רמי כהן מעיד בתיק ישראל ביתנו: "אמרו לי בחקירה 'צונאמי ישטוף אותך'"

כשאולם ביהמ"ש גדוש בעשרות חבריו הקרובים משירותו הצבאי, סיפר מנכ"ל משרד החקלאות לשעבר, המואשם במתן שוחד במסגרת פרשת ישראל ביתנו, כי הוא "גאה להיות חלק מישראל ביתנו, מקורב לליברמן וחבר של קירשנבאום" • טען כי אין כל בעיה עם כך שהעסיק את בנה של קירשנבאום, שכן "זו חלק מההוויה הצבאית"

רמי כהן / צילום: שלומי יוסף
רמי כהן / צילום: שלומי יוסף

הבוקר (ד') החלה פרשת ההגנה של רמי כהן, לשעבר מנכ"ל משרד החקלאות, הנאשם במתן שוחד במסגרת פרשת ישראל ביתנו. מטבע הדברים, מירב תשומת-הלב בפרשה מוקדש לעניינה של פאינה קירשנבאום, לשעבר סגנית שר הפנים, המואשמת בשוחד. בנסיבות אלה, לא פלא שעניינו של כהן, אל"מ במיל' ומתמודד ברשימת ישראל ביתנו לכנסת, הנאשם גם הוא במתן שוחד במסגרת הפרשה, נדחק לשולייים.

כהן מואשם ב-7 אישומים שונים, בין היתר במתן שוחד והלבנת הון. לפי כתב האישום, בין קירשנבאום לבין כהן התקיימה מערכת יחסים כספית של "תן וקח". במסגרת מערכת יחסים זו, נטען באישום, נתן כהן לקירשנבאום טובות הנאה פסולות, ובעקבות כך היטיבה קירשנבאום עם כהן במסגרת מילוי תפקידיה כעובדת ציבור, תוך הפניית תקציבי מדינה למטרות שהיטיבו עמו או הפניית כספי שוחד לטובתו.

גם רעייתו של כהן, בתיה, הואשמה במסגרת הפרשה, והיא הודתה במסגרת הסדר טיעון בשיבוש מהלכי משפט. בתיה כהן הייתה רשומה כבעלים הפורמליים של החברה המשפחתית שאליה הועברו תשלומים מאיגוד הכדורסל, כספים שהפרקליטות טוענת שהועברו ככספי שוחד. על-פי כתב האישום שבעובדותיו הודתה, בתיה כהן סייעה לרמי לזייף מסמכים בדיעבד. מטרת הזיוף הייתה ליצור מצג-שווא לפיו הכספים הועברו כשכר על שירותי לובינג שסיפקו כהן ובעלה, ולא כעמלה על עצם העברת הכספים בלבד. בעקבות הרשעתה נגזרו על בתיה כהן קנס ומאסר על-תנאי.

הבוקר הגיע תורו של רמי כהן למסור את גרסתו לכתב האישום. כהן התייצב באולמו של השופט ירון לוי, כשהוא מלווה בעשרות ממכריו וחבריו שגדשו את אולמו של לוי עד אפס מקום.

"אם זו פרשת השחיתות החמורה ביותר בתולדות המדינה, אז מצבנו טוב"

בפתח הדיון טען עורך דינו של כהן, עו"ד אבי חימי, כי כהן אכן עשה מספר טעויות, אך "ודאי לא ביצע פשע". עוד אמר חימי כי "הרושם שיצרו לגבי מר כהן הוא מוטעה. במהלך המשפט היה ניסיון להוזיל ולהגחיך את רמי כהן, אבל דווקא עדי התביעה לא סיפקו את הסחורה והעידו כי כהן הוא איש מקצוע מהשורה הראשונה". בהמשך הדיון הגישה ההגנה מסמך המפרט את תפקידיו הציבוריים הרבים והמגוונים שבצע כהן בעבר.

