גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כך מנצלות השותפות הקואליציוניות את המצב המשפטי הלחיץ של נתניהו

הרכבת הממשלה ה–35 הייתה צריכה להיות משימה פשוטה בשביל רב אומן פוליטי כמו בנימין נתניהו, אבל נראה כי השותפות הטבעיות בוחרות לסחוב את הסיפור עד לרגע ההכרעה בשבוע הבא • בינתיים הממשלה סללה לעצמה  את הדרך להגדיל את מספר השרים ● ניתוח "גלובס"

בנימין נתניהו / צילום: מאיר אמירי
בנימין נתניהו / צילום: מאיר אמירי

הממשלה ה-35 אמורה הייתה לקום בהרף עין. כל השותפות הקואליציוניות העתידיות כבר מכירות אחת את השנייה. ראשי המפלגות - בנימין נתניהו, אריה דרעי, יעקב ליצמן, אביגדור ליברמן, משה כחלון ובצלאל סמוטריץ' - בעלי הכרויות אישיות מזה שנים. למעט ח"כ רפי פרץ, אין שחקנים חדשים במגרש. גם הסוגיות הפוליטיות שעל הפרק מוכרות ושחוקות לעייפה - גיוס בחורי ישיבה, זהות בית המשפט העליון וכתוצאה מכך, מי יכהן כשר המשפטים. אפילו התסכולים וכסיסת הציפורניים של שרי הליכוד המשוועים לתפקידים, ועד שיגיעו אליו הם מוצאים את עצמם מלקקים ומפרגנים לנתניהו חדשות לבקרים, אפילו הם לא דבר חדש.

הכול מוכר, הכול ידוע, והכול כבר התרחש בעבר. אם כן מדוע מתקשה נתניהו לקדם את המשא-ומתן הקואליציוני, לסגור הסכם בין שישה צדדים ולהקים את הממשלה ה-35?

משיחות עם הצדדים השונים למשא-ומתן עולות שתי תשובות לשאלה זאת. הראשונה, כולם ממתינים לרגע האחרון כי הם מבינים שנתניהו יהיה לחיץ ביותר בשלוש היממות האחרונות. לכן, הדבר היחיד שהשתנה במשא-ומתן בימים האחרונים הוא הזמן שחלף. הזמן זז לאט, אבל עובר מהר וברגעים האחרונים אפשר יהיה להכריח את הצדדים להתכנס ולוותר. בינתיים, זה משחק פני-פוקר. כולם מקשיחים את המבט, מייבשים את המשא-ומתן ומוכנים לקיים שיחות ישירות רק עם נתניהו עצמו.

צוותי המשא-ומתן הבין-מפלגתיים רוקנו מתוכן. דבר לא מתרחש בחדרים הסגורים בין יריב לוין ונתן אשר לבין נציגי שאר המפלגות. העובדה שכחלון וליברמן התקעשו כל הזמן על פגישות בארבע עיניים עם נתניהו, הראתה לכל השאר, איפה הוא המקום המהותי, החשוב, לצורך קידום העניינים. מאז יום רביעי האחרון לא התקיימה פגישת צוותים אחת, ואין כרגע לוח זמנים לקיום משא-ומתן בהמשך.

בליכוד יכלו לחתום על הסכם קואליציוני, לפחות אחד, וזאת כדי להעביר מסר ברור לשאר ראשי המפלגות, שהנה השיירה יצאה לדרכה וכדאי לאחרים לזנק על העגלה, אך גם זאת הם לא מצליחים. גם כאשר היה נדמה שש"ס קרובה לחתימת הסכם קואליציוני עם הליכוד, התעכב העניין ולא התרחש, כיוון שבש"ס מבקשים לוודא שיהדות התורה סוגרת את הפינה שלה - גיוס - מול הליכוד, לפני שהם חותמים.

השר משה כחלון, השואף להמשיך בתפקיד שר האוצר, לא מסתפק בשמיעת הדרישות של המפלגות האחרות. מה שמעניין אותו זה על איזה נייר, כולל נספחי ונספחי נספחים והסכמות אחרות נתניהו יחתום עם שאר המפלגות. רק אחרי שכחלון יראה את הניירות של האחרים, הוא יחתום הוא על ההסכם הקואליציוני של כולנו. זה עשוי לקרות בשעות האחרונות לפני פקיעת הימים, ב-29 במאי, יום רביעי הבא.

