ענקית הסחר המקוון עליבאבא שוקלת להנפיק מניות בהונג קונג

המהלך ייצור שוק של 24 שעות ביממה למניות הקבוצה ויביא אליה עוד משקיעים מהאזור • לפני יותר מארבע שנים עליבאבא הונפקה בניו יורק בסכום שיא של 25 מיליארד דולר

ג'ק מא, מייסד עליבאבא / צילום: רויטרס
ג'ק מא, מייסד עליבאבא / צילום: רויטרס

ענקית המסחר האלקטרוני עליבאבא  שוקלת הנפקת מניות בהונג קונג, לפי מקורות יודעי דבר. המהלך ייצור שוק של 24 שעות ביממה למניות הקבוצה ויביא אליה עוד משקיעים מהאזור.

לפני יותר מארבע שנים עליבאבא הנפיקה את עצמה בניו יורק בסכום שיא של 25 מיליארד דולר. שווי השוק שלה עלה על חצי טריליון דולר בקיץ לפני שנה, לפני שירד ל-402 מיליארד דולר כעת. לפי שעה לא ברור כמה כסף מתכננת הקבוצה לגיסי בהנפקה בהונג קונג. התוכניות הן בשלב מוקדם ועשויות להשתנות.

עליבאבא, שפועלת מהעיר האנגז'ו ונוסדה לפני 20 שנה על-ידי המיליארדר ג'ק מא, היא כעת בעלת שווי השוק הגבוה ביותר בסין. היא הדומיננטית בקמעונאות המקוונת בכלכלה השנייה בגודלה בעולם, עם כשני שליש מהשוק הסיני, להערכת חברת ניירות הערך ברנסטין.

התחרות על הכנסות, עם זאת, נשארה חזקה, ועליבאבא מוציאה יותר כספים כדי לצמוח ולרכוש לקוחות חדשים. הקבוצה מהמרת מאד על העלייה בכוח הקנייה של תושי הערים הפחות מפותחות בסין. היא גם בונה עסקי מחשוב ענן שימכרו תשתיות לחברות אחרות, כפי שעושה אמזון בארה"ב. עליבאבא גם משקיעה מיליארדים במיזמים מחוץ לסין, בייחוד בדרום מזרח אסיה.

החברה-האחות הפיננסית שלה, אנט פיננשל סרביסז, שוקלת גם היא הנפקה בהונג קונג וכן בסין עצמה, לפי המקורות יודעי הדבר. אנט, שגם היא נשלטת על-ידי ג'ק מא וזכתה בשנה שעברה לתמחור של 150 מיליארד דולר בגיוס הון פרטי, מנהלת שיחות עם רגולטורים על עיתוי ההנפקה שלה והמיקום שלה.

הנפקה בהונג קונג תעניק לעליבאבא עוד מקור מימון ממשקיעים באסיה שמכירים היטב אם עסקיה, ובכך תגדיל את שווי השוק שלה בפוטנציה.

הנפקה כזו תעניק להונג קונג גם פרס ניחומים על כך שהיא הפסידה את ההנפקה הראשונה של עליבאבא ב-2014, שנשארה ההנפקה הגדולה בהיסטוריה, לניו יורק. באותה עת הונג קונג סירבה להתפשר על עיקרון "מניה אחת, קול אחד" שלה. לעליבאבא יש מבנה בעלות מורכב שמאפשר לג'ק מא ולבכירי הקבוצה יותר שליטה ביחס לבעלי מניות רגילים.

ב-2017 הודיעה בורסת הונג קונג כי תגמיש את כלליה, כדי לאפשר לחברות טכנולוגיה סיניות חדשות עם מבנה לא שוויוני של מניות להנפיק בה. כך, האי רשם בשנה שעברה כמה הנפקות ראשונות של חברות הזנק טכנולוגיות בולטות.