הצרות של טבע ממשיכות: עומדת במרכז פרשת תיאום מחירי תרופות בארה"ב

תביעה שהוגשה אתמול ע"י 40 מדינות בארה"ב מאשימה את טבע בתיאום מחירים מול יצרניות של תרופות גנריות • התובע הכללי של קונטיקט: "יש ראויות מוצקות לכך שתוכננה הונאה בשווי של מיליארדי דולרים על חשבון העם האמריקאי"

קאר שולץ, מנכ"ל טבע / צילום: שלומי יוסף
קאר שולץ, מנכ"ל טבע / צילום: שלומי יוסף

הצרות של טבע   ממשיכות. לאחר תביעת הענק במסגרת שיווק של תרופות אופיואידיות, טבע עומדת כעת במרכזה של תביעה על תיאום מחירים שהוגשה אתמול (ו') על-ידי 40 מדינות בארה"ב בתום חקירה של 5 שנים.

"יש ראויות מוצקות לכך שתוכננה הונאה בשווי של מיליארדי דולרים על חשבונו של העם האמריקאי. כולנו תוהים מדוע מחירי התרופות יקרים כל-כך, במיוחד מחירי התרופות הגנריות", כך צוטט בבלומברג וויליאם טונג, התובע הכללי של מדינת קונטיקט.

על-פי כתב התביעה, שהוגשה גם נגד החברות מיילן ופייזר, יצרני התרופות הגנריות ניפחו את מחיריהן של יותר מ-100 תרופות. אם לא די בכך, טבע עומדת במרכז החשדות לתיאום מחירים במשך 19 חודשים שבין השנים 2013 ל-2015. טבע העלתה, על-פי כתב התביעה, באופן משמעותי את המחירים של 112 תרופות גנריות ופעלה לתיאום המחירים מול יצרניות של 86 תרופות גנריות נוספות. לפי התביעה, העלאות המחירים שביצעה טבע הגיעו עד ל-1,000%.

"טבע נטלה באופן קבוע חלק בקנוניות המתוארות בתביעה, והתנהלותה היא נרחבת ומתפשטת לרוחב התעשייה", נכתב בתביעה. "באמצעות המנהלים הבכירים ביותר ורואי החשבון שלה, טבע השתמשה בשורת אמצעים כובלים במגוון רחב, וזאת יחד עם יותר מ-12 חברות, שכולן השתתפו בתיאום המחירים ביודעין ומרצון".

היעדר התחרות מסביר מדוע זינקו מחירי התרופות בארה"ב, גם בתחום הגנרי. הזעם על חברות הפראמה זכור עוד ימי הריצה של קלינטון לנשיאות ארה"ב. לפי החשד, מנהלים בחברות התרופות השתמשו במילות מפתח על-מנת לשמור על סודיות. הביטוי "ארגז חול" התייחס לשוק התרופות הגנרי.