בצל הזעזועים הנמשכים במגדל: מצב החוב של שלמה אליהו מעיק פחות

אליהו נמצא כיום במצב פיננסי רגוע יותר מזה שבו היה עד ספטמבר 2017, אז גייס 1.3 מיליארד שקל ב אג"ח - הלוואה שאיפשרה לו למחזר חוב בנקאי פרטי ולהמיר אותו בחוב ארוך בהרבה

שלמה אליהו / צילום: תמר מצפי
שלמה אליהו / צילום: תמר מצפי

בעל השליטה במגדל, שלמה אליהו, אינו רווה נחת מהשקעת הענק שביצע ברכישת החברה, ועדות לכך היא שרשרת הזעזועים המתמשכת בצמרת מגדל. עם זאת, אליהו נמצא כיום במצב פיננסי רגוע יותר מזה שבו היה עד ספטמבר 2017, אז גייס 1.3 מיליארד שקל באג"ח - הלוואה שאיפשרה לו למחזר חוב בנקאי פרטי ולהמיר אותו בחוב ארוך בהרבה.

לצד זאת, אליהו עדיין מנוע מלקבל ממגדל את זרם הדיבידנדים שאותו קיווה לקבל. זאת, מאחר שמגדל חברה לביטוח - הנכס העיקרי של הקבוצה - לא מחלקת דיבידנדים כבר תקופה ארוכה בשל הוראות הפיקוח על הביטוח.

בשלהי 2012 שילם אליהו 3.55 מיליארד שקל עבור מניות השליטה במגדל, בעסקה ששיקפה שווי חברה של 5.1 מיליארד שקל. לצורך מימון הרכישה קיבל אליהו הלוואות מבנק לאומי (2 מיליארד שקל) ומדיסקונט (350 מיליון שקל).

הקושי בעמידה בתנאי ההלוואות הבנקאיות הוביל את אליהו לגייס בספטמבר 2017 אג"ח  לא סחירות ממוסדיים כאמור. היום יתרת חוב האג"ח הללו עומדת על כ-1.3 מיליארד שקל, כשתשלומי הקרן יתחילו להיפרע החל מספטמבר 2020, ויתבצעו במנות שנתיות לא שוות עד סוף שנת 2025.

נכון להיום אליהו מחזיק 68.5% ממניות מגדל   בשווי שוק של 2.7 מיליארד שקל, שחלק ניכר מהן הן נכס סחיר שניתן למכור אותו ללא השפעות על גרעין שליטה מינימלי (שעומד על החזקה של 30% ממגדל). מאז ה-29 באוקטובר 2012, המועד בו אליהו הפך לבעל השליטה בקבוצת הביטוח הגדולה בשוק דאז, הצטמק שווי מגדל ב-28%.

נוסף על מניות השליטה במגדל, אליהו מחזיק גם ב-27.1% ממניות בנק אגוד, ששוויין עומד על כ-346 מיליון שקל. מניות אלה עומדות למכירה כבר שנים ונמצאות בנאמנות, אך מאחר שהן חלק ממניות השליטה, הן לא נמכרות עדיין. הזרוע השלישית של הקבוצה היא פעילות הנדל"ן הפרטית של אליהו.