ועדת הכספים תדון במגנון פיצוי עסקים בעקבות הלחימה בדרום

סקירה שחיברה הלשכה המשפטית של הוועדה מצביעה על כך שאין כיום מנגנון חוקי וקבוע להסדרת מתן פיצוי על נזק עקיף בעקבות מצב לחימה למי שאינו נמצא ביישוב שהוכר כיישוב ספר

יירוטים של כיפת ברזל בדרום, / צילום: רויטרס AMIR COHEN
יירוטים של כיפת ברזל בדרום, / צילום: רויטרס AMIR COHEN

ועדת הכספים הזמנית של הכנסת תקיים בתחילת השבוע הבא דיון מיוחד בעקבות הלחימה מהימים האחרונים בדרום: הוועדה תדון על מנגנוני הפיצוי שמעמידה המדינה לתעשיינים ולמעסיקים בדרום ועל הפגיעה הכלכלית שמסבים להם סבבי הלחימה התכופים עם עזה. בנוסף, הוועדה צפויה לדון על המשבר בתעשייה, עם סגירתם הצפויה של המפעלים חרסה בבאר שבע ואמיליה קוסמטיקס בירוחם.

סקירה שחיברה הלשכה המשפטית של הוועדה לקראת הדיון המיוחד מצביעה על כך שאין כיום מנגנון חוקי וקבוע שתפקידו להסדיר מתן פיצוי על נזק עקיף בעקבות מצב לחימה למי שאינו נמצא ביישוב שהוכר כיישוב ספר. זאת, אף שסבבי הלחימה מהשנים האחרונות בדרום מתאפיינים בירי נרחב של רקטות לעבר ערים ויישובים רבים שמרוחקים עשרות קילומטרים מהרצועה.

חוק מס רכוש וקרן פיצויים מגדיר נזק עקיף כהפסד או מניעת רווחים כתוצאה מנזקי מלחמה או מהיעדר יכולת לנצל נכסים בשל פעולת מלחמה בתחום יישוב ספר. הפיצוי על נזק כזה ניתן באופן מלא רק ביישובי ספר - אך לשר האוצר יש את הסמכות להרחיב את רשימת היישובים שיהיו זכאים לו.

בהיעדר חקיקה שמסדירה פיצוי על נזק עקיף למי שאינו נמצא ביישוב ספר, בסבבי הלחימה שאירעו בעבר ועדת הכספים אישרה תקנות הוראת שעה לפיצוי בגין נזק עקיף שהופעלו במסלולי פיצוי על שכר, פגיעה במחזורים והוצאות שוטפות. התקנות האחרונות נקבעו ב-1 למאי 2018 והן פקעו לפני כשבוע, ב-30 לאפריל, מצב שלא מאפשר לעסקים לתבוע פיצוי על נזק עקיף שנגרם להם בסבב הלחימה האחרון.

בתחילת השבוע שר האוצר משה כחלון ומנהל רשות המסים ערן יעקב הודיעו כי יאריכו את תוקף התקנות עד סוף חודש יוני הקרוב. עם זאת, מעסיקים זכאים לפיצוי רק בגין היעדרות הורים מהעבודה עקב סגירת מוסדות החינוך שבהם לומדים ילדיהם ביישובים שבהם פיקוד העורף הנחה על כך.

בוועדת הכספים מעירים כי התקנות החדשות טרם הובאו לפני הוועדה, ושם תוהים מדוע האוצר מתכוון להפעיל מנגנון זה באופן מוגבל בלבד. כך, בוועדת הכספים תוהים מדוע שר האוצר ומנהל רשות המסים מבקשים להאריך את תוקף התקנות רק בחודשיים - וזאת כשברקע החשש מהתחדשות גל ההצתות בדרום ואי הוודאות ביחס לתיירות בקיץ הקרוב.

בראשית השבוע הכריז ראש הממשלה ושר הביטחון בנימין נתניהו על מצב מיוחד בעורף באופן שמזכה מעסיקים לקבל פיצוי על שכר שישלמו לעובדים שלא הגיעו ביום ראשון לעבודה. עם זאת, עובדים רבים נעדרו מהעבודה גם ביום שני, לאחר שהפסקת האש נכנסה לתוקף והלחימה הסתיימה, לפחות לעת עתה. בפניה שעשה היום (ג') נשיא התאחדות התעשיינים שרגא ברוש ליו"ר ועדת הכספים הזמנית ח"כ משה גפני הוא ביקש את התערבותו בקידום פיצוי למעסיקים על תשלום שכר לעובדים שנעדרו מהעבודה גם ביום שני.

לפי ברוש, ההודעה על הפסקת האש נמסרה רק בשעות הבוקר של יום שני וממילא - המפעלים נערכו לאי הגעתם של עובדים בשל הגבלות שפרסם מוקדם יותר פיקוד העורף. לפי נתונים שמסר ברוש, ביום ראשון כמחצית מהעובדים במפעלי התעשייה בקו של עד 40 קילומטר מעזה לא התייצבו במקומות העבודה ולמחרת כ-35% מהעובדים לא הגיעו. "עוצמתו של הסבב האחרון מעידה על הצורך הבהול בהארכת הוראת השעה מחד, ובקביעת תקנות קבועות לפיצוי על נזק עקיף בפעילות העסקים ולפיצוי בגין שכר העובדים בטווח של עד 40 קילומטר מגבול הרצועה", כתב ברוש לגפני.

ברוש הוסיף וקרא לגפני "לפעול לעשיית צדק היסטורי" כדבריו ולקבוע כי אזור התעשייה הדרומי באשקלון, שחשוף לירי נרחב של רקטות מעזה, יוכר כיישוב ספר. אזור התעשייה מרוחק 6.8 קילומטר מגבול עזה והתקנות העיקריות, שמזכות גישה למסלולי פיצוי נרחבים וניתנים לעסקים שפועלים ביישובי ספר, לא חלות עליו.

חברי ועדת הכספים ידונו גם על מצבם של הדבוראים בדרום - בשל פגיעה נרחבת בשטחי המרעה של דבורים כתוצאה מטרור העפיפונים והבלונים שגורם לשריפות נרחבות. דבוראים שנפגעו ממצב זה מתלוננים כי הם לא זכאים לקבלת פיצוי על נזק עקיף שנגרם להם וזאת בנימוק ששטחי המרעה והכוורות שלהם היו מחוץ ליישובי ספר.