מאות אוהדים ישראלים קיבלו ביומיים האחרונים הודעה כי הכרטיס שרכשו לגמר ליגת האלופות שיתקיים ביום שבת - מבוטל. "הריני להודיעך שספק הכרטיסים שלנו הודיע לנו באופן חד-צדדי כי הוא אינו יכול לספק את הכרטיסים", נמסר לנוסעים, והוצע להם פיצוי הכולל החזר כספי מלא, החזר חלקי ומימוש הטיסה והמלון - או זיכוי לחבילה למשחק ליגה בעונה הבאה או לגמר ליגת אלופות 2020.

לצד מאות המאוכזבים - כולל אלה שרכשו כרטיסים באתרים כמו STUBHUB או ויה גוגו, שלפי גורמים בענף צפויים גם הם לקבל הודעות ביטול - אחרים שאמורים לאסוף את הכרטיס רק עם הגעתם למשחק עשויים לגלות כי גם הכרטיסים שלהם לא תקפים. מה גרם לכאוס הזה, ואיך ייתכן שמחירי הכרטיסים טיפסו ל-10,000 אירו ויותר? 

"אלפים יגיעו ולא יקבלו את הכרטיסים שרכשו"

בלי קשר לגמר, כדאי להבין איך בנוי הענף של רכישת כרטיסים למשחקי ספורט ממשווקים רשמיים. עד לישיבה באצטדיון הכרטיס עובר כמה ידיים בדרך, ובכל מקרה הכרטיסים שנמכרים הם מ"יד שנייה": בין שמדובר במנוי של אוהד, כלומר ב"ניקוב" ובהחזרת המנוי לאחר המשחק (במשחקי ליגה) או בכרטיס שהוקצה לאוהדי אחת הקבוצות.

חלק גדול מהכרטיסים מושגים באמצעות התקשרות של חברות נסיעות עם ספקים מקומים (ספסרים). חברות הנסיעות מתחילות למכור את הכרטיסים עוד לפני שאלה הופצו בפועל, מתוך הנחה שמאוחר יותר הם יוכלו לשים יד על כרטיסים מספקים מקומיים.

הבעיה מתחילה כאשר יש משחקים עם ביקוש גבוה דוגמת גמר ליגת האלופות. כך שבמצב שנוצר חברות הנסיעות מכרו כרטיסים ואז גילו כי הספקים המקומיים שאיתם הם התקשרו לא הצליחו לספק את הסחורה. 

בכל מקרה, משווקי כרטיסים למשחקי כדורגל לא זוכרים דבר כזה. בכל משחק אטרקטיבי המחירים משתוללים, אלא שהפעם הבלגן לא מסתיים במחיר היקר. "יש אנשים שעומדים להמריא למדריד למשחק וחושבים שהכול בסדר, והם עוד לא יודעים מה מחכה להם", אמר ל"גלובס" ספי דונר, מנכ"ל טיקיטינגו. "אלפים יגיעו ולא יקבלו את הכרטיסים שרכשו, בנוסף לאלה שיגיעו אחרי שכבר הודיעו להם שאין להם כרטיס, בתקווה למצוא שם".

לאיזו רמת מחיר הגעתם?

"המחיר לכרטיס למשחק מגיע ל-8,000 אירו לכרטיס בודד. לא חווינו דבר כזה. בענף הכרטיסים הבינלאומי זה לא פחות מרעידת אדמה".

גם גבריאל מזרחי, מנכ"ל ובעלים של חברת טיק-טיק, מספר כי המכירה באתר הופסקה. "מכרנו בחודש נובמבר במסגרת שיתוף-פעולה עם ישראייר חבילות ב-7,000 אירו, כולל כרטיסים בקטגוריה 1 (במיקום הטוב באיצטדיון). אנשים מוכנים לשלם היום גם 10,000 ליש"ט לכרטיס, ואני לא קונה, כי יש חשש שלא נקבל. זה סכום הזוי למשחק כדורגל. בעוד חודשיים התמודדות בין שתי הקבוצות הללו תעלה 100-200 ליש"ט".

נזכיר כי בגמר יתמודדו שתי קבוצות אנגליות - ליברפול רווית האוהדים (כולל ממדינות אסיה) וטוטנהאם. לעובדה כי מדובר באוהדים אנגלים משני הצדדים יש משקל.

לפי מזרחי, גם הקצאת הכרטיסים על-ידי UEFA השפיעה על המחירים. אצטדיון הגמר מכיל 68 אלף מושבים, 25-26 אלף כרטיסים הוקצו ל-UEFA (התאחדויות כדורגל וכדומה), 17-18 אלף כרטיסים לאוהדי כל קבוצה, ספונסרים מקבלים אלפי כרטיסים, והשנה הוקצו לקהל במכירה ישירה (במסגרת הגרלה) 4,000 כרטיסים, זאת לעומת 10,000 בגמר 2018 שנערך בקייב.

"הספקים מעלים את המחירים דרמטית"

הכרטיסים לגמר ליגת האלופות נמכרים כאמור חודשים ארוכים לפני הגמר, אבל הם מודפסים רק ב-1 במאי - רק אז אפשר לדעת מי עלה לגמר ולאן מוקצים 33 אלף הכרטיסים למכירה לאוהדים. "עד אז אנשים חיים ברמה של אי-ודאות", אומר דונר, שמחדד: "העפלה של שתי קבוצות אנגליות טרפה את הקלפים. אם קבוצות ממדינות ששיעור האבטלה בהן גבוה כמו ספרד ואיטליה עולות לגמר - קל יותר להשיג כרטיסים משום שרבים מוותרים עליהם. לעומת זאת, כשקבוצות אנגליות או גרמניות עולות - האוהדים לא מוותרים.

"התוצאה היא שספקים מעלים מחירים דרמטית: אלו שמכרו ללקוח כרטיס למשחק ב-1,600 אירו, גילו שכדי להשיג את הכרטיס הזה הם צריכים לשלם 5,000 אירו - וגם אז לא בטוח שהם יצליחו לספק את כל מה שהם התחייבו. נוצר מצב שברוקר שהתחייב לי או למישהו אחר להשיג כרטיס, לא יכול להשיג אותו ממלאי האוהדים, והוא צריך לנסות דרך ההקצאות לספונסרים או התאחדויות הכדורגל".

כלומר, חברות הימרו על המחיר שהם ישיגו כרטיסים, למרות שבפועל לא היה להם כרטיס ביד?

"אני לא יודע אם יש חברה ישראלית שהימרה", אומר דונר. "אני חושב שהחברות הישראליות קנו מאנשים שהימרו, אנשים שנתנו להם הצעת מחיר והבריזו להם".

ומה לגבי ההגנה המשפטית במקרה כזה שלא סיפקת כרטיס ללקוח?

דונר: "אנחנו מצליחים להשיג כרטיסים לכל הישראלים שמכרנו להם. יש לנו נציגויות בכל העולם, ושם המצב מאתגר יותר. בכל מקרה אנחנו מגנים על עצמנו. כתוב גם באתר שמי שלא יסופק לו כרטיס, יפוצה ב-150%. כך שאם קנית כרטיס ב-2,000 אירו, נחזיר לך 3,000".