דרמה בבריטניה: תרזה מיי הודיעה כי תתפטר מראשות הממשלה ב-7 ביוני

הודעת ההתפטרות העמיקה מיי את המשבר הפוליטי בממלכה המאוחדת, והציבה את הפרישה מהאיחוד האירופי שוב על מסלול אי-ודאות • לפי רוב ההערכות המועמד המוביל להחלפת מיי הוא שר החוץ הבריטי לשעבר – בוריס ג'ונסון

ראשת ממשלת ברטיניה, תרזה מיי / צילום: רויטרס
ראשת ממשלת ברטיניה, תרזה מיי / צילום: רויטרס

אחרי חודשים של ניסיונות כושלים להעביר בפרלמנט הסכם "ברקזיט" לא-פופולרי, אחרי ששרדה הצבעת אי-אמון בתוך מפלגתה וביקורת מרחבי אירופה, ואחרי שבועות שבהם ניסתה לגבש הסכם חדש - ללא הצלחה - הודיעה היום ראש ממשלת בריטניה תרזה מיי כי היא מתפטרת מתפקידה. בכך, העמיקה מיי את המשבר הפוליטי בממלכה המאוחדת, והציבה את הפרישה מהאיחוד האירופי שוב על מסלול אי-ודאות.

בנאום הפרישה שלה הזכירה את ה"קינדרטרנספורט" משטחי גרמניה הנאצית שהציל אלפי ילדים יהודים וקראה לחברי השמרנים והלייבור להגיע לפשרה.

מיי הודיעה היום, לאחר 48 שעות של ספקולציות, כי תגיש את התפטרותה ב-7 ביוני, וכי לאחר מכן על המפלגה השמרנית לבחור לה מחליף. משמעות הדברים הוא שייתכן שתישאר בתפקיד עד סוף יולי.

בתגובה להודעה מתחזקת הליש"ט בכ-0.3% לרמה של 1.269 דולרים לליש"ט. 

לפי רוב ההערכות המועמד המוביל נכון לעכשיו הוא שר החוץ הבריטי לשעבר - ואחד מתומכי ה"ברקזיט" הקולניים ביותר - בוריס ג'ונסון. הפוליטיקאי הבריטי פרש כבר לפני יותר מחצי שנה מממשלתה של מיי בגלל הדרך שבה הובילה את המשא ומתן עם האיחוד האירופי על הפרישה, וחיכה בחוסר סבלנות מחוץ לקווים לרגע שבו מיי תתפטר. בדצמבר ניסו ג'ונסון ועמיתיו להדיח אותה בהצבעת אי-אמון, שכשלה.

עם הודעת ההתפטרות מסתיימת הכהונה הרוויה-משברים של מיי, שנבחרה על מנת להוציא את בריטניה מהאיחוד האירופי, כפי שהכריעו התושבים במשאל עם ביוני 2016, אך לא הצליחה לעשות זאת בשל התנגדות מבפנים (מתוך המפלגה השמרנית) והתנגדות מחוץ (מפלגת הלייבור). ההסכם שהציגה מיי בנובמבר נכשל פעמיים בהצבעה בבית הנבחרים הבריטי. בשבוע האחרון הציגה מיי חלופה שכללה הצבעה מחדש במשאל עם על הסכם ה"ברקזיט", שגם היא לא זכתה לפופולריות בקרב הציבור או בית הנבחרים.

בנאום ההתפטרות שלה אמרה מיי כי "העובדה שלא הצלחתי לספק את ה"ברקזיט" היה ויהיה עבורי מקור של אכזבה עמוקה. כעת יהיה על מי שיבוא אחריי לקדם חקיקה שתכבד את החלטת העם הבריטי לפרוש מהאיחוד האירופי. היא או הוא ייצטרכו למצוא קונצנזוס בפרלמנט שאני לא הצלחתי למצוא. הסכמה כזו רק תבוא לאחר ששני הצדדים יסכימו להגיע לפשרה".

כאמור מיי הזכירה בנאומה את דבריו של סר ניקולס ווינטון, שסייע לארגן את רכבות ה"קינדרטרנספורט" שהצילו אלפי ילדים יהודים משטחי גרמניה הנאצית ברגע האחרון, ושדיבר בשבחה של הפשרה. "לעולם אל תשכחו שפשרה אינה מלה מלוכלכת. החיים תלויים בפשרות".

מרחבי המערכת הפוליטית הגיעו לאחר נאום ההתפטרות הודעות ברכה, לצד קריאות לבחירות חדשות. שר הברקזיט לשעבר דומיניק ראב, שהתפטר על רקע ההסכם שגיבשה מיי, כתב "מכובדת כמו תמיד, מיי הדגימה את היושר שלה. היא נשארת משרתת ציבור מסורה, פטריוטית ושמרנית נאמנה". ג'ונסון, שיצא נגדה מאחורי הקלעים ולפניהם, צייץ בטוויטר: "הצהרה מכובדת מאוד מצד מיי, תודה לך על השירות הסטואי למדינה ולמפלגה השמרנית... זה הזמן לספק לציבור את ה'ברקזיט'". ניקולה סטרג'ן מהמפלגה הסקוטית הלאומית, המתנגדת ליציאה מהאיחוד האירופי, קראה לקיים בחירות חדשות.