עוד אמר חימי: "פאינה לא הייתה עושה דברו של רמי, וגם כהן לא היה עושה דברה של פאינה. הניסיונות של רמי לעזור לילדיה של קירשנבאום למצוא עבודה נובעים מיחסי החברות בין השניים. אם זו פרשת השחיתות החמורה ביותר בתולדות המדינה - אז כנראה שמצבנו יחסית טוב".

כהן, שניכר כי התרגש ממפגן הכוח שארגן לעצמו, עלה להעיד רק אחרי שמי שהיה שר החקלאות בתקופה שבה כיהן כמנכ"ל המשרד, יאיר שמיר, הגיע להעיד לטעמו.

יאיר שמיר, שר החקלאות לשעבר: "מיניתי את כהן על דעת עצמי"

שמיר העיד כי הכיר את רמי כהן במהלך שירותם המשותף בחיל האוויר, עוד בימי מלחמת יום כיפור. בהמשך, כשכיהן כיו"ר התעשייה האווירית, סייע כהן להנהלת החברה ב"מציאת טכנולוגיות חדשניות". עוד העיד שמיר כי כהן סייע לו רבות בזמן הבחירות לכנסת כשרץ ברשימת ישראל ביתנו, וכי משנתמנה לתפקיד השר, בחר בכהן שיכהן כמנכ"ל משרדו.

שמיר טען כי "אף אחד לא התערב לי במינוי", ודחה את הטענות לפיהן מינויו של כהן לתפקיד המנכ"ל נעשה בהוראתה של קירשנבאום או גורם אחר במפלגה.

במענה לשאלותיו של סנגורה של פאינה קירשנבאום, עו"ד גיורא אדרת, העיד שמיר כי קירשנבאום הייתה יד-ימינו של אביגדור ליברמן, יו"ר המפלגה. "פאינה היא אישה מאוד מרשימה, בעלת דעות מוצקות וביטחון עצמי", העיד שמיר.

רמי כהן: "חיפשו אותי. נהרסתי"

כהן עלה להעיד כשהוא נרגש וציין לחיוב את עשרות חבריו שהצטופפו הבוקר באולמו של השופט לוי. לטענת כהן, כשנחקר במשטרה, נאמר לו מספר פעמים כי יש נגדו ראיות מוצקות וטובות. עוד עולה מדוח החקירה בעניינו של כהן כי חוקרו אמר לו שמתקרב "צונאמי שישטוף אותך". "החליטו שאני תפור עוד בתחילת החקירה... נוצרה אצלי התחושה שמחפשים אותי, שלא מאמינים לי, שמה שאני אומר אין לו שום ערך ומשמעות", העיד כהן.

כהן פנה לקבל אמפתיה מהשופט והעיד בקול רועד: "בדיון הארכת המעצר השני ראיתי שלט בכניסה לאולם 'מדינת ישראל נ' רמי כהן'. נכנסתי להלם, זה הרס אותי. בהמשך הקפיאו לי את כל החשבונות, כל כרטיסי האשראי שלי לא כובדו, והיו עליי פרסומים מאוד קשים. גם לאשתי היה מאוד קשה".

לכהן היו טענות קשות נגד התנהלות המשטרה בעניינו. כהן שיתף פעולה ב-4 מתוך 8 חקירותיו במשטרה, אך החל מחקירתו החמישית הוא החל לשמור על זכות השתיקה. לטענתו, "זה קשה לשמור על זכות השתיקה. זה לא באופי שלי. אני רוצה לנסות לעזור להם להגיע לחקר האמת, אבל כל מה שאני אומר להם, הם אומרים לי שאני משקר, ולכן לא הייתה לי ברירה. לא משנה מה אתה עושה, מחפשים אותך".

על בתיה כהן, רעייתו שכאמור הודתה והרשעה בשיבוש הליכי משפט במסגרת הפרשה, העיד רמי כהן: "היא ליוותה אותי בכל העבודות שעשיתי, מאז ומעולם. היא הייתה קוראת עבורי חומר. היא רואה את כל המיילים שלי, את כל ההודעות שמגיעות אליי".

