העסקה האסטרטגית במדיוונד – 17.5 מיליון דולר מקדמה ועד 132.5 מיליון באבני-דרך

זכויות השיווק בארה"ב של מוצר הנקסובריד נמכרו לחברת וריסל • מדיוונד ממשיכה לפתח את המוצר שלה לתחום הפצעים • וריסל, אשר הייתה מוכרת בעבר בשם Aastrom, נסחרת בנאסד"ק לפי שווי של 806 מיליון דולר • הנקסובריד כבר נמכר באירופה ונמצא בשלב מתקדם של ניסויים קליניים בארה"ב

חברת מדיוונד  הישראלית, המפתחת תרופה לכוויות ופצעים על בסיס חומר המופק מצמח האננס, הודיעה כי חתמה על הסכם מסחור אסטרטגי למוצר נקסובריד לכוויות מול חברת Vericel האמריקאית. וריסל תשווק את המוצר של החברה בצפון אמריקה.

בעבור הזכויות תשלם וריסל לחברה 17.5 מיליון דולר מקדמה ועד 132.5 מיליון דולר בתשלום אבני-דרך, ובנוסף תשלם תמלוגים.

מניית כלל ביוטכנולוגיה , המחזיקה 35% ממדיוונד, אינה מגיבה היום (ג') לידיעה. כת"ב נסחרת לפי שווי של 444 מיליון שקל. יש לציין כי השוק כבר היה מודע לכך שנרקמת עסקה אסטרטגית במדיוונד, בעקבות דיווחי החברה על כך, אולם לא היו ידועים פרטים כלשהם על העסקה.

מדיוונד נסחרת בנאסד"ק לפי שווי של 145 מיליון דולר, ובשעה זו טרם נפתח המסחר במניה אחרי ההכרזה על העסקה.

זוהי עסקה בסכום גבוה יחסית לכך שוריסל מקבלת את הזכויות רק לצפון אמריקה ורק לשוק הכוויות הקטן יחסית (מוערך בארה"ב ב-200 מיליון דולר). הזכויות ליתר שווקי העולם, כולל אירופה שבה כבר מאושר המוצר לשיווק ונמכר, נותרים בידי מדיוונד. כמו כן המוצר של מדיוונד לשוק הפצעים, הגדול יותר, אינו נכלל בעסקה.

וריסל, אשר הייתה מוכרת בעבר בשם Aastrom, נסחרת בנאסד"ק לפי שווי של 806 מיליון דולר. לוריסל שני מוצרים עיקריים בתחום שיקום הרקמות - סחוס מלאכותי ושתל עור מלאכותי, המיועד להחלפת עור אחרי כוויות חמורות, ומופק מביופסיה מתוך העור של המטופל. כך, ישנה הלימה בין הפעילויות של החברות, משום שהמוצר נקסובריד נועד להכין את נפגע הכוויה להשתלת עור, על ידי הסרת רקמה מתה מן הפצע (פעולה הנקראת "הטרייה"). המשחה של נקסובריד מקצרת את הזמן הדרוש עד ההשתלה של העור המלאכותי. כמו כן ישנו בחיבור תועלת עסקית לוריסל, שיכולה לשלוט כך בשלבים רבים יותר בתהליך הטיפול בכוויות.

למדיוונד גם הסכם פיתוח ורכישה משותף עם BARDA, זרוע הטכנולוגיה של משרד ההגנה בארה"ב המעוניינת להצטייד במוצר למקרה חירום. במסגרת ההסכם עם וריסל, סכומי התמיכה במו"מ שאמורי לנבוע מהסכם BARDA אמורים להמשיך לזרום ישירות למדיוונד. BARDA התחייבה בהסכם גם לרכוש מן המוצר, ורכיב זה של ההסכם עובר במסגרת העסקה הנוכחית לידי וריסל, כך שהיא תקבל את התמורה מרכישת המוצר ואילו מדיוונד תקבל תמלוגים, אך מוגדלים לעומת מכירת המוצר בשוק האזרחי. פוטנציאל השוק בהסכם עם BARDA הוא מעבר ל-200 מיליון דולר בהם מוערך פוטנציאל השוק האזרחי.

מוצר הנקסובריד כבר נמכר באירופה ונמצא בשלב מתקדם של ניסויים קליניים בארה"ב. תוצאות ניסוי שלב III במוצר היו טובות והחברה מקווה כי הן יספיקו להגשה של המוצר לאישור ה- FDA , רשות המזון והתרופות האמריקאית, עד סוף 2019, כך שהמכירות בארה"ב יוכלו להתחיל, על פי התרחיש האופטימי, כבר בשנה הבאה.

באירופה המכירות הן נמוכות - 3.4 מיליון דולר ב-2018. לדברי שרון מלכה, מנכ"ל החברה (שהחליף לאחרונה את המנכ"ל היוצא גל כהן): "באירופה לא היו לנו המשאבים לבנות הכנסות גבוהות אולם אירופה משתמשת ותמשיך לשמש אותנו כאתר הבונה הוכחת היתכנות, מאפשר לנו לגייס לטובתנו את הערכתם של רופאים מומחים ומניב לנו מידע ממשי מן השוק. כעת אנחנו מרוכזים בקידום המוצר שלנו לתחום הפצעים הכרוניים, והסכום שיש לנו בקופה יחד עם תשלום המקדמה מוריסל והתשלומים הצפויים מ- BARDA , צפויים לאפשר לנו להגיע לשוק עם המוצר הנוסף.

מוצר עיקרי לפצעים

מוצר ה- EscharEx הוא המוצר בו תולה מדיוונד את התקוות הגדולות יותר. זהו מוצר לשוק הטיפול בפצעים המוערך במיליארדי דולרים ושוק הטריית הפצעים מוערך במאות רבות של מיליוני דולרים. בשוק הפצעים, מדובר בטיפול בקהילה שבו נמרח המוצר 4-6 פעמים במשך שבוע, לעומת טיפול של 6-8 שבועות אצל המתחרים, כך לדברי החברה. התוצאות של הניסוי היו משביעות רצון, אם כי לא מדובר בתוצאות של כמעט 100% ב-100% מהחולים כמו במוצר המיועד לכוויות. מלכה מסביר כי מדובר במוצר פחות פוטנטי משום שהוא מיועד לשימוש בקהילה ולא בבית החולים, וכן במטופלים שהגוף שלהם כבר אינו מתפקד כבעבר בתחום ריפוי הפצע, ולכן התוצאות הן לא כמו בתחום הכוויות אך הן עדיין משביעות רצון מול פלצבו וראש בראש מול נתוני עולם אמיתי של המתחרה המוביל.

מוצר זה אמור להיכנס לשלב III של הניסויים קליניים בחודשים הקרובים. כאמור, הוא כרגע עצמאי ואינו חלק מן העסקה עם וריסל.