גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אבי אדרי: "אל על תהיה חייבת לצאת למהלך של התייעלות"

יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות אמר את הדברים בכנס התעופה של איגוד הטייסים הישראלי ● "עוד לא יבשה הדיו מהסכם הטייסים של ארקיע שכלל פיטורי התייעלות. אין לי ספק שגם אל על תידרש למהלך כזה", הוסיף אדרי

אל על נחיתה  787 / צילום: סיון פרג'
אל על נחיתה 787 / צילום: סיון פרג'

כך אמר היום (ה') בכנס התעופה של איגוד הטייסים הישראלי, אבי אדרי יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות. "עוד לא יבשה הדיו מהסכם הטייסים של ארקיע שכלל פיטורי התייעלות. אין לי ספק שגם אל על תידרש למהלך כזה". עוד אמר אדרי כי נושא אבטחת הטיסות חייב לצאת מידי אל על לרשות המדינה.

עתיד התעופה ההישראלית לנוכח הקיטון בחלק היחסי של החברות הישראליות שלא נהנות מהגידול במספר הנוסעים. כשמסתכלים קדימה לעתיד לרבות האיום על סגירת שדה דב, קשה לחלץ אופטימיות מהמנהלים של חברות התעופה הישראלית. " נתב"ג יהיה סתום אם לא תוך שנתיים אז תוך ארבע" אמר מנכ"ל אל על גונן אוסישקין. בנימה אופטימית אמר "אל על תהיה עם צי של כמעט 50 מטוסים ועשרות יעדים. נהיה תחרותיים שזה הכי חשוב ונהיה גם יעילים כדי שנוכל לתת פייט אמיתי לריאנאייר איזי גט ו-וויז אייר"

אוסישקין התייחס לדבר שר התחבורה המשבח את מהפכת השמים הפתוחים אותה הוא מגדיר כמהפכה הצרכנית המשמעותית ביותר של השנים האחרונות. "שר התחבורה מדבר על רפורמה של שמים פתוחים ותחרות הוגנת. אלא שהדברים סותרים כי אין תחרות שיוויונית והוגנת. פתיחת נתיב תעופה מעל סעודיה לאייר אינדיה, משרת את המדינה אבל בטוח פוגע בתעופה ישראלית ואל על בפרט. אמרנו את זה לפני שנה וכעת אני אומר בוודאות שאל על נפגעה מזה. מדברים על פיצוי לתעופה הישראלית אבל כלום לא קרה. תאפשרו לנו להתחרות ונעשה כמיטב יכולתנו. לא חושב שיש מישהו למעלה בממשלה שמסתכל על כל המרכיבים של התעופה הישראלית, אין ראייה הוליסטית שהיא מחויבת אמירה שרק שמים פתוחים עושים את ההבדל היא פשוט לא נכונה".

עוד אמר אושיסקין "אנחנו לא רואים את התהליכים הגלובליים בצורה נכונה. למשל בממשלה לא מפנימים את המשמעות של פתיחת שדה תעופה בטורקיה עם 320 חניות שאמור לקלות 60-70 מיליון נוסעים השנה. הטורקים (טורקיש איירליינס) טסים 10 פעמים בקו מתל אביב ואנחנו לא יכולים. בוודאי שהייתי רוצה לטוב לטורקיה אבל לצערי זה משהו שלא הולך להשתנות ואנחנו טסים שעתיים יותר להודו. איש עסקים לא יסכים לבזבז את הזמן שלו ככה. יש סכנה שחייבת להיות ברמה פוליטית לאומית".

