משרד התחבורה מצהיר רשמית כי מוניות שירות, גם במסגרת הקווים החדשים שיתווספו בעקבות הרפורמה בתחום, יפעלו גם בשבתות, וזאת במסגרת שמירה על הסטטוס-קוו. הדברים נכתבו בתשובה לעתירה מינהלית של חברת מוניות חי נגד הזכייה של חברת "ארגון מוניות תל אביב קווים 4-5" במכרז להפעלת מוניות שירות בתל אביב.
במוניות חי, שיוצגו בידי עו"ד אורן ביאלר, טענו כי התוכנית התפעולית שנדרשה במכרז הוגדרה לפי ימי חול בלבד, ומכך "נלמד כי לעיני המשרד עמד הערך של שמירת השבת, באופן שבו למציעים או משתתפים במכרז אשר לא ישמרו על ערך זה לא יינתן יתרון כלשהו". העדפת תחנות הפועלות בשבת "גוררת עימה חוסר שוויון מהותי ועמוק בין מציעים השומרים על ערך השבת ובין אלו אשר אין בדעתם לשמור על זה בתקופת ביצע ההתחייבויות על פי המכרז", נכתב בעתירה. במילים אחרות, נטען כי משרד התחבורה העניק יתרון לא הוגן לתחנות הפועלות בשבת. בסופו של דבר, העתירה נמשכה בידי מוניות חי, בעקבות המלצת בית המשפט.
בתגובתו, משרד התחבורה מציין לראשונה באופן רשמי כי מוניות השירות יכולות לפעול בשבת, ואף עשויות להיות פתרון לתחבורה ציבורית בשבת. "אין מניעה שהתוכניות להפעלת קווי מוניות שירות, יכללו פעילות בשבת, בהתאם לסטטוס-קוו הקיים מימים ימימה בנוגע להפעלת מוניות שירות", נכתב בתגובה לעתירה. הסייג היחיד הוא "שככלל תחבורה ציבורית מסובסדת לא פועלת בשבת". כלומר, בשבתות אי אפשר יהיה להשתמש ברב-קו ולקבל את סבסוד המדינה להפעלת מוניות שירות.
במשרד התחבורה מודים כי "הוראות המכרזים נמנעו מלהתייחס לנושא הפעלת מוניות השירות בשבת", אולם, "הפעלת מוניות השירות בשבת המשיכה להיות אפשרית גם במסגרת אשכולות ההפעלה החדשים". קרי, משרד התחבורה יאפשר גם הפעלה של קווי מוניות שירות חדשים בשבת. יותר מכך, בתשובה לעתירה מצטט פרקליט משרד התחבורה גם חברי כנסת מהאופוזיציה בכנסת הקודמת, כמו דב חנין מהרשימה המשותפת ותמר זנדברג ממרצ ומציין כי "ניכר כי עמדת המחוקק הייתה והינה כי אין לשנות ממסגרת הסטטוס-קוו בנוגע להפעלת מוניות שירות בשבת, אשר במסגרתו, נתפסות מוניות השירות כחלק מהפתרון לתחבורה ציבורית בשבת".
עם זאת, תחבורה ציבורית שאינה מסובסדת אינה כדאית להפעלה פעמים רבות. ענף מוניות השירות נמצא במשבר ומספר המוניות פחת מ-2,100 בתחילת העשור לפחות מ-1,500 כיום, לפי נתוני משרד התחבורה. בקווים להם לא יהיה ביקוש רב מצד נוסעים, כנראה שלא תהיה פעילות בשבת, שכן הפעלתם ללא סבסוד תגרום להפסד למפעילים.
העתירה הוגשה על רקע שורת מכרזים להפעלת מוניות שירות שמקדם משרד התחבורה. ענף מוניות השירות דרך במקום שנים ארוכות, שעה שמשרד התחבורה פיתח את שירות הרכבות והאוטובוסים. היעדר הסובסידיה מהמדינה הביא לכך שרק כשליש מהרישיונות להפעלת מונית שירות מומשו, והיתר לא היו כדאיים כלכלית.
בענף התחבורה היו גם שטענו כי מוניות השירות הוותיקות, שנולדו בתקופת המנדט הבריטי - אז הן נקראו Shared Route - אינן רלוונטיות כיום ועליהן להיות מוחלפות בתחבורה ציבורית סדירה. אולם, אחרי שהסתיים רישיון ההפעלה של קווים רבים, הוחלט להעניק רישיונות חדשים המאפשרים שירות רחב וטוב ויותר.
לאחר הוצאת הרפורמה לפועל יופעלו בסך הכל 110 קווי מוניות שירות - פי שניים ממספר הקווים הפעילים כיום - ב-23 אשכולות. עד כה פורסמו שני מכרזים - ביוני 2018 פורסם המרכזים על הקווים באזור תל אביב ובמרץ 2019 פורסם המכרזים על הקווים בשמונה אזורי בעילות ובהם בת ים, חולון, רחובות, נתניה ובאר שבע.
הפעימה השלישית של המכרזים צפויה להתפרסם בחודשים הקרובים, ותכלול אשכולות של קווים בירושלים (עירוני ובינעירוני), ראשון לציון, נתב"ג, בקעת אונו, השרון, נצרת-חיפה, טבריה, עכו-נהריה, אשדוד-אשקלון, אילת וכן מספר קווים נוספים ברחבי הארץ. הקווים צפוים לשפר את השירות, וכעת משרד התחבורה מסביר את תפקידם הנוסף - תחבורה ציבורית בשבת, במקומות בהם יהיה כדאי כלכלית להפעילה.
את ארגון מוניות תל אביב קווים 4-5 בע"מ, החברה שזכתה במכרז, ייצגו עורכי הדין זוהר לנדה, אייל נחשון ועדי שהם ממשרד ברנע ג'פה לנדה ושות'.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.