רביד יוסף הישראלית מואשמת בארה"ב בהונאת קריפטו של מאות מיליוני דולרים

הפרשה שבה נאשמת יוסף יחד עם רג'י פאולר, לשעבר מבעלי קבוצת הפוטבול מינסוטה ויקינגס, מסתמנת כקשורה לחקירה שנחשפה לפני כשבוע בארה"ב, הנוגעת להיעלמות של יותר מ-850 מיליון דולר מבורסת הקריפטו ביטפינקס • "פאולר ויוסף ניהלו לכאורה בנק צללים, שעיבד מאות מיליוני דולרים של תשלומים בלתי מורשים עבור כמה בורסות קריפטו", לטענת משרד המשפטים האמריקאי

קריפטו / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
קריפטו / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

רביד יוסף בת ה-36 מתל-אביב נאשמת בארה"ב יחד עם רג'י פאולר, לשעבר מבעלי קבוצת הפוטבול מינסוטה ויקינגס, בניהול בנק מחתרתי עבור בורסות למסחר במטבעות קריפטוגרפיים, על-פי הודעה שמסר משרד המשפטים האמריקאי במחוז הדרומי של ניו יורק ביום שלישי האחרון. מהטענות העולות נגד השניים בכתב האישום מסתמן לכאורה קשר לחקירה של פרשת ההונאה שנחשפה בשבוע שעבר, כפי שדיווחנו ב"גלובס", שבה לכאורה נעלמו 850 מיליון דולר מבורסת הקריפטו ביטפינקס בשנה שעברה.

על-פי הודעת משרד המשפטים האמריקאי, יוסף ופאולר נאשמים בהונאה בנקאית ובמזימה פלילית, לאחר שפתחו בארה"ב חשבונות בנק בלי לחשוף את מטרתם האמיתית, שהייתה למעשה העברת כספים שמקורם בבורסות קריפטו.

פאולר, שהגיע לשימוע בבית המשפט ביום שלישי, עומד בפני אישום נוסף, שלפיו ניהל רשת להעברת כספים ללא רישיון. יוסף, לעומת זאת, עדיין לא נעצרה. החקירה בפרשה נוהלה על-ידי סוכני FBI ורשות המסים האמריקאית.

התובעת הכללית של ניו יורק, לטישיה ג'יימס / צילום: רויטרס
 התובעת הכללית של ניו יורק, לטישיה ג'יימס / צילום: רויטרס

"רג'ינלד פאולר ורביד יוסף ניהלו לכאורה בנק צללים, שעיבד מאות מיליוני דולרים של תשלומים בלתי מורשים עבור כמה בורסות קריפטו", נמסר בהודעת משרד המשפטים. "הארגון שלהם לכאורה עקף את אמצעי ההגנה נגד הלבנת הון הנדרשים ממוסדות מורשים המבטיחים שהמערכת הפיננסית של ארה"ב אינה משמשת למטרות פליליות, והוא עשה זאת באמצעות שקרים והונאה".

כתב האישום נגד השניים עשוי להיות המפתח לפענוח החקירה שמתנהלת על-ידי משרד התובע הכללי של מדינת ניו יורק נגד חברת iFinex, הרשומה בהונג קונג, העומדת מאחורי בורסת הקריפטו הענקית Bitfinex ומאחורי המטבע הדיגיטלי הפופולרי Tether, בגין הונאה בסכום של יותר מ-850 מיליון דולר.

המטבע הדיגיטלי Tether מוכר לפעילים בשוק הקריפטו כמטבע דיגיטלי "יציב" (stablecoin), שאמור להיות מגובה בדולר ארה"ב, ביחס של אחד לאחד. ואולם חברת Tether של iFinex, שהנפיקה את המטבע, מעולם לא פרסמה דוח חשבונאי שמוכיח כי יש בידיה עתודות דולריים לגיבוי מטבעות ה-Tether, ולפיכך הועלו סימני שאלה רבים בנוגע לקיומן של עתודות אלה. יותר מ-80% מכלל המסחר העולמי בביטקוין נעשה כיום באמצעות מטבעות Tether, על-פי נתוני אתר המחקר CryptoCompare.

לטענת חוקרי משרד התובע הכללי, כפי שפרסמנו ב"גלובס" בתחילת השבוע, ביטפינקס העבירה בשנה שעברה יותר מ-850 מיליון דולר לחברת Crypto Capital Corp, העוסקת בעיבוד תשלומים לצד שלישי, כדי לטפל בבקשות משיכת כספים של לקוחותיה. במהלך החודשים שלאחר מכן, קריפטו קפיטל, שבסיסה בפנמה, לא הצליחה לעבד את הוראות המשיכה - וכך ביטפיניקס איבדה את הגישה להון עצום, שאמור היה לשמש עתודות לגיבוי ה-Tether.

החוליה המקשרת בין הנאשמים לפרשת ביטפינקס

שמותיהם של רביד יוסף ורג'י פאולר, הנאשמים כאמור בהונאה בהונאה בנקאית, אינם מוכרים בקהילת הקריפטו, אבל החברה המוזכרת בכתב האישום, Global Trading Solutions LLC, מוכרת היטב לפעילים בשוק. על-פי דיווח שהתפרסם השבוע באתר הקריפטו האמריקאי The Block, סיפקה גלובל טריידינג סולושנס, שנמצאת בבעלותו של פאולר, שירותים לחברת Crypto Capital Corp - אותה חברה שקשורה להיעלמות של מאות מיליוני דולרים מבורסת הקריפטו ביטפינקס.

כפי שנכתב בכתב האישום, פאולר ויוסף פתחו חשבונות בנק לאחר ש"הציגו באופן שקרי לבנקים כי החשבונות ישמשו בעיקר לעסקאות השקעה בנדל"ן, אף שפאולר, יוסף וגורמים אחרים השתמשו בהם כדי להעביר כספים בעבור עסק לעיבוד תשלומים הפועל ללא רישיון וקשור לפעילות של בורסות קריפטו".

הגורמים האחרים שאליהם מתייחס כתב האישום, כוללים את חברת קריפטו קפיטל. על-פי הדיווח באתר The Block, קריפטו קפיטל העבירה כספים שהגיעו מבורסת ביטפינקס, בין השאר, באמצעות חשבונות בבנקים HSBC, וולס פארגו וסיטיבנק.

לפיכך, מסתמן כי כתב האישום שהוגש השבוע נגד יוסף ופאולר קשור לאותה חקירה שמתנהלת על-ידי משרד התובע הכללי של ניו יורק נגד בורסת הקריפטו ביטפינקס, כשבמוקד הפרשה עומדת חברת קריפטו קפיטל. כעת נותר רק לעקוב אחרי ההליכים המשפטיים המתנהלים בארה"ב ולראות אם המערכת המשפטית אכן הצליחה לשים את ידיה על האשמים בהונאה חסרת התקדים, שמחוללת סערה בעולם הקריפטו.