צדק פיננסי בעתירה.

עוד כותבים בצדק פיננסי: "עניינה של עתירה זו נסוב סביב מיצוי הדין של גורמי האכיפה והפיקוח בעניין פעילות בלתי חוקית של בנק לאומי בשנים 2000-2010. נוכח חומרת הדברים ומשעה שחלפו כבר כמעט שנתיים מאז נפתחה החקירה המשטרתית, נבקש לקיים דיון דחוף בעתירה בכדי לוודא כי הגורמים הרלוונטיים מקדמים באופן יעיל ומהיר את החקירה, וכי ככל שישנם נחקרים באזהרה אשר מכהנים כנושאי משרה בכירים במערכת הבנקאות הישראלית - המשך כהונתם ייבחן, לאור הספק המוטל ביחס ליושרתם".