העליון בארה"ב פסק נגד אפל: צרכנים יוכלו לתבוע את החברה על מחיר מנופח

ביהמ"ש העליון בארה"ב פסק כי צרכנים רשאים לתבוע את אפל על הפרת חוקי ההגבלים העסקיים באמצעות חנות האפליקציות • הטענה של קבוצת הצרכנים הייתה שאפל מפרה את החוק בכך שהיא דורשת מאפליקציות להימכר רק דרך חנות האפליקציות, דבר שמהווה שימוש לא הוגן בכוח מונופוליסטי

מנכ"ל אפל, טים קוק / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
מנכ"ל אפל, טים קוק / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

בית המשפט העליון בארה"ב פסק כי צרכנים רשאים לתבוע את אפל  על הפרת חוקי ההגבלים העסקיים באמצעות חנות האפליקציות. הטענה של קבוצת הצרכנים הייתה שאפל מפרה את החוק בכך שהיא דורשת מאפליקציות להימכר רק דרך חנות האפליקציות, וגובה עמלה של 30% מכל הרכישות, אשר מגולגלת למחיר שצרכנים משלמים, מה שמהווה שימוש לא הוגן בכוח מונופוליסטי שמביא למחירים מנופחים.

בית המשפט פסק נגד טענה של אפל, לפיה רק מפתחי אפליקציות, ולא משתמשים, רשאים להגיש תביעה כזו, ובכך איפשר לתביעה להימשך.

התביעה הראשונה של הצרכנים הוגשה ב-2011, ותוצאות הקרב המשפטי הזה עלולות להוביל לקנסות של מאות מיליוני דולרים שיוטלו על אפל ואף להשפיע על הדרך בה אפל וחברות טכנולוגיה נוספות מנהלות את המרקטפלייס הדיגיטלי שלהן.

הפסיקה התקבלה ברוב של חמישה שופטים לעומת ארבעה ונוסחה על-ידי השופט ברט קוואנו, ששמו עלה לכותרות כאשר עלו טענות על תקיפה מינית שביצע לכאורה, לקראת מינויו לבית המשפט העליון. "הצבת הגבול של אפל לא הגיונית במיוחד, פרט לניסיון לאפשר לה לחמוק מהתביעה הזו ומתביעות דומות", כתב קאוונו בפסיקה, והוסיף כי אם פרקטיקות אנטי-תחרותיות פוגעות בצרכנים, הם רשאים לתבוע.

אפל לא הגיבה רשמית לפסיקה.