לאחר מכן פנה כהן לשופט ואמר לו: "מאז שהתחיל המשפט, בתיה מפורקת. היא הלכה להסדר הטיעון רק מכיוון שנגמר לה הכוח, והיא רצתה להשתחרר מהאישום".

בתשובה לשאלת עו"ד משה ויס האם בתיה הודתה במשהו שהיא לא עשתה, אמר כהן: "זה נעשה במסגרת גישור שבכלל לא התנהל כמו הליך גישור, ולא הייתה לה ברירה אלא להודות". לאחר מכן פנה לשופט לוי ואמר לו: "אני רואה איך אדוני מנהל פה את הדיונים. אם זה היה מתנהל בפניך, היא לא הייתה מודה באישום".

כהן: "גאה להיות חלק מישראל ביתנו וחבר של איווט ופאינה; זה ב-DNA שלנו לעזור למי שמבקש סיוע"

על הקשר לישראל ביתנו העיד כהן: "אני גאה בזה שאני חלק מרכזי מישראל ביתנו. אני הייתי ממקימי המפלגה, הכול בהתנדבות. זו מפלגה ציונית, ערכית ומצוינת".

על אביגדור ליברמן אמר: "מיד כשפגשתי אותו, נוצר בינינו חיבור. אנחנו חולקים את אותן דעות, והיה לי קל מאוד ללכת איתו. דיברנו שפה משותפת." עוד אמר על ליברמן: "הוא מנהיג גדול. הוא כריזמטי, פרגמטיסט, ואני גאה להיות חבר שלו וגאה להיות קשור למפלגה שלו".

על פאינה קירשבנאום העיד כהן: "אנחנו חברים טובים. אני אוהב את פאינה. בסוף 2006 ועד שמונתה לחברת כנסת ב-2009, ניסינו לעשות פעילות עסקית ביחד בתחום התקשורת והתשתיות, אך היא לא הסתייעה. עם זאת, מעולם לא שילמתי לפאינה כסף, ומעולם לא שילמתי לבת שלה שכר. גם לא קיבלתי ממנה או מהבת שלה כסף."

בנוגע לשיחות של כהן עם פאינה, בהן נשמעת סגנית שר הפנים לשעבר מבקשת סיוע במציאת עבודה לבנותיה ולמקורבות אחרות שלה, העיד כהן: "אני נתתי את כל השיחות שלי והמחשבים שלי למשטרה בהתנדבות. הפניות של פאינה לסדר עבודה למישהו הן טריוויאליות. זה ב-DNA שלנו, זה טבעי לנו בתור אנשים שגדלו בצבא. אם מבקשים ממך עזרה - אתה נותן לו. גם כשפאינה הייתה מבקשת עזרה, הייתי נותן לה. אבל כשלא התאים, כמו למשל כשחשבה שבתה יכולה לעבוד בחברת נס, גם אמרתי את זה בפה מלא. אין לי בעיה לעזור לאנשים, ואני נשכר מזה".

עוד העיד כהן בקשר לכך כי מצאו במחשבו כ-400 או 500 קורות-חיים של אנשים שונים. "זה חלק מההוויה שלנו", העיד.

על כך שהעסיק את טמיר, בנה של קירשנבאום, אמר כהן: "הטרור הקיברנטי הוא אחד האיומים הכי גדולים על מדינת ישראל, ואנחנו הבנו את זה כבר מזמן. אני לא הבנתי בזה, אז לקחתי עוזרים שיאספו כתבות מהאינטרנט בקשר לכך. לקחתי את טמיר שיאסוף לי חומר בנוגע לכך, והוא הוציא כתבות מהארץ ומהעולם וסייע לי להכין תרגילי מלחמה שהכנתי לבנק ישראל במשך 6 חודשים. יש תכתובות שמעידות על זה, הן במשטרה, אבל הן לא בחומר החקירה משום מה". 