מנכל ישראייר אורי סירקיס התייחס למחדל האבטחתי בישראל במובן של מחסור בכוח אדם. סירקיס סיפר כי ישראייר הטיסה בשבוע שעבר את עובדי חברת פלייטיקה לאירוע באיביזה באמצעות ארבעה מטוסים. במצב תקין המטוסים היו חונים באיביזה ומאובטחים. אלא שמחסור באנשי אבטחה אילץ הטסה של מטוסים ריקים לוולנסיה, חניה שם ליומיים וחזרה לאיביזה לאיסוף 700 הנוסעים. "זה עלה לנו 70 אלף דולר. 100 דולר לנוסע וזה משום שיש חוסר הלימה בין הפעילות העסקית שלנו התיירותית ובין האמצעים של הבטחון התעופתי. למרות שהשר אמר שבמקביל לפתיחת השמים הוקצו משאבים דרושים לנושא. אולי המשאבים הוקצו אבל הם לא מתאימים לקצב צמיחת החברות הישראליות". ריאנייר דיווחה בשבוע שעבר פעם ראשונה על ירידה ברווחים. מרווח של 1.4 מיליארד לפחות מ-900 מיליון אירו. מלכת הלואו קוסט ירדה לרווח של 6 אירו לנוסע. אנחנו שילמנו 100 דולר לנוסע כי לא היו משאבים. אי אפשר להתחרות בצורה כזו".

סירקיס התייחס לעולמות המים בהשוואה לעולמות השמים בתעופה. שם, הוא אומר יש קונסולידציה חזקה של 6 חברות. גם בתעופה נדרשת קונסולידציה. ניסינו להתמזג עם אל על וזה לא הצליח. נמשיך לנסות בעתיד גם עם חברות אחרות. אין הצדקה לריבוי חברות תעופה בשוק הישראלי כשבעולם חברות מתמזגות ומאחדות כוחות.

ניר דגן מנכל ארקיע התייחס לנושא התשתיות ואמר "שדה התעופה רמון הוא כישלון חרוץ.

עוד אמר דגן כי "מדברים על גידול של 13 מיליון נוסעים בישראל ב-20 השנים הבאות. השאלה היא האם המדינה הולכת לטפל בתיירות בעצמה או של בוקרשט? עם יצוא ישראלים לאירופה. הורג אותי לראות את המדינה מפקירה את נכסיה בתיירות לאילת וגם בצפון". את הדברים האלה אמר דגן בהתייחס לסגירה הצפויה של שדה דב ב-1 ביולי הקרוב.

כדוגמה על הצלחה של שדה עירוני הוא דיבר על שדה התעופה בלונדון שממוקם במרכז העיר: "רצו לסגור אותו בשביל נדל"ן. היום בכלל לא מבינים איך חשבו על זה. אנחנו משוגעים לסגור שדה תעופה בתל אביב. השדה הזה בלונדון הוא מנוע כלכלי עם מסלול שקצר ב300 מטר מזה של שדה דב. זה שדה שמטיס 4 מיליון נוסעים בשנה ומכניס ארבעה מיליארד פאונד. בטורונטו יש שדה עם מסלול של 1200 מטר בלבד והוא מטיס שני מיליון נוסעים. אם לא נפעל נבכה לדורות", אמר דגן וקבע - "רמון הוא כשלון. יש צניחה נוראית בכמות הביקושים. נוסעים שעוברים ברמון לא רוצים לעבור בו יותר. גם רשות שדות התעופה יודעת את זה. אבל, אפשר לתקן את השדה תוך שבועיים. יש ירידה של 23 אחוז מנתבג כי לא כייף לטוס מנתבג. גם אנחנו וגם ישראייר הורדנו מחירים ומנסים בכוח להחזיק את העסק הזה. יש לי את התוצאות של מאי והן אפילו גרועות יותר".

ברשות שדות התעופה הגיבו לדברים: "ארקיע גובה מהציבור הישראלי על טיסה פנים ארצית של חצי שעה פי 10 ויותר ממחיר טיסה בינלאומית מרמון ל-45 יעדים באירופה, זאת על אף העובדה שברמון אין מסים בתעופה פנים ארצית. אם חברת ארקיע מחפשת אשמים בירידה בתנועת הנוסעים לרמון כדאי שתבדוק את מחירי כרטיסי הטיסה שהיא גובה מהישראלים לפני שתאשים את רמון בכישלון. אנשים היום טסים ללונדון דרך לוטון כי זה יותר זול. המחיר הוא החלק המכריע בהחלטת הצרכנים האם לטוס".

