אחרי התפטרות המנכ"ל: נת"ע תפרסם מכרז ענק להקמה ותחזוקה של הקווים הירוק והסגול

בחברה מנסים לשדר 'עסקים כרגיל' ובימים הקרובים תפרסם נת"ע מכרז בהיקף 15 מיליארד שקל להקמה ותפעול של הקווים הירוק והסגול

מכונת הכרייה TBM של הרכבת הקלה /  צילום: נת"ע
מכונת הכרייה TBM של הרכבת הקלה / צילום: נת"ע

ביום שני התפטר מנכ"ל נת"ע, יהודה בר-און, והעובדה שממשלה חדשה לא תושבע עד אחרי החגים צפויה גם לעכב את מינוי מחליפו. אולם, בחברה מנסים לשדר 'עסקים כרגיל' ובימים הקרובים תפרסם החברה מכרז בהיקף 15 מיליארד שקל להקמה ותפעול של הקווים הירוק והסגול.

מכרז הענק כולל הקמת של המערכות הרכבתיות, אספקה ותחזוקה של קרונות לקווים הירוק והסגול. המכרז הוא במתכונת של PPP )(Public Private Partnership, כלומר, הזוכים יקבלו תשלום ראשוני גבוה יותר, ותשלומים נוספים לאורך כל תקופת ההפעלה. שתי זוכות ייבחרו- אחת לכל קו. משך ההתקשרות יהיה ל-25 שנים, תקופה הכוללת את התחזוקה והאחזקה.

את המיון המוקדם למכרז (PQ) צלחו שבע קבוצות, שכוללות יצרניות רכבות שחברו לחברות ישראליות מתחום התשתיות ולגורמים מממנים- CAF הספרדית בשיתוף שפיר, CRRC הסינית עם שיכון ובינוי ואגד (שתי הקבוצות מתמודדות במכרז הרכבת הקלה בירושלים), אלסטום בשיתוף אלקטרה, John Laing ודן, סימנס הגרמנית בשיתוף מנרב, אלייד ופז, CREC הסינית בשיתוף בומברדייה הקנדית, אקסלנס, קרן נוי והפניקס, וקבוצה סינית של CCCC ו-CHEC.

נת"ע החלה בעבודות פינוי תשתיות להקמת שני הקווים- בתוואי הקו הסגול ברחוב ארלוזורוב בתל אביב ובתוואי הקו הירוק בשדרות ירושלים בחולון. תאריך היעד לסיום הקמת הקווים הוא שנת 2026, אז יצטרפו לקו האדום שביצועו מתקדם לפי לוחות הזמנים לקראת הפעלתו המתוכננת באוקטובר 2021.

הקו הירוק יקשר בין חולון וראשון לציון לבין מרכז תל אביב, אוניברסיטת תל אביב, אזור התעשייה והעסקים במערב הרצליה ואזור העסקים בקריית עתידים. אורכו של הקו כ-39 ק"מ (מתוכם 4 תת קרקעיים) ויהיו בו 62 תחנות.

הקו הסגול יקשר בין קריית אונו ויהוד למרכז תל אביב, דרך אוניברסיטת בר אילן, בית החולים שיבא, ושוק הכרמל. אורך הקו כ-29 ק"מ במפלס הקרקע, והוא יכלול 45 תחנות. התקציב הכולל להקמתם הוא 30 מיליארד שקל.

"נת"ע ממשיכה בתנופה להקמת רשת הסעת ההמונים במטרופולין תל אביב", אמר מנכ"ל נת"ע היוצא יהודה בר-און. "קווי הרכבת הקלה ישרתו למעלה מחצי מיליון תושבים מדי יום. במקביל אנחנו מקדמים את תכנון שלושת קווי המטרו".

בתוך כך, חברת מנרב זכתה השבוע במכרז של נת"ע לביצוע עבודות גמר בתחנות התת-קרקעיות של נת"ע בקו האדום. לפי החברה, היקפן הכספי של סך העבודות בפרויקט הינו כ-283 מיליון שקל, והוא יימשך כשנה וחצי בכל תחנה. העבודות יבוצעו ב-6 תחנות: אבא הלל, ביאליק, קרליבך, בן גוריון, אהרונוביץ ואליפלט.