בלווטניק ממשיך לממש: כלל תעשיות מכרה 32% מהחזקתה בכלל משקאות למוסדיים ב-136 מיליון שקל

כלל משקאות מחזיקה בכ-30% ממניות חברת יפאורה, שהציגה ירידה חדה ברווחיה ברבעון הראשון • העסקה נעשתה בהנחה ממוצעת של כ-5% על מחיר השוק, המשקף לכלל משקאות שווי של 455 מיליון שקל • ככל הידוע, עם רוכשי המניות נמנים הפניקס, כלל ביטוח, הראל ופסגות

לן בלווטניק ממשיך לממש החזקות של חברת כלל תעשיות (כת"ש) הנמצאת בבעלותו. הערב מכרה כת"ש, בניהולו של אבי פישר, נתח של כ-32% מהחברה הבת כלל משקאות  לידי כמה גופים מוסדיים, תמורת 136 מיליון שקל, ובכך נפרד בלווטניק מעיקר החזקותיו בכלל משקאות, כשנה לאחר הנפקתה בבורסה בתל אביב.

ככל הידוע, עם רוכשי המניות נמנים חברות הביטוח הפניקס, כלל והראל, בית ההשקעות פסגות, וקרנות הפנסיה. בעקבות המכירה יעמוד חלקה של כת"ש בכלל משקאות על כ-22%. העסקה, שבוצעה באמצעות דיסקונט חיתום וברק קפיטל חיתום, כללה מכירת מניות רגילות ומניות חסומות, ונעשתה בהנחה ממוצעת של כ-5% על מחיר השוק, המשקף לכלל משקאות שווי של 455 מיליון שקל. שווי המניה היום נמוך ב-4% מהשווי שלפיו החלה להיסחר במהלך יוני 2018.

כלל משקאות היא חברה ייעודית, המחזיקה בכ-30% ממניות יצרנית ומשווקת המשקאות יפאורה. בעלת השליטה ביפאורה היא חברת קרור  הבורסאית שבשליטת שלמה רודב ורוני גת. הנפקתה של כלל משקאות נעשתה אחרי שבלווטניק נכשל בניסיונו למכור לקרור את החזקות המיעוט שלו ביפאורה, מה שהוביל לסכסוך בין בלווטניק לבין רודב וגת, שנפתר בהסכם פשרה לפני כחודשיים. ככל הידוע, בין הסיבות לסכסוך בין הצדדים עמד עתיד חלוקת הדיבידנדים שתבצע יפאורה, אחרי שבין 2008-2017 חילקה לבעלי מניותיה דיבידנדים בהיקף מצטבר של 520 מיליון שקל.

כלל משקאות ציינה בדוחותיה לרבעון הראשון של השנה, שפורסמו בימים האחרונים, כי בחודש מרץ האחרון חילקה יפאורה דיבידנד של כ-38 מיליון שקל לבעלי המניות, וחלקה בו, שניתן לבעלי מניותיה בהמשך, עמד על כ-12 מיליון שקל. זאת אחרי שמוקדם יותר השנה חילקה כלל משקאות דיבידנד של 16 מיליון שקל.

את הרבעון הראשון סיכמה יפאורה במגמה שלילית, עם שחיקה של 14% בהכנסותיה, שהסתכמו ב-182 מיליון שקל, המיוחסת לעיתוי חג הפסח וחורף קשה מהרגיל, והרווח הנקי שלה צנח ב-55% ל-10 מיליון שקל. כלל משקאות ציינה בדוחות, כי "היקף המכירות של משקאות קלים במהלך השנה מושפע מעונתיות, על כן ברבעון השני והשלישי המכירות של יפאורה גבוהות יותר לעומתה רבעון הראשון והרביעי".

מלבד יפאורה, קרור מחזיקה יחד עם שותפים (כ-38%) גם ביצרנית הצ'יפס הקפוא תפוגן, שגם מולם סיימה מוקדם יותר השנה סכסוך, ובסיכום רבעוני הציגה הפסד של קרוב ל-2 מיליון שקל מפעילות זו, אחרי רווח של יותר מ-2 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. בקרור הסבירו כי תפוגן "החלה בתוכנית השקעה לחידוש קווי הייצור והגדלת כושר הייצור של תחום הטוגנים, ועל כן בתקופת הדיווח התהוו הפסדים".

על רקע ההרעה בתוצאות החברות המוחזקות, בסיכום הרבעון הראשון הרווח הנקי של קרור התכווץ כמעט ב-80%, ועמד על פחות מ-4 מיליון שקל. לצד הדוחות עדכנה קרור על מינויו של דורון שטיגר כמנכ"ל החברה, במקומו של אורי מאירי, ובעלי המניות של קרור יתבקשו לאשר לו שכר שנתי של 160 אלף שקל, עבור משרה בהיקף של 15%. 

כאמור, מכירת המניות הנוכחית של בלווטניק ממשיכה גל מימושים משמעותי שהוא מבצע כבר כמה שנים. בימים האחרונים חתמה כת"ש על הסכם למכירת החזקותיה (50%) בחברת התשתיות וההובלה תעבורה לידי לאומי פרטנרס, הפניקס ושותפיה של כת"ש בתעבורה, משפחת לבנת, בתמורה כוללת של כ-700 מיליון שקל.

שתי המכירות האחרונות מצטרפות למימושים בהיקף מצטבר של מאות מיליוני שקלים שביצעה כת"ש בשנים האחרונות, בין היתר עם מכירת מניות השליטה בחברות התעשייתיות נייר חדרה ומנועי בית שמש - שתיהן לקרן פימי בראשות ישי דוידי, מכירת החזקותיה ביצרנית כלי השיט וספקית שירותי הנמל מספנות ישראל, לשותפיה בחברה, והנפקת כלל משקאות אשתקד. כל זאת כחלק מרצונה של כת"ש למקד את החברה בפעילויות הליבה שלה, ובראשן חברת המלט נשר, ולהעלות מזומנים מהחזקות משמעותיות.