גרינבלאט: לפלסטינים אין מה להפסיד, והרבה להרוויח, בבחריין

בדיון במועצת הביטחון על סוכנות הסעד והתעסוקה של או"ם, אמר גרינבלאט כי ההטבות לפלסטינים יהיו מיידיות; "לא מוכרחים לחכות לשלום מקיף ובר-קיימא" • שגריר ישראל באו"ם, דני דנון: "אונר"א מעצימה את בעיית הפליטים הפלסטיניים במקום לפתור אותה"

 

או"ם מועצת הביטחון / צילום: רויטרס
או"ם מועצת הביטחון / צילום: רויטרס

 

ממשל טראמפ מגביר את מאמציו לשדל את הפלסטינים להשתתף בכנס של משקיעים פוטנציאליים בבחריין, שמוגדר כשלב הראשון של תכנית השלום האמריקאית, או עסקת המאה, כהגדרת נשיא ארה"ב. עד עתה לא נמצא אפילו מנהיג פלסטיני אחד שהביע נכונות להשתתף בכנס. במאמץ להבקיע את חומת הסירוב, מחזרת ארה"ב אחרי הפלסטינים בדבקות עם הרבה גזרים ואפס מקלות.

בדיון במועצת הביטחון על אונר"א - סוכנות הסעד והתעסוקה לפליטים של או"ם - הערב (ד'), אמר ג'ייסון גרינבלאט, נציג הממשל למגעים בין ישראל לפלסטינים, כי הפלסטינים יישגו אם יחרימו הכנס בבחריין: "אין להם מה להפסיד, ויש להם הרבה מה להרוויח, אם הם ייצטרפו אלינו. אבל, כמובן, זו ההחלטה שלהם".

"בחודש הבא, בבחריין, אנו, ורבים אחרים, נשתתף בסדנה כלכלית על דרך חלופית (למציאת פיתרון לסכסוך הישראלי-פלסטיני), דרך שיש לה פוטנציאל לחשוף עתיד של שגשוג לפלסטינים", אמר גרינבלאט. "זה השלב הראשון בתהליך שאנו רוצים להתחיל להציג, תהליך שיוכל לשנות את חיי הפלסטינים, אם נוכל להשיג פיתרון פוליטי לסכסוך".

הוא תקף את סוכנות הסעד והתעסוקה במילים קשות והכריז שההטבות לפלסטינים יהיו מיידיות אם הם יסכימו להשתתף ב"עסקת המאה" של ממשל טראמפ: "אונר"א היא בסך הכל פלסטר, והפלסטינים שמשתמשים בשירותי הסוכנות ראויים להרבה יותר. איננו צריכים לחכות עד למציאת פיתרון מקיף לסכסוך הישראלי-פלסטיני כדי להתייחס לכך".

"שום דבר לא ימנע מהקהיליה הבינלאומית להושיט היום יד לפלסטינים שחיים במחנות הפליטים ולטפל בצרכי היום-יום שלהם בדרך בת-קיימא, בעוד אנו מוסיפים לפעול להשגת שלום מקיף ובר-קיימא", אמר גרינבלאט.

לדבריו, הגיע הזמן שמדינות שבהן קיימים מחנות של פליטים פלסטיניים יתחילו לתכנן לספק להם שירותים במקום אונר"א, באמצעות רשויות מקומיות או ארגוני סעד לא ממשלתיים.

"איננו מתכוונים לקדם שלום מתמשך ומקיף תוך התעלמות מהמציאות שבה אונר"א אינה מסוגלת לקיים את המנדט שהעניקה לה העצרת הכללית", הוסיף גרינבלאט. "הפלסטינים מוחזקים כבני ערובה של החלטות או"ם, פוליטיקה אזורית, עייפות של המדינות התורמות ומנהיגות חלשה. זה נמשך זמן רב מדי. 70 שנה חלפו, כלומר סבל עצום נגרם לשלושה דורות של פלסטינים".

שגריר ישראל באו"ם, דני דנון, אמר, כי מזה שנים מעצימה אונר"א את בעיית הפליטים במקום לפתור אותה ובה בעת היא מאמצת עמדה פוליטית חד-צדדית. "בתי-הספר של הארגון הוסבו לתשתיות טרור והסתה וספרי הלימוד שלהם מפיצים ספרים שמכחישים את קיומה של ישראל. ובעוד שההסתה נעשית מעל הקרקע, מתחת לאדמה נחפרות מנהרות של חמאס".

"אונר"א כשלה בשיקום הרצועה והצליחה רק בהסתה נגד מדינת ישראל", אמר השגריר. המנדט של אונר"א חייב להסתייים, ובהקדם".

נציג אונר"א, פייר קראנבול, אמר בפתיחת הדיון כי הסוכנות זקוקה לתוספת תקציב של 1.2 מיליארד דולר כדי להמשיך לתפקד בשנה הקרובה.