דגן התייחס לסגירה הצפויה של שדה דב באומרו "בצער אני אומר שמדינת ישראל היא כריש נדלן. שעובדים עלינו בעיניים. אומרים שיש בעיות משפטיות עם בעלי קרקעות פרטיים, זה לא נכון. יש שרים וחכים אומרים שאין בעיה עם הפרטיים בפתרון של השארת שדה תעופה במתווה של מסלול אחד. הזכויות שלהם מובטחות. מי שמוריד את השאלטר הוא משרד האוצר. אמרו לי במפורש ׳אתה מפריע לנו להעלות את מחירי הנדל"ן. ביום שמורידים עליכם את השאלטר כל חלק של שדה דב יעלה במיליון דולר. אני מבין את האינטרס של כל בעל קרקע פרטית שיודע צריך טיפה לחכות והוא יודע שהוא יקבל את הקרקע שלו. מי שלכאורה תפסיד היא המדינה. בעבר המדינה שאמרה שההפסד שלה הוא 2-4 מיליארד היום זה 10 ואחרי שישמעו אותי היום יגידו שההפסד מאי סגירת שדה דב זה 17 מיליארד דולר. כי כל רגע המספרים צומחים. הפרטיים יקבלו את הנדלן שלהם והמדינה היא שתצטרך להחליט מה יותר חשוב לה. תעופה ואלפי עבודה וגידול בתל"ג או נדל"ן ל'מיליארדון העליון'. אם נשאיר מסלול אחד הוא יאפשר גם להוציא 5 מיליון נוסעים. מסלול אחד (המתווה רון חולדאי, מר"ח) יאפשר לתת את הקרקעות לפרטיים ולייצר שדה תעופה עירוני. אין בעית נדל"ן כי אפשר לבנות לגובה. הממשלה ומשרד האוצר צריכים להחליט מה הם מעדיפים".

אבי אדרי כאמור התייחס גם לנושא אבטחת הטיסות של החברות הישראליות שנמצא בידי אל על ומייצר מתיחות בינה ובין החברות האחרות, "זה שאל על נושאת מגן דוד על הכנפיים שלה זה אירוע. אל על לא צריכה לטפל בבטחון. המדינה צריכה לטפל בזה. ואז לא יווצר מצב שלא יוכלו להוציא טיסות כי אין כוח אדם, זה נושא שצריך להחנות אצל המדינה ולא בקרב חברות התעופה".

נושא התחרות הלא שיוונית בקרב בין החברות הישראליות והחברות הזרות שמקבלות מענקים ועידוד ממשלתי לטוס לישראל עלה גם בתחום הקארגו המתפתח. גם עפר גלבוע מנכל ויו"ר חברת ק.א.ל טען ש"לא מספיק לפתוח את השמים אלא חייבים לצייד אותנו בכלים לפחות שווים למתחרים שלנו בעולם. השמיים נפתחו בישראל בצורה חסרת תקדים, פתחנו שערינו לרווחה גם למדינות שתומכות בחברות התעופה שלהן. נדרשת הרמוניזציה עם רגולציה אחת עם שפה אחת ועם רישיונות שמאושרים הדדית. הענף יכול לשגשג ולפרוח אם הוא יתחרה חופשי על כל המשאבים אבל התעופה הישראלית כיום מוגבלת, היא לא יכולה לטוס מזרחה למשל. בק.א.ל מיצינו את זכויות הטיסה ואת כוח האדם. ולאחרונה פתחנו חברה נוספת בבלגיה שתשתף פעולה עם קאל, היות שלא יכולנו להשתתף באף ברית יצרנו ברית של חברות אחיות לנטוורק בינלאומי שמרכזו באירופה ולא בישראל שלא יכולה לשמש כהאב בינלאומי 360 מעלות".

