קניתם דירה בתמ"א? יש לוח תשלומים חדש שכדאי לכם להכיר

לראשונה מאז 1975 עודכן לוח התשלומים לדירות בפרויקטים שאינם מלווים בערבות בנקאית • כעת הלוח החדש כולל יותר תשלומים, שכל אחד מהם קטן יותר מבעבר • בנוסף, נקבע לוח חדש לדירות שנרכשות בפרויקטים של תמ"א 38 מסוג חיזוק והריסה

פרויקט תמ"א 38 / צילום: תמר מצפי
פרויקט תמ"א 38 / צילום: תמר מצפי

לראשונה מאז 1975, משרד הבינוי והשיכון, בשיתוף-פעולה עם התאחדות בוני הארץ, עדכן את תקנות חוק מכר העוסקות בהבטחת הכספים של רוכשי דירות חדשות. מדובר רק בפרויקטים שאינם מלווים בערבות בנקאית. 

התקנות קובעות בין היתר לוחות תשלומים מקסימליים שניתן לגבות מרוכשי הדירות בכל שלב ושלב של התקדמות הבנייה. במסגרת התקנות החדשות גם נקבע לוח מיוחד לתשלומים עבור דירות חדשות שנרכשות במסגרת של תמ"א 38/1 (חיזוק ועיבוי). התקנות נכנסו לתוקף ביום חמישי ה-16 במאי.

לוח התשלומים החדש בעת רכישת דירה בבנייה חדשה
 לוח התשלומים החדש בעת רכישת דירה בבנייה חדשה

ראול סרוגו, נשיא התאחדות בוני הארץ, מסר כי: "אבני הדרך שבהן הועברו עד כה תשלומים עבור בנייה לקבלנים על פני זמן הבנייה של הפרויקטים שבהם אין ליווי בנקאי - כלומר, כאלה שממומנים ממקורות עצמאיים של היזם והקבלן, נקבעו לפני עשרות שנים. לאורך השנים שעברו מאז שנקבעו אבני הדרך הללו, עודכנו והשתנו תהליכים מרכזיים בבנייה של בנייני מגורים בישראל". בין היתר, ריבוי פרויקטים של תמ"א 38 חייבו חשיבה על הסדרי תשלומים שיבטיחו את כספם של הרוכשים.

בתקנות הישנות לסדרי התשלום, שנחתמו כאמור ב-1975 על ידי שר השיכון דאז אברהם עופר, נקבע כי רוכשי הדירות ישלמו עד 40% משווי הדירה עם גמר התקרה של קומת העמודים או עם גמר הרצפה של הקומה הראשונה, 20% עם גמר שלד הקומה שבה נמצאת הדירה הנרכשת, 15% עם גמר טיח פנים, 15% עם גמר טיח חוץ ו-10% עם מסירת הדירה.

הלוח החדש לתשלומים מקסימליים בעת רכישת דירה בפרויקטים שאינם מלווים בערבות בנקאית כולל יותר תשלומים, שכל אחד מהם קטן יותר מבעבר. עם גמר יציקת הרצפה במפלס התחתון של הבניין יחויב הרוכש בעד 31% ממחיר הדירה, עם גמר עבודות השלד בקומת הדירה הנרכשת ובקומות שמתחתיה יחויב בעוד 25%, לאחר מכן עם גמר עבודות השלד יחויב בעוד 5%, עם גמר החיפוי החיצוני ב-6% נוספים, בעת גמר טיח וריצוף בעוד 10%, עם הרכבת החלונות הדלתות והחיפוי הפנימי ישלם 13%, עם גמר המערכות המשותפות - מעלית, כיבוי אש, חצר וכו' בעוד 5%, ובעת מסירת הדירה ב-5%.

לראשונה נקבע גם לוח מיוחד לדירות חדשות שמוקמות במסגרת תמ"א 38/1, ששם סדרי העבודה שונים לגמרי מסדרי העבודה בפרויקטים חדשים רגילים. נקבע כי הרוכש ישלם 13% ממחיר הדירה בעת גמר עבודות חפירה, חיזוק ודיפון המבנה הקיים, 13% עם גמר עבודות החיזוק, 20% עם גמר עבודות השלד, החשמל והאינסטלציה, 6% עם גמר חיפוי החוץ, 22% עם גמר טיח וריצוף, 10% עם גמר חיפוי פנימי והרכבת דלתות וחלונות, 10% עם גמר מערכות משותפות כגון מעלית, כיבוי אש ושטחים משותפים, ואת היתרה בעת מסירת הדירה.

שרת הבינוי והשיכון, ד"ר יפעת שאשא ביטון (כולנו), מסרה כי "התקנות יאפשרו לרוכשי הדירות ליהנות מפרישת תשלומים טובה ובטוחה יותר. אני מברכת על הזכות שניתנה לי לעשות זאת. זהו עדכון ראשון מאז 1975 שמורה על חלוקת תשלומים הוגנת הן לרוכשים והן לקבלנים".