בתשובה לשאלת עו"ד וייס כיצד הגיע טמיר לעבוד אצלו, אמר: "טמיר לא עבר את המבדקים של השייטת והחליט שהוא רוצה 'לחפף' את השירות הצבאי שלו ולהיות קרוב לבית ולעבוד בו-זמנית. ההורים שלו לא יכלו להרשות את זה לעצמם, ולכן הם פנו אליי שאנסה לשכנע אותו. כחלק מזה, אמרתי לו שלא ידאג, ושכשישתחרר, אני אסדר לו עבודה. אז כשהוא השתחרר, פאינה אמרה לי שהבטחתי לו, וזה באמת התאים לי באותה תקופה, והעסקתי אותו. אם לא הייתה לי משרה באותה תקופה, הייתי מסדר לו עבודה במקום אחר".

המשטרה איתרה רק שלושה מיילים ששלח טמיר לכהן ובהם מאמרים שאסף מהרשת, למרות שלדברי כהן הוא אסף כ-40 או 50 כאלה. בדיון היום הגישו סנגוריו של כהן מאמרים בעותק קשיח שלא נמצאו על המחשב שלו, וטענו כי אלה מאמרים שטמיר שלח לו בגלל התחום בו עוסקים המאמרים. בנוסף, ההגנה הגישה מסרונים שהוחלפו בין טמיר לכהן בתקופת העסקתו של בנה של קירשבנאום.

לפי כתב האישום, העסקתו של טמיר על-ידי כהן היא "פועל יוצא" של עבודות שבצע כהן עבור החברה הכלכלית של מועצת שומרון ואיגוד הכדורסל לבקשתה של קירשנבאום, והשכר של טמיר מהווה למעשה שוחד שנתן כהן לקירשנבאום. ביחס להאשמה זו, העיד כהן: "זה לא מסתדר מבחינת תקופת הזמן. אבל כשרוצים להכפיש, אפשר לטעון הכול".

"לא שוחד, השקעה לגיטימית"

כתב האישום מייחס לרמי כהן תשלום של 34 אלף שקל לקירשנבאום באמצעות נלי דינוביצקי, בעליה של חברת הפקת מופעים שמשמשת עדת מדינה בתיק והעידה כי בתמורה לעבודות שסדירה לה קירשנבאום, היא העבירה לה כספים. לפי האישום, התשלום בוצע על-ידי כהן עבור קירשנבאום, בעד פעולות הקשורות בתפקידיה כעובדת ציבור, מבלי שדינוביצקי נתנה לו תמורה עבורו.

בקשר לאישום זה, העיד כהן כי מדובר בתשלום שביצע כהשקעה בפעילות שעשתה החברה של דינוביצקי בחו"ל, למרות שלא נפגש איתה לפני כן. כשתהה השופט לוי כיצד עשה זאת מבלי לפגוש בה קודם לכן (למעשה - פגישתם היחידה של דינוביצקי וכהן אירעה בזמן עדותה של הראשונה במשפט), אמר: "זו השקעה שהיא פחות מאחוז אחד מסך הפעילות שלי באותה שנה. זה מקובל בעולם העסקים".

גרסתו של כהן לתשלום שהעביר לדינוביצקי עשויה להיתקל בקושי נוסף. זאת משום לפי האישום, כדי לשוות לצ'ק שהעביר לדינוביצקי חזות של תשלום בעד שירות שניתן לו, רשם כהן על הספח של השיק "אירוע נובמבר 10".

בתשובה לשאלה מדוע לא מסר במשטרה את גרסתו לסכום שהעיבר ללדינוביצקי ואף לא זכר את שמה, אמר כהן: "הייתי אחרי ארבעה ימים של חקירה. לא ישנתי טוב ולא אכלתי טוב ולא הייתי עם הכדורים שלי. לא זכרתי את זה". השופט לוי שאל אותו: "לא זכרת את השם של דינוביצקי?", וכהן השיב: "באותו שלב לא, רק אחרי זה נזכרתי. זה נושא אזוטרי, זה לא משהו שהעסיק אותי". 

*** חזקת החפות: פאינה קירשנבאום ורמי כהן לא הורשעו בכל עבירה במסגרת פרשת ישראל ביתנו. כל עוד הם לא הורשעו בפסק דין חלוט, הם זכאים ליהנות מחזקת החפות.