נו אקזיט: אלכס שניידר החליט שלא לרכוש את מניות גיל בלוטרייך בחברת מישורים תמורת 130 מיליון שקל

בשוק העריכו מזה זמן כי בשל הפער בין מחיר מימוש האופציה לבין שווי השוק של מניית חברת הנדל"ן, הסבירות שהאופציה תמומש נמוכה מאוד • מניית מישורים נסחרה היום בתנודתיות גבוהה ובמגמה שלילית, שהגיעה עד לירידות של כ-8% אך התמתנה בהמשך

אלכס שניידר / צילום: אבי מועלם
אלכס שניידר / צילום: אבי מועלם

אחרי המתנה של כמה חודשים, עדכנה הבוקר (א') חברת הנדל"ן מישורים  כי איש העסקים אלכס שניידר, שותפו של מייסד החברה גיל בלוטרייך, החליט שלא לממש את האופציה שהוענקה לו לרכישת מניותיו של בלוטרייך. יש לציין כי בשל הפער הגבוה בין מחיר מימוש האופציה לבין שווי השוק של מניית מישורים, כבר עם פרסום ההסכם בין שניידר לבין בלוטרייך ההערכות בשוק היו כי הסבירות שהיא תמומש נמוכה מאוד.

מישורים נמצאת בכותרות כבר כמה חודשים בעקבות הסכסוך שפרץ בין בלוטרייך לשותפו שניידר. בעקבותיו סיכמו השניים בסוף שנת 2018 על הסכם האופציה המדובר שאיפשר את סיום הסכסוך, ואשר בחודש שעבר מועדה הוארך בחודש, המסתיים כעת.

במסגרת זו ניתנה לשניידר האפשרות לרכוש את מלוא מניותיו של בלוטרייך במישורים (כ-38%) בהשקעה של כ-130 מיליון שקל, לפי מחיר מניה של 11.5 שקל - גבוה בכ-65% מהמחיר לפיו הפך שניידר לשותפו של בלוטרייך לשליטה בחברה (השניים מחזיקים כיום בשיעור דומה של מניות בחברה).

בנובמבר 2016 רכש שניידר כ-16% ממניות החברה מידי בלוטרייך תמורת כ-45 מיליון שקל, לפי מחיר מניה של 9.5 שקלים. זאת כשנה לאחר שהשקיע כ-40 מיליון שקל בהנפקה פרטית של כ-21% מהונה של מישורים, לפי מחיר מניה של 6 שקלים.

היום התאפיין המסחר במניית מישורים בתנודתיות גבוהה ובמגמה שלילית, שהתחזקה בשעות הצהריים והגיעה עד לירידות של כ-8%, אולם התמתנה בהמשך, כל זאת במחזור מסחר קטן. מחיר המניה נע היום סביב 8 שקלים וזאת אחרי שמתחילת השנה, ועל רקע ספקולציות שונות שהועלו בנוגע לעתיד השותפות, מניית מישורים זינקה ביותר מ-30% (גם אחרי הירידות היום) - ומשקפת למישורים שווי של כ-240 מיליון שקל.

נציגיו של בלוטרייך מסרו היום כי "אי מימוש האופציה לאחר שתי הארכות על ידי אלכס שניידר מדברת בעד עצמה ואינה משתמעת לשני פנים. גיל בלוטרייך ימשיך לפעול ביד רמה לפיתוחה ושגשוגה של הקבוצה, כפי שעשה במהלך כל עשרות שנות פעילותה. גם בעתות אלה, טובת החברה היא זו העומדת לנגד עיניו".

עיקר פעילותה של מישורים מתרכז בייזום ונדל"ן מניב בישראל ובארה"ב, ובנוסף היא בעלת השליטה בחברת סקייליין, שעיקר פעילותה מתרכז בנדל"ן למלונאות ונדל"ן מניב בקנדה ובארה"ב, ונסחרת בשווי של כ-470 מיליון שקל אחרי שמנייתה התחזקה בכ-6% מתחילת השנה.

יש לציין כי בעקבות הסכסוך שפרץ בין בלוטרייך ושניידר, בו העלו השניים טענות שונות האחד נגד השני, סקייליין מינתה ועדה מיוחדת לבחינת הטענות ההדדיות, שהיו קשורות גם אליה. בעקבות מסקנות הוועדה, שדחתה חלק מטענות בלוטרייך, החליט דירקטוריון סקייליין לאמץ את המלצת הדוח לשיפור "מערכת הדיווח הפנים חברתי כדי למנוע הישנות מקרים נוספים בעתיד".

עוד החליטו בסקייליין כי "הנהלת החברה, בתמיכת הדירקטוריון, ימשיכו להתמקד בהמשך שיפור התוצאות הכספיות של החברה בד בבד עם אימוץ המלצות היועץ המשפטי החיצוני לנקיטת צעדים אופרטיביים לשיפור מערך הציות בחברה ובמיוחד אופן הניהול והטיפול בנושא ניגודי עניינים ועסקאות בעלי עניין הכולל בין השאר חידוד כלל ההוראות והנהלים".

בין היתר טען בלוטרייך כי שניידר "מתערב בפועל באופן פעיל ופסול בניהולן השוטף של מישורים, סקייליין ושל החברות הבנות ברבדי התנהלות שונים, וכי הוא קשור עם מנכ"ל סקייליין, בלייק לאיין, המשמש בפועל כשליחו של שניידר "במקום לפעול לטובת סקייליין וכלל בעלי מניותיה".

שניידר הוא ממייסדי חברת ההחזקות Midland Group, העוסקת בתחומי הפלדה, החקלאות, הנדל"ן, הספנות והייצור התעשייתי. משפחתו עלתה לישראל כשהיה ילד, והוא גדל בארץ מספר שנים, עד שהמשפחה היגרה לטורונטו, קנדה, שם הוא מתגורר עד היום. בעבר הוא נכלל ברשימת המיליארדרים של מגזין "פורבס".

בדצמבר 2007 הפך שניידר לשם מוכר גם בקרב אוהדי הספורט בישראל, כשרכש את מועדון הכדורגל מכבי תל-אביב מידי לוני הרציקוביץ'. באוגוסט 2009 קץ שניידר בהחזקה במועדון הכדורגל, והעביר את הבעלות בו לידי איש עסקים קנדי אחר, מיטש גולדהאר, המחזיק בו עד היום.