נתניהו לחיץ

הסיבה השנייה לאי ההצלחה לסגור הסכמים קואליציוניים היא התובנה הברורה של כולם שבשל התסבוכות המשפטיות של נתניהו, מצבו הפוליטי מורכב יותר מתמיד. נתניהו זקוק לסגירה ולהבנה עם שותפיו הקואליציוניים בנוגע להליכי העמדתו לדין. אם ליברמן מבקש לסגור פרטים בנוגע לשינוי מדיניות הביטחון ומתעקש על חוק הגיוס, נתניהו עסוק בלהבטיח את הטקטיקות שימלטו אותו מן הדין.

"המפלגות נמצאות על צמרות העצים", אמר נתניהו בישיבת הממשלה היום, אך השאלה היא האם הוא עצמו אינו נמצא בצמרת, ומחפש דרכים שלא לרדת מן העץ ולהתנהג כאחד האדם - כמי שעשוי להיות מועמד לדין.

זה לא אומר שקשה לנתניהו להשיג משאר המפלגות הסכמות בנוגע לחקיקת פסקת ההתגברות בחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, או הסכמות בנוגע לשינוי חוקי החסינות. המשמעות היא שכל השחקנים הפוליטיים מבינים שביכולתם להתעקש על היבטים שונים ומגוונים, כיוון שנתניהו זקוק להם - בין אם בכתב או בסיכום שבעל-פה - בהגנה עליו.

בתוך כך, היום אישרה הממשלה שינוי בסעיף חוק יסוד: הממשלה המגביל את מספר השרים, וכעת יכול נתניהו למנות שרים וסגני שרים ללא הגבלה. התיקון צפוי לעבור בכנסת בימים הקרובים.

באיחוד מפלגות הימין אמרו היום ל"גלובס" שהם מתעקשים על תיקי המשפטים והחינוך בממשלה הבאה. ולא רק התיקים נמצאים במחלוקת, אלא מספר נוסף של עניינים חקיקתיים.

קיץ של מחאות?

אם בליכוד יחתמו על הסכם קואליציוני ראשון עם איחוד מפלגות הימין, ובו הבטחה לתפקיד שר משפטים לח"כ בצלאל סמוטריץ' ולתפקיד שר חינוך לח"כ רפי פרץ, עולה השאלה מה הם הפרטים הנוספים שיכללו באותו ההסכם. האם יהיו שם הצהרות על סיפוח, על שינוי הוועדה למינוי שופטים, על רפורמה נוספת במערכת המשפט, וכמובן - שינוי או ביטול סמכויותיו של מבקר המדינה.

הסכם ראשון מן הסוג הזה, בין הליכוד לבין המפלגה הימנית ביותר במפה, הכולל גם שילוב בכנסת של איתמר בן גביר, באמצעות תיקון חוק יסוד: הממשלה - אפשרות להתפטרות של שני שרים מכל מפלגה, כך שאורית סטרוק ובן גביר יושבעו כחברי כנסת מיד אחרי הקמת הממשלה - עשוי להגביר את הלחץ הציבורי על הממשלה המסתמנת.

ביום שבת הקרוב אמורות להיערך הפגנות בכיכר רבין ובכיכר מוזיאון תל אביב - ההפגנה האחרונה בהובלת חברי הכנסת של האופוזיציה ממפלגת כחול לבן.

בליכוד יגידו שהרעשים הללו אינם משפיעים עליהם, אך ברור שאירועים גדולים, והתחלת קיץ של הפגנות אינם דבר רצוי במיוחד לראש הממשלה. הפעם לא יהיה מדובר בהפגנות נגד מדיניות הביטחון של נתניהו או נגד יוקר המחיה, אלא בקריאה ברורה שנתניהו מדרדר את מצבה של ישראל למצבה החוקתי של טורקיה, והדבר כבר נכתב בהזמנה להפגנה.

הפגנת שמאל גדולה במוצאי שבת, כאשר נותרו עוד ארבעה ימים להרכבת הממשלה, עשויה אולי להשפיע.

בליכוד הולכת ומצטברת כבר ביקורת מבפנים, בדמות חברי הכנסת גדעון סער ומיכל שיר, ומטעמם של בכירי ליכוד לשעבר כמו בני בגין, לימור לבנת, רוני מילוא ודן מרידור. הדברים הללו לא נעלמים מעיניו של ראש הממשלה. 

עוד כתבות

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם