המלחמה על המדרכות בת"א: מובייק מאיימת לקנוס משתמשים

על רקע הניסיונות של עיריית ת"א להסדיר את תנועת כלי הרכב הדו-גלגליים להשכרה, מובייק הודיעה כי תקנוס משתמשים שמשאירים את האופניים במקומות שמפריעים למרחב הציבורי • תל-אופן שלחה מכתב התראה לליים בטענה כי הקורקינטים חוסמים את תחנות ההשכרה של האופניים

קורקינטים להשכרה בתל-אביב / צילום: שלומי יוסף
קורקינטים להשכרה בתל-אביב / צילום: שלומי יוסף

על רקע הניסיונות של עיריית תל-אביב להסדיר את תנועת כלי הרכב הדו-גלגליים להשכרה, כמו קורקינטים ואופניים, מתחילות החברות להטיל קנסות על הרוכבים. חברת מובייק שלחה הודעה למשתמשיה לפיה "רוכב אשר ישאיר את האופניים במקום שמפריע למרחב הציבורי ייקנס". בכוונת החברה לקנוס את הרוכב האחרון שהשתמש באופניים אם הוחרמו בידי העירייה, בסכום של 63 שקלים. גם בחברת השכרת הקורקינטים ליים יקנסו את הרוכבים, אך רק במקרה של פגיעה גסה במרחב הציבורי. בחברת בירד סופגים את הקנסות ואת החרמת הכלים, בשלב זה.

היום נשלח מכתב מעורכי הדין של FSM, מפעילת שירות תל-אופן, לחברת ליים, בטענה כי הקורקינטים של ליים חוסמים את תחנות ההשכרה של תל-אופן. לפי הנטען במכתב, "במספר רב של מקרים" מפוזרים קורקינטים בידי חברה עצמה או בידי משתמשיה בשטח תחנות תל-אופן, בצורה המפריעה לגישה לתחנה. עוד נכתב כי צבעי הקורקינטים, הדומים לאלה של תל-אופן, מטעה את לקוחות תל-אופן שחושבים כי הקורקינטים מופעלים על ידה.

FSM דורשת מליים להוסיף בתנאי השירות כי אין להציב את הקורקינטים סמוך לתחנות או בשטחן, והחברה נדרשת לאסוף כלים שהושארו בתחנות תל-אופן. המכתב מסתיים באיום בתביעה.

יצויין כי ליים, יחד עם החברות האחרות המשכירות כלי תחבורה אישית, היא מתחרה של תל-אופן. ההיצע הרחב של קורקינטים ואופניים להשכרה, שאינם נדרשים לתחנת עגינה, גרמו לירידה חדה במספר המנויים לשירות. ב-2018 היה מספר המנויים כ-4,100, כמחצית מאלה שנרשמו שם רק שנתיים קודם לכן.

עיריית תל-אביב היא המממנת את תל-אופן, ו-FSM פועלת בזיכיון. במקביל, העירייה מנסה להסדיר את שוק כלי הרכב הזעירים להשכרה. כפי שנחשף ב"גלובס", העירייה מתכננת לפרסם מסמך הסדרה בנושא, הכולל הוראות על האזורים בהם מותר להציב כלים אלה וחיוב החברות להפעיל את השירות בכל רחבי העיר.

תגובת חברת ליים: "החברה פועלת רבות למען חינוך המשתמשים שלה ולרכיבה בטוחה. החברה מפעילה צוותים של שגרירים בכל רחבי העיר לטובת שמירה על הסדר הציבורי, הנחיית הרוכבים לשימוש נכון ומנחים לחנות בצורה נכונה. במקרים חריגים שזה לא נעשה, ליים תפעל לתקן זאת וכן תקנוס את המשתמשים במקרה של פגיעה גסה במרחב הציבורי".