גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בזמן שהיא מונחת על המדף: חברת הנדסת המים תהל נקלעה לקשיים תזרימיים ושווייה נשחק

מדוחות החברה האם קרדן אן.וי עולה כי בשל עיכובים בסגירה הפיננסית של פרויקטים, ותזרים שלילי מתמשך מפעילות שוטפת, נאלצה תהל לנצל קווי אשראי לזמן קצר שעמדו לרשותה ● דירקטוריון תהל אישר באחרונה תוכנית חירום שפיתחה הנהלת החברה

בכירי חברת ההחזקות הקורסת קרדן אן.וי. , עושים בשנתיים האחרונות מאמצים גדולים למכירת החברה הבת, תהל גרופ (TGI), במטרה לפרוע חלק מחובותיה של קרדן אן.וי למחזיקי האג"ח שלה. עם זאת, דוחות קרדן אן.וי לרבעון הראשון של 2019, שפורסמו אתמול, חושפים כי גם תהל עצמה נקלעה בחודשים האחרונים לקשיים תזרימיים, וכי שווייה המוערך (לצורך מכירה או רישום מניותיה למסחר בבורסה בת"א) הולך ונשחק.

תהל היא חברת הנדסה שמעניקה שירותי תכנון וניהול הקמה של פרויקטים בתחום תשתיות המים. את הרבעון הראשון של 2019 סיימה תהל עם הפסד של 2.9 מיליון אירו המיוחס לבעלי המניות, וזאת בהשוואה להפסד של 337 אלף אירו שרשמה ברבעון המקביל. הגידול בהפסד נבע ביקר מהשפעה שלילית בגין הפרשי שער והוצאות חד-פעמיות.

"פעילות תשתיות המים שלנו עמדה בפני עיכובים במספר פרויקטים, אשר אנחנו צופים כי ניתן יהיה לסגור ברבעונים הקרובים", הסביר מנכ"ל קרדן אן.וי, אריאל חסון. "הוצאות הפרשי שער והוצאות חד-פעמיות הקשורות להתייעלות בתהל השפיעו על התוצאות הכוללת".

תהל ההפסדים מתרחבים, המזומנים מצטמצמים והאשראי גדל

ציפיות העבר מול האפשרויות הנוכחיות

את 2018 סיימה תהל גם עם רווח נקי המיוחס לבעלי המניות של 2 מיליון אירו בלבד, ועניין זה לבדו מעיד על הפער העצום בין ציפיות דירקטוריון קרדן אן.וי בעבר לבין האפשרויות הנוכחיות, בכל הקשור למחיר שיתקבל ממכירת תהל. אם בתחילת התהליך עוד קיוