אשכנזי: "אף אדם אינו מעל החוק, גם אם הוא ראש הממשלה"

ח"כ גבי אשכנזי בנאום הבכורה שלו בכנסת: "היום קיבלנו דוגמה איך לחץ פוליטי וציבורי יכולים להשפיע על רה"מ, וראינו כיצד הוא ועורכי דינו התקפלו מהפארסה בעניין שכר-הטרחה ומועד השימוע" • "המחויבות של כחול לבן והאופוזיציה היא לוודא שנתניהו לא יצליח להעביר חוקים אנטי-דמוקרטיים וליצור לעצמו עיר מקלט"

גבי אשכנזי / קרדיט צילום: דוברות הכנסת - יצחק הררי
גבי אשכנזי / קרדיט צילום: דוברות הכנסת - יצחק הררי

נאומי הבכורה במליאת הכנסת ממשיכים זה היום השני. היום (ג') נאמו ח"כ גבי אשכנזי (כחול לבן), ניר ברקת (הליכוד) ומאי גולן (הליכוד).

אשכנזי אמר בנאומו כי "עבור בני הדור שלי, מדינת ישראל איננה דבר מובן מאליו. שילמנו על עצמאותנו מחיר יקר. אך עבור ילדינו ונכדינו מדינת ישראל היא עובדה קיימת. הם פחות מודאגים, הם לא חוו את הסכנות, את השסעים, את פוטנציאל ההרס, את ההסתה ואת השנאה".

לדבריו, "אם ניתן להצביע על איום ממשי שנשקף למדינה - הוא האיום הפנימי, על אופיה, דמותה, לכידותה וחוסנה החברתי. זהו האתגר הגדול שאנחנו ניצבים בפניו".

לעניין חובת הגיוס לצה"ל, אמר אשכנזי: "עלינו לשנות את המציאות לפיה ציבור קטן והולך של צעירים וצעירות משרת את המדינה בצבא, בקהילה, בשירות לאומי ואזרחי, לומד, עובד, משלם מסים - אבל נושא על כתפיו ציבור גדל והולך של צעירים שלא משרתים, לא עובדים ולא משלמים מסים. זה הרסני מבחינה חברתית, פוגע בחוסן הלאומי ואינו בר-קיימא מבחינה כלכלית".

"נהיה חומת מגן שלא ראיתם כמותה"

עוד אמר אשכנזי כי יש להגן על שלטון החוק במדינה. "מדינה ששמה את הנושאים האלה מעבר לכל ויכוח היא מדינה דמוקרטית, בטוחה וצודקת. מדינה שיכולה לעשות שינויים והתאמות, אך לא לדרוס ברגל גסה את הבסיס עליה היא בנויה, את אבני-היסוד של הדמוקרטיה".

לדבריו, "אין לחוקק חוקים לא דמוקרטיים ופרסונליים, חוקים כמו חוק החסינות, פסקת ההתגברות, חוקים אשר תכליתם לאפשר מקלט ומפלט מפני שלטון החוק ושורת הדין".

באשר לעבודת כחול לבן באופוזיציה אמר אשכנזי: "אני רואה בזה זכות גדולה, ואני מקווה למצוא בבית הזה שותפים אמיתיים לרעיון ולדרך, כי לכולנו יש מחויבות לחברה שלנו. ראש הממשלה וחברי הממשלה המיועדת, אנחנו אמנם אופוזיציה, אבל נהיה אופוזיציה אחראית - בכל מקום בו קיימת טובת הציבור, נפעל באחריות. אבל באותה מידה אנחנו מתחייבים שכאשר תנסו לשים למרמס את עקרונות הדמוקרטיה, לפלג ולשסע, אנחנו נהיה חומת מגן שלא ראיתם כמותה".

אשכנזי חזר על אמירותיו של יו"ר כחול לבן בני גנץ אמש בנוגע למאבק נגד החוקים המתוכננים על-ידי קואליציית נתניהו, ואמר: "אנחנו נעמוד על המשמר למען עקרונות הדמוקרטיה ומוסדות אכיפת החוק שלנו. נעשה זאת כאן בכנסת, ברחובות ובכיכרות. ולאור המציאות הנוכחית, זה קרוב מתמיד".

לדברי אשכנזי, "היום קיבלנו דוגמה איך לחץ פוליטי וציבורי יכולים להשפיע על ראש הממשלה, וראינו כיצד הוא ועורכי דינו התקפלו מהפארסה המגוחכת בעניין נושא שכר-הטרחה ומועד השימוע. מחויבותה של כחול לבן יחד עם האופוזיציה היא לוודא שראש הממשלה בנימין נתניהו לא יצליח להעביר את חבילת החוקים האנטי-דמוקרטיים שלו וליצור לעצמו עיר מקלט.

"אני פונה מכאן גם לחבריי בקואליציה: אל תאפשרו בהסכמים הקואליציוניים חסינות לחשודים בפלילים, אף אדם אינו מעל החוק. אף אדם. גם אם הוא ראש הממשלה. ההיסטוריה תשפוט את התנהגותכם ואת בחירתכם בעת הזו".

ברקת: "בירושלים, קונפליקטים אינם בעיה אלא תכונה"

לפניו נאם ח"כ ניר ברקת ודיבר על שנותיו בראשות העיר ירושלים ועל ההצלחה העסקית האישית שלו שקדמה לכך. "כשנבחרתי והובלתי את ירושלים עשור בשנים, כל צעד ושעל שעשיתי, כל החלטה ועשייה, היה במחשבה של מה טוב לירושלים, כיצד לשמור עליה, לפתח אותה ולגרום לשגשוגה", אמר ברקת.

לדבריו, "ירושלים היא עיר שלא חולקה לשבטים. חיים בה כיום כ-900 אלף נפש, מתוכם כ-300 אלף תושבים ערבים, למעלה מ-200 אלף תושבים חרדים, והשאר ציבור דתי-לאומי וחילוני.

"אין כמעט קונפליקט במדינה ובעולם שלא ישב על שולחני. כראש העיר, נדרשתי לקדם את ירושלים לטובת כלל תושביה, מבקריה ואוהביה בעולם כולו.

"בירושלים, קונפליקטים אינם בעיה אלא תכונה. ריתק אותי לעסוק בסוגיות יסוד, לחבר בין קצוות ולקדם את ירושלים בשמחות וגם בתקופות מאתגרות. עסקתי רבות במושג סטטוס-קוו", אמר ברקת.