גולן יוכפז יעזוב את תפקידו כמנכ"ל חדשות 13 בסוף החודש

יוכפז סירב לבקשתם של בעלי המניות להישאר בתפקיד בחודשי יולי-אוגוסט ויסיים את תפקידו לאחר 6 שנים ועם תמיכה של מרבית העיתונאים הבכירים • ישראל טויטו, לשעבר עורך המהדורה המרכזית של חדשות עשר המכהן כיום כסמנכ"ל התוכן של רשת, יחליף אותו באופן זמני

גולן יוכפז / צילום: אביב חופי
גולן יוכפז / צילום: אביב חופי

סוף תקופה בחברת חדשות 13: אם לא יחול שינוי בימים הקרובים, גולן יוכפז, שכיהן כמנכ"ל החברה בשש השנים האחרונות, צפוי לפרוש בסוף חודש מאי - כך נודע ל"גלובס". עוד נודע כי יוכפז סירב לבקשתם של בעלי המניות להישאר בתפקיד במהלך חודשי יולי-אוגוסט, ועל רקע המצב המתוח צפוי להודיע על עזיבה מיידית. 

אחרי עזיבתו של יוכפז ועד לאיתור מנכ"ל קבוע, צפוי להחליף אותו בתפקיד ישראל טויטו, לשעבר עורך המהדורה המרכזית של חדשות עשר המכהן כיום כסמנכ"ל התוכן של רשת.

עזיבתו של יוכפז היא אקורד סיום צורם לפרק מפואר שלו בחברת החדשות, שכלל קרבות קשים מבית ומחוץ. החברה תחת ניהולו הייתה הנכס המרכזי שערוץ עשר הביא עימו הערוץ למיזוג עם רשת. הצורך בשמירה על חברת חדשות יציבה נוספת היוותה גם את הסיבה המרכזית שבעטיה אישרו הרגולטורים את המיזוג בין רשת לערוץ עשר, למרות שלכאורה סגירת ערוץ משדר הוא פגיעה בתחרות.

הכלאה של שני סוגי ארגונים

המיזוג של רשת וערוץ עשר יצר הכלאה של שני סוגי ארגונים בעלי DNA שונה המייצרים סוגי תוכן שונים לגמרי. מאחר שקבלת האישורים הרגולטוריים שנדרשו הובילו להתמשכות הליכי המיזוג מעבר למתוכנן, הצדדים היו מוגבלים במידע שיכלו לשאוב על הפעילות של האחר, ולוח השידורים תוכנן בחופזה תחת מגבלת שימוש בחומרים הקיימים במחסני שני הערוצים. 

לכולם היה ברור כי יידרש בהמשך מקצה שיפורים משמעותי ותכנון אסטרטגי שיגדיר את ה-DNA המשותף ואת הערך המבודל שרשת מתיימרת להציע לצופה. אבל בסיטואציה שנוצרה לא היה לכך זמן - וגם לא כסף. בנוסף, מנהלים שאמורים היו לשאת בחלק מהנטל התפנו למחויבויות אחרות לאור מצבו הקשה של ערוץ עשר - עיין ערך זיוית דוידוביץ' ויובל כהן, שניהלו את הפקת האירווזיון ורק כעת חוזרים לערוץ.

לא יישר קו עם ההמלצות 

בסיטואציה החדשה שנוצרה היה ברור גם שיש לטפל בחברת החדשות, אבל די מהר התברר כי בעלי המניות ויוכפז לא רואים את הדברים עין בעין. הוא אומנם ביקש - וגם קיבל - אולפן חדש שאמור להיות מוכן לקראת הסתיו, אך בנושאים רבים אחרים הדעות היו חלוקות. יוכפז התבקש להציג תוכניות אסטרטגיות שלא קיבלו אמון או הערכה מבעלי המניות; והוא מצידו לא יישר קו עם המלצותיו של דני כהן, בעל ניסיון טלוויזיוני ב-BBC שייעץ לבעלי המניות.

אחרי שהתברר כי גם משדר הבחירות ששודר מהאולפן המושקע של חדשות 13 והציג את המדגם האמין ביותר לא הצליח להתמודד מול חדשות 12, והפער בין נתוני הרייטינג היה גדול, החליטו בעלי המניות כי למרות שחלפו רק פחות משלושה חודשים מאז המיזוג, הגיע הזמן לשינוי.

כוונתם של בעלי המניות הייתה לסגור את הפרק הזה באופן דיסקרטי ובהסכמה, אבל גולן, שהפיטורים הפתיעו אותו, לא התכוון ללכת בשקט. הוא חש כי נעשה לו עוול גדול, וכשם שסירב בעבר ליישר קו עם גחמות של בעלי המניות - גם הפעם הוא בחר שלא לייפות את המציאות. 

כשנודע לעיתונאים של חדשות 13 על כוונת בעלי המניות לפטר אותו, מיהרו חלקם להביע בו תמיכה פומבית. עיתונאים בכירים כמו רביב דרוקר, אילה חסון וספי עובדיה צייצו בטוויטר בשבחו כמנהל וכעיתונאי והביעו צער על הכוונה לפטר אותו.

למרות הקרב התקשורתי, נראה כי גם ליוכפז עצמו היה ברור כל העת כי למרות שחוקית ניתן לטרפד את הדחתו (החוק דורש פיטורים של מנכ"ל חברת חדשות באמצעות רוב של 75% בדירקטוריון, ולבעלי המניות לא היה בנקודת הזמן הזאת רוב כזה), הוא לא ימשיך לנהל את החברה ללא אמון.

יוכפז ובעלי המניות של רשת 13 סירבו להגיב לידיעה.