"רב הנסתר על הגלוי בעתיד התעופה", סיכם אוסישקין. "ללא מדיניות ממשלתית בתשתיות והסכמים בינלאומים ובילאטרליים והחלטה מהי תחרות הוגנת, יהיה קשה להתחרות עם חברות שמוכרות ב30 אירו טיסה לאירופה", כך אוסישקין.

עוד כתבות

''ספגטי'' טונה. כחולת סנפיר מיוון / צילום: אסף קרלה

אחת המסעדות הטובות בישראל שינתה גישה בגלל המלחמה - ובינתיים, זה כנראה משתלם

מסעדת העילית היפנית איי, שאיבדה טבח בנובה, נסגרה לכמה חודשים ● היא נפתחה מחדש נגישה יותר, תוך שמירה על עומק הטעמים והייחודיות

הפגנה בירושלים נגד הקו הירוק / צילום: ap, Matt Rourke

התפרעויות נגד הקו הירוק: נזק של מאות מיליוני שקלים וחצי שנה עיכוב

בשבוע שעבר הוצתה מכונת קידוח בפרויקט ההקמה של הרכבת הקלה בבירה ● גורמים המעורבים בפרויקט חושדים כי היא הוצתה על ידי קומץ חרדים שמתנגדים להקמת הקו, וזה לא המקרה הראשון

נשיא טורקיה, ארדואן / צילום: Shutterstock, Mr. Claret Red

ישראל מנעה מארדואן מרחב הכחשה, וטורקיה נסוגה מההקלות בסחר - בינתיים

משרד המסחר הטורקי שלח מכתבים למפעלים בענף הבניין המקומי ועדכן אותם על אישור זמני לחדש את האספקות לישראל - אך הפרסומים בתקשורת הישראלית וההודעה החריפה של שר החוץ ישראל כ"ץ בנושא שברו את הכלים 

שר האוצר סמוטריץ' וראש הממשלה נתניהו. הבור התקציבי מעמיק / צילום: Reuters, Ronen Zvulun

מודי'ס בדוח על ישראל: הגירעון והחוב יהיו גבוהים מהצפוי. השלכות המלחמה על הכלכלה יימשכו שנים

סוכנות הדירוג לא שינתה את דירוג האשראי של ישראל והשאירה את התחזית השלילית, זאת לאחר שבפברואר הורידה את הדירוג ל-A2 ● במודי'ס ציינו כי למרות שהסיכון להסלמה לעימות צבאי עם איראן אינו זניח, הוא עדיין נמוך יחסית "בשל גורמים ממתנים"

מכונית הסופר–מיני ההיברידית MG3 / צילום: יח''צ

חסכונית וזולה: המכונית שעשויה לטלטל את השוק תגיע בקרוב לישראל

מכונית הסופר־מיני ההיברידית MG3 של קבוצת SAIC הסינית, שנחשבת ההיברידית "המלאה" הזולה באירופה, צפויה להגיע לישראל במחצית השנייה של השנה ● דלק מוטורס השיקה השבוע קרוס־אובר חשמלי חדש של NIO ● וגם: יצרנית הרכב הסינית GAC חוזרת לישראל ● השבוע בענף הרכב

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ / צילום: חיים צח-לע''מ

הגירעון זינק ל-7% וחצה את היעד השנתי כבר בארבעת החודשים הראשונים

הגירעון התקציבי עלה באפריל, והגיע לרמה שנתית של 7%, מעל היעד של 2024 כולה ● החשב הכללי אמר כי הוא צופה "שמגמת הגידול בגירעון תמשיך בחודשים הקרובים"

''גרניקה'' של פיקאסו, דוגמה לביקורת בדיעבד / צילום: ap, Manu Fernandez

החוקרים שמגלים: איזה תפקיד יש לתרבות במלחמה

ממוזיקה ואופנה ועד שירה ואמנות פלסטית, התרבות הישראלית בחצי השנה האחרונה מתכנסת בתוך עצמה ● חוקרים שדיברנו איתם מתעקשים שבניגוד לאימרה על מוזות בזמן מלחמה, הן לא שותקות, אבל גם לא ביקורתיות ● מה תפקיד האופנה בתיעוד, ומה אפשר ללמוד מסיפורם של משורר אנגלי והציור "גרניקה" על המשמעות שיצירות עשויות לקבל בעתיד?

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

נתניהו על עצירת משלוחי הנשק מארה"ב: "אם נצטרך - נעמוד לבד"

דובר צה"ל עדכן כי שלושה חיילים נפצעו בפיצוץ פיר ממולכד • כמה כלי טיס של חיזבאללה יורטו אחרי שורה של אזעקות בגליל העליון והמערבי: נזק נגרם לבית בשלומי • הבית הלבן מבהיר אחרי ביטול משלוח הנשק: עדיין תומכים במיטוט חמאס - אבל מתנגדים למבצע נרחב ברפיח, ישראל תצטרך לקבל את ההחלטה • כל העדכונים

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון, אמש / צילום: Reuters, Leonhard Foeger

ההופעה הישראלית והמלחמה בעזה השתלטו על סדר היום באירוויזיון השנה

מחווה פרו-פלסטינית במהלך חצי גמר של משתתף שבדי בתחרות, שהציג כאפיה כרוכה על ידו, קריאות בוז שנשמעו במהלך ההופעה של הנציגה הישראלית עדן גולן, ואופי הקבלה של השיר הישראלי השתלטו על הכותרות בנוגע לתחרות הזמר האירופית השנה ● ובין ההפגנות האלימות, התפתחות מפתיעה כשעדן גולן זינקה מהמקום השמיני למקום השני בטבלת ההימורים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

וול סטריט ננעלה בעליות; פאגאיה זינקה ב-20%, פלייטיקה ב-14%

הדאו ג'ונס עלה ב-0.9% וחתם רצף של שבעה ימי עליות ● ישראליות: טאואר, קמטק, ופייבר עלו בעקבות הדוחות, סולראדג' נפלה ב-9% ● חברת משחקי הוידאו רובלוקס צללה ב-20% ● האנליסטית שמסמנת את החברה שתרוויח הכי הרבה מ-AI ● בבנק אוף אמריקה אופטימיים לגבי Arm, למרות התחזית הפושרת של החברה ● באופנהיימר ממליצים על גילת עם אפסייד של 43%, מתמודדת על שלושה חוזים גדולים

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

רגע לפני שבת: עימות פומבי בין שרי האוצר והביטחון על התקציב ורכש מטוסי F-15

שר האוצר פנה למזכיר הממשלה בבקשה להביא לישיבת הממשלה הקרובה החלטה שתקים באופן מיידי את הוועדה הציבורית לבחינת צרכי בניין הכח ותקציב הביטחון שמתעכבת מזה חודשים ● "העיכוב בהקמת הוועדה מביא לעיכוב ברכש חשוב להתעצמות צה״ל" ● גלנט: קיימת תפיסה ישראלי שגוייה לפיה ניתן לספק יותר ביטחון בפחות כסף כנגד צרכים הולכים וגוברים

עמית גוטליב / צילום: ענבל מרמרי

"לא צריך להתנצל על זה שאני מרוויח": היו"ר החדש של ארגון הקבלנים בתל אביב בראיון

לתפקיד יו"ר איגוד הקבלנים בתל אביב נכנס עמית גוטליב בתקופה של משבר חמור בענף הבנייה, עם מחסור בכוח אדם וחרם על יבוא מטורקיה ● "אחי ואני באנו לאתר לעשות שפכטל בעצמנו כדי לסיים את הפרויקטים בזמן"

חיילים וחיילות בצבא ברזיל, אפריל 2023 / צילום: ap, Eraldo Peres

בגלל מכתב מחאה? ברזיל משהה עסקה בשווי 145 מיליון דולר עם אלביט

לפי התקשורת המקומית בברזיל, הצבא במדינה החליט על השהיית רכישת 36 תותחי אטמוס מתוצרת אלביט ● המטרה מאחורי הצעד, על פי הדיווחים, היא להצדיק את ההחלטה לבחור באלביט בתור הזוכה במכרז ● סביר להניח כי מכתב מחאה עליו חתמו דמויות ציבוריות ברזילאיות, אמנים ופעילי זכויות אדם, תרם לעיכוב בעסקה

חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה / צילום: Associated Press, Vahid Salemi

עם למעלה מ-30 אלף חיילים: האיום החדש של איראן על ישראל

חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה, התייחס לסוגיה של פעילות ימית באגן הים התיכון, לצורך הידוק ההתקפה על ישראל ● זוהי לא הפעם הראשונה שמתייחסים באיראן לסוגיה זו, ולפני חודשים ספורים הוקם בסיג' ימי, משמר מתנדבים שיכלול לפי טהרן כ־55 אלף איש על כ־33 אלף כלים

בניין חברת טבע / צילום: Shutterstock, Cineberg

האנליסטים מרוצים מטבע: "השוק עוד לא עיכל את שינוי ה-DNA בחברה"

טבע פרסמה אתמול דוחות ואשררה את התחזית השנתית, כשבמקביל דיווחה על תוצאות חיוביות בניסוי קליני בתרופה מקורית לטיפול בסכיזופרניה ● האנליסטים מעריכים כי התרופה תוכל להימכר במאות מיליוני דולרים ואף למעלה ממיליארד דולר

הפגנה פרו־פלסטינית בטריניטי קולג' בדבלין, ביום שבת האחרון / צילום: Reuters, Mostafa Darwish

האוניברסיטה היוקרתית באירלנד שנכנעה למפגינים הפרו־פלסטינים

התקשורת בבריטניה דיווחה כי טריניטי קולג', המוסד האקדמי היוקרתי ביותר באירלנד, הודיע שיסיט השקעות מישראל, בתום משא ומתן עם מוחים פרו־פלסטיניים בקמפוס ● המפגינים השתלטו על הכניסה למכללה, המהווה אטרקציה תיירותית, ומנעו כניסה של תיירים ומבקרים לאתר

משלוח יצוא בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי

"תהיו עם היד על הדופק": האזהרה לישראלים שמייצאים לדרום אפריקה

ברקע עצירת היבוא מטורקיה, חברת הביטוח "אשרא" פירסמה אזהרה ליצואנים לדרא"פ ● הבחירות במדינה בסוף החודש עלול לפגוע "בקשרי המסחר בין המדינות, באופן דומה למקרה של טורקיה"

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון, אמש / צילום: Associated Press, Martin Meissner

יותר מנועה קירל ונטע ברזילי: עדן גולן שוברת שיאי רייטינג עבור תאגיד השידור הציבורי

עדן גולן לא רק הצליחה לתת מופע מרשים - אלא גם לשבור שיאי רייטינג לתאגיד השידור הציבורי ● משדר חצי גמר אירוויזיון אמש רשם לתאגיד השידור הציבורי 25.9 נקודות רייטינג - יותר מהמשדרים של 2023 ו-2018, אז התחרו נטע ברזילי ונועה קירל ● האם התאגיד יצליח לשמר את הצופים החדשים?

שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

השר ברקת: "הצעד של ארדואן יפגע בעיקר בתדמית הכלכלה הטורקית"

לפי נוכחים בכנס מכון היצוא בנושא קשרי הסחר של ישראל עם טורקיה אמר שר הכלכלה ניר ברקת כי תגובה לטורקיה תפגע ביוקר המחיה ● אך לא כולם מסכימים, יעל רביע־צדוק, סמנכ"לית כלכלה במשרד החוץ אמרה כי "צריך לצמצם את היקפי הסחר עם טורקיה"

וולבו EX30 TWIN MOTOR / צילום: יח''צ

החל מ-234 אלף שקל: הרכב שמצליח לעורר סערה

רכב הפנאי החשמלי הקומפקטי של וולבו מצליח לשלב ביצועים רציניים מאוד עם טווח נסיעה שימושי ושלדה אירופית ● יש כמה מוזרויות בתא הנוסעים, אך החבילה הכוללת מרשימה מאוד