האיש עם האצבע על השאלטר: "אין מפסק אחד לכל קווי החשמל"

רון אוחנה הוא מנהל מחלקת תפעול הרשת במחוז צפון של חברת החשמל, תואר ארוך במיוחד שאומר שכל תקלת חשמל בטווח של מאות קילומטרים היא באחריותו •  "אחרי כמה משברים, אם יש לך עובדים טובים ומקצועיים, אתה יכול לעמוד בפני כל אתגר"

רון אוחנה / צילום: איל יצהר
רון אוחנה / צילום: איל יצהר

האיש שאוחז באחד התפקידים המלחיצים במדינה, הוא אדם רגוע במיוחד. רון אוחנה, שמחזיק בתואר הארוך מנהל מחלקת תפעול הרשת במחוז הצפון של חברת החשמל, אחראי על פתרון תקלות במאות קילומטרים של קווי רשת חלוקת החשמל בצפון.

לכתבות נוספות בפרויקט:

האיש שאחראי על הדמוקרטיה: "מקצוע האזרחות צריך להיות יותר משמעותי"

האיש שאחראי על "תותח הרמדאן": הפיצוץ שמסמן שהצום היומי הסתיים

האיש שמנהל את חשבון העו"ש של המדינה: איפה הכסף? במערכת המרכב"ה של האוצר

האחראית על מדיניות החיסונים: "מותר לנו לנקוט בצעדים קיצוניים נגד מי שלא מחסן"

האיש שאחראי על ההיסטוריה הישראלית: יש דברים שעלולים לא להיחשף לעולמים

ביום רגיל בעבודה הוא אחראי לניתוק של קווי מתח גבוה, כדי לאפשר עבודות תחזוקה בהם או עבודות אחרות סמוך להם. מדובר בעשרות עבודות ביום, לדבריו, וכל אחת מהן יוצאת לדרך אחרי סדר פעולות שאמור להבטיח את בטיחות המשתמשים.

אבל זה כלום לעומת מה שקורה כאשר המתח מנותק שלא ביוזמת חברת החשמל. "האירועים הזכורים לי ביותר הם מקרי חירום, עם המון פעילות". בסופה של דצמבר 2013 שימש אוחנה כסגן מנהל מחלקת התפעול, אז "הסופה גרמה לנזקים כבדים מסביב לעיר צפת. המחוז נדרש להתמודד עם האירוע. גייסנו עובדים ונכנסו לפעילות מאלה במשך שלוש יממות רצופות כדי לשקם את האספקה. התפקיד של הפיקוח היה לנהל את המהלך. היה תיעדוף של צוותי עבודה בשטח ותוכנית לשיקום האספקה". האם הוא נלחץ? "לא. אחרי כמה משברים, אם יש לך עובדים טובים ומקצועיים, אתה יכול לעמוד בפני כל אתגר".

רשת החשמל מחולקת לכמה רמות, לפי המתח החשמלי שעובר בהן - רשת ההולכה מעבירה חשמל מתחנות הכוח לשנאים אזוריים, ומשם הם מתחברים לרשת החלוקה - קווים במתח גבוה המעבירים את החשמל לשכונות ולבתים (שם שנאי נוסף מפחית את המתח לזה שנמצא בשקעים - 110 וולט). אוחנה והצוות שלו, 33 עובדים, אחראים לאיתור ולבידוד החלקים התקולים, עד שיגיע צוות לתקן אותם. למעשה, הבידוד הוא אוטומטי - ברגע שמערכות החשמל מזהות קצר, החשמל מנותק. אם כן, מדוע מעודדים אותנו לדווח במוקד? "צריך להבדיל בין זיהוי תקלה ובין מציאת המיקום המדויק שלה", מסביר אוחנה "והמידע מהאזרחים ממש עוזר. הוא ממקד אותנו ישר במיקום".

אוחנה, 50, נמצא במחלקת הפיקוח מאז השחרור שלו מצה"ל. הוא החל כעובד בחדר הפיקוח הצפוני, אחד מחמישה שמפעילה חברת החשמל. הוא התקדם להיות סגן מנהל מחלקת הפיקוח, תפקיד שמילא 13 שנה ולפני שלוש שנים הפך למנהל. כיום, הוא אחראי על הפיקוח במחוז כולו. לדבריו, אחת התכונות שסייעו לו להצליח בתפקיד היא יכולת עבודה בצוות. במצב חירום, לדבריו, "אסור למהר - חייבים לעבוד מסודר ולשים לב לכל הפרטים".

אוחנה לא מופתע כשהוא נשאל על השאלטר המיתולוגי, של עובדי חברת החשמל, אבל אומר שאין בעצם שאלטר. "זו מערכת ממוחשבת של שליטה ובקרה על שורת מתגים לאורך הרשת, אין מפסק אחד להכל", הוא מציין.