המבקר: צפוי מחסור חמור של יותר ממחצית הפרמדיקים והחובשים של מד"א

דוח מבקר המדינה על רפואת החירום בישראל מפרט לא מעט כשלים, ובהם קביעת זמני הגעה שלא עודכנו משנות ה-90, היעדר חיבור בין מד"א לבין מערכת התקשורת של גופי החירום השונים ועוד • בנוסף, משרד הבריאות לא קידם חוק שיסדיר את מקצוע הפרמדיק ויבטיח רמה מקצועית הולמת בתחום

אמבולנס של מד"א / צילום: תמר מצפי
אמבולנס של מד"א / צילום: תמר מצפי

קביעת זמני הגעה (תקן) שלא עודכנו משנות ה-90; היעדר חיבור בין מד"א לבין מערכת התקשורת של גופי החירום השונים; ומחסור צפוי ביותר ממחצית הפרמדיקים והחובשים הנחוצים לישראל - אלה הם רק חלק מהכשלים שמפרט מבקר המדינה ביחס להתנהלות מגן דוד אדום בישראל (מד"א) והגוף שתפקידו להסדיר את פעילותו מכוח חוק: משרד הבריאות.

לגבי היעדים לזמני הגעה של מד"א, המבקר כותב כי אלה נקבעו ב-1990, וזהו כיום התקן הרשמי שלפיו הוא פועל. "ברבות השנים חלו שינויים בגודל האוכלוסייה בארץ, בפיזורה, בתשתיות התחבורה, בידע הרפואי ובהתפתחות הטכנולוגיה, ובעקבותיהם נדרשה חשיבה מחודשת בנוגע להגדרת זמני ההגעה למטופלים", כותב המבקר, "אולם משרד הבריאות לא עדכן את היעדים והמדדים לזמני הגעה למטופלים". לא כל שכן, כשנקרו בדרכו הזדמנויות לעשות כן - הן בעקבות טיוטת המלצות שהעביר לו מד"א בנושא בשנת 2015, והן בעקבות עיסוקו בנושא 'הגברת המענה הראשוני להצלת חיים' במסגרת תוכנית לאומית שלו". כשנבדקו זמני ההגעה, התברר כי בכמה ערים מד"א לא עומדת אפילו בתקן המיושן.

עוד לפי המבקר, משרד הבריאות לא הסדיר והגדיר את מארג היחסים בינו לבין מד"א, וזאת חרף הערות המבקר בנושא בדוחות קודמים והמלצות ועדת תדמור (שבחנה את שירותי הרפואה הדחופה בישראל) משנת 2014. "בפועל אין תוכן ממשי לקביעה בחוק מד"א ששר הבריאות הוא האחראי לביצועו. על-פי הודעת המשרד, הנושא לא היה בסדר העדיפות שלו בשנים האחרונות, והוא גם לא קבע לוח זמנים לטיפול בנושא", נכתב בדוח המבקר.

המבקר גם מעיר כי משרד הבריאות לא קידם את הצעת החוק הממשלתית מ-2005 להסדרת שירותי אמבולנס פרטיים. "משרד הבריאות, הרשות העליונה לאשפוז וצה"ל לא הסדירו את שיתוף-הפעולה בין מד"א ובין חברות האמבולנסים הפרטיות, אף שהאמבולנסים הרבים שברשותן (כ-480 אמבולנסים) יכולים לסייע מאוד בעיתות חירום", נכתב בדוח.

לפי המבקר, משרד הבריאות גם לא קידם חוק שיסדיר את מקצוע הפרמדיק ויבטיח רמה מקצועית הולמת בתחום. "מאגר הפרמדיקים הקיים במשרד הבריאות לא כולל פרטים על העוסקים במקצוע בפועל ועל כשירות הפרמדיקים הרשומים בו", נכתב בדוח, "ולכן אין למשרד תמונת מצב מעודכנת על אודות הפרמדיקים שתוכל לאפשר למשרד לנהל דיון משותף עם צה"ל בנוגע להצבה מיטבית של פרמדיקים בעיתות חירום בצבא, במד"א או בתפקיד אזרחי".

במאי 2018 היו למד"א רק 1,091 רכבי הצלה (כ-81% מהנדרש); בנוסף, בעיתות חירום צפוי מחסור ממשי חמור של יותר ממחצית הפרמדיקים (כ-53%) ושל כמחצית (51%) מחובשי רפואת החירום (חובש-נהג), הנחוצים לאיוש מצבת האמבולנסים הקיימת במד"א (1,091).

"מד"א נמצא בחזית הטיפול בתחום הרפואה הדחופה הטרום-אשפוזית, ותרומתו בשגרה ובעיתות חירום לא תסולא בפז", מסכם המבקר, "ומכאן החשיבות לכך ששירותיו יהיו איכותיים והולמים. להסדרה של פעילותו המבצעית בשגרה ובעיתות חירום נודעת חשיבות רבה, לשם שיפור השירות שניתן לתושבי המדינה בתחום חיוני זה".