שמאי מקרקעין העריך קרקע בירושלים ב-22.4 מיליון שקל - בהליך התמחרות היא נמכרה בפי שלושה יותר

לפני שלושה חודשים זכתה חברת נועם השבת בהתמחרות על קרקע לא מתוכננת בבירה כשהציעה תמורתה כ-26 מיליון שקל • כששניים מבעלי הקרקע הפעילו זכות סירוב להליך, התקיימה התמחרות נוספת • במסגרת ההתמחרות הנוספת טיפס המחיר ל-61 מיליון שקל

הכונס עו"ד שגיא תירוש / צילום: משרד קרמר-שפירא-שניידר ושות'
הכונס עו"ד שגיא תירוש / צילום: משרד קרמר-שפירא-שניידר ושות'

חלקה בת 25 דונם בצפון שכונת רמות בירושלים, נמכרה במסגרת הליך פירוק שיתוף במקרקעין ב-61 מיליון שקל. זאת לאחר שהוערכה על ידי שמאי בית המשפט ב-22.4 מיליון שקל בלבד. ניסיון לבטל את הליך ההתמחרות על ידי רוכש פוטנציאלי נדחה על ידי בית משפט השלום בירושלים.

מדובר בחלקה בהיקף 25 דונם שנמצאת מערבית לכביש 50, ושנמצאת בבעלות מרובת בעלים ("מושע"). בספטמבר 2017 התקבלה החלטה בבית המשפט, לקיים את פירוק השיתוף בין הבעלים, בדרך של מכירת הקרקע בהתמחרות, ולצורך העניין מונו ככונסי הנכסים עורכי הדין שגיא תירוש ואורי גיל.

כחלק מההליך מינה בית המשפט את השמאי יוסף גולדקלנג, שיעריך את עלות המקרקעין. מדובר בחלקה שנמצאת באזור ללא תכנון, ואולם על פי תוכנית המתאר של ירושלים (תורנית 2000) שטרם הופקדה, רוב החלקה יוגדר כאזור מגורים עירוני מוצע. יצוין כי תוכניות אחרות בהליכי תכנון שמקודמות בשכונת רמות, מגדילות את זכויות הבנייה למגורים. על הקרקע המדוברת אף הוצעה תכנית אדריכלית לשינוי ייעוד למגורים בהיקף בנייה של 320%. לאור כל זאת, העריך גולדקלנג את שווי החלקה ב-22.4 מיליון שקל.

בפברואר השנה התקיים הליך ההתמחרות, שבסופו הודיעו הכונסים לשופטת שדנה בתיק, אפרת אייכנשטיין שמלה, כי חברת בשם נועם השבת הציעה את הסכום הגבוה ביותר - 25.8 מיליון שקל. ואולם בהמשך, נערכה התמחרות נוספת שכן שניים מבעלי הקרקע ביקשו לממש זכות סירוב ששמורה להם ולרכוש אותה מהבעלים האחרים. במהלך ההתמחרות השנייה, הציעה נועם השבת סכום גבוה בהרבה של 61 מיליון שקל תמורת הקרקע. כמעט פי שלושה מעל אומדן השמאי, ויותר מפי שניים מהמחיר שהושג בהתמחרות הראשונה.

ההצעה אושרה, ואולם אחד המשתתפים בהתמחרות הראשונה ושהפסיד בהתמחרות השנייה, יוסף אזרזר, ביקש להורות על ביטול ההתמחרות השנייה ולהכריז עליו כזוכה. בקשתו נדחתה על ידי בית המשפט.