אראל מרגלית וטבע ערכו האקתון למציאת פתרונות למחלת הצליאק

באירוע השתתפו 180 יזמים ויזמיות מתחומי הבריאות הדיגטלית • קופת החולים מכבי שיתפה לראשונה תיקיים רפואיים אמיתיים עם היוזמות הצעירות

עומדים: מתי גיל, ד״ר עופר שפיגלשטיין, אראל מרגלית, איריס בק-קודנר, מורן חן, לנה גרנובסקי וד״ר רון מאור. כורעים חברי הקבוצה הזוכה / צילום: יוזמה לאומית
עומדים: מתי גיל, ד״ר עופר שפיגלשטיין, אראל מרגלית, איריס בק-קודנר, מורן חן, לנה גרנובסקי וד״ר רון מאור. כורעים חברי הקבוצה הזוכה / צילום: יוזמה לאומית

ארגון יוזמה לאומית, בהובלת אראל מרגלית, יחד עם הטכניון ומכבי שירותי בריאות ערכו בחיפה את האקתון MedAboutData, בהשתתפות 180 יזמים ויזמיות מתחומי הבריאות הדיגיטלית. בפעם הראשונה בישראל התאפשר ליזמים לגשת למאגרי המידע של מכבי כדי לפתח את מוצריהם מול מאגר מידע מן העולם האמיתי, המכיל כמות מידע שיכולה באמת לענות לתיאור "ביג דאטה" - 250 אלף תיקים רפואיים. עבור חלק מן היזמים הנמצאים בתחילת דרכם, שהשתתפו באירוע, זהו המפגש הראשון עם "ביג דאטה" רפואי מן העולם האמיתי. המפגש עם המידע נותן יתרון יחסי לסטארט-אפים הישראלים, שכן במדינות רבות אין אפשרות להגיע לרשומות רפואיות מסודרות בכמות כזו.

המהלך התאפשר בזכות הטכנולוגיה של חברת הסטארט-אפ MDclone. אשר הנגישה את בסיס הנתונים באופן סינתטי השומר על חסיון רפואי ועל סודיות פרטי המטופלים.

באירוע הציגו שתי חברות בינלאומיות, טבע ואסטרזניקה, אתגרים ליזמים וחברות הסטארט אפ. חברת טבע, כחלק מהרצון להתחבר מחדש לאקוסיסטם הישראלי, הציגה קול קורא ליזמים באבחון מוקדם של מחלת הצליאק, ולשם כך הונגשו באופן ספציפי באירוע אלפי תיקים של חולי צליאק, ותיקים של מטופלים עם מאפיינים דומים ללא צליאק, לשמש כקבוצת ביקורת.

שכיחותה של מחלת הצליאק באוכלוסייה היא כ-1% וההערכה כי למרות העלייה במודעות למחלה בשנים האחרונות, שיעור לא מבוטל מהסובלים ממנה אינם מאובחנים או שהם מאובחנים באיחור ניכר. לאבחנה מאוחרת השלכות על איכות החיים ועל סיבוכים אפשריים, ולכן מטרת האתגר של חברת טבע היא פיתוח אלגוריתם שיביא לאיתור אוכלוסייה בסיכון לפיתוח המחלה ובכך לאבחון מוקדם.

חברת אסטרזינקה בחרה באתגר של חיזוי מוקדם של אי ספיקת לב או כליות בקרב חולי סוכרת ללא מחלת לב מוכחת. גורם התמותה המרכזי בסוכרת הוא בעצם מחלות לב וכליה. לכן המטרה היום היא להבין כמה שיותר מוקדם מי הם אותם חולים סוכרתיים שיכולים לפתח מחלות כילייה או אי ספיקת לב. גם בהקשר הזה ניתנה גישה למידע מותאם לאתגר.

כלל שלישי הוצג על ידי יוזמי האירוע: פיתוח שימושים פורצי דרך לידע הדיגיטלי העצום אשר נאסף בארגוני הבריאות.

הצוות הזוכה נקרא CeliAct, ופיתח אלגוריתם לזיהוי מראש של מטופלים המועדים לצליאק שלא אובחנו בעבר. נציגי הקבוצה יציגו את הפיתוח החדשני למערכות הבריאות בישראל ובחו"ל.

בין הסטארטאפים שלקחו חלק במהלך נמצאות: MEDISAFE ,INFLOW ,EVOGENE ,NECAM ,MEDINT ,REGENSTRIEF ואחרות.

"כחברת התרופות הגנרית הגדולה ביותר בעולם עם ארון התרופות המגוון ביותר יש לנו הבנה מעמיקה בבריאות לצד מחויבות עמוקה לקהילת המטופלים ובני המשפחה המטפלים בישראל. העניין שלנו בצליאק נובע בעיקר מהרצון שלנו לסייע לשפר את הבריאות ואיכות החיים של המטופלים ולא מאינטרסים מסחריים גרידא, שכן, נכון להיום, אין בפורטפוליו שלנו מוצרים מסחריים בתחום רפואי זה", אמרה איריס בק קודנר, סמנכ"לית בכירה, מנהלת תקשורת התאגיד ומותג גלובאלי, "כחברה שעוסקת בפיתוח תרופות יש לנו עניין לייצר ערך אמיתי למטופלים, במקרה זה מצאנו Unmet need - צורך שאין לו מענה מספק. יש הרבה תרופות לכאב ראש וצינון אבל אין אפילו פתרון אבחוני אחד לזיהוי מוקדם של חולי צליאק", סיכמה בק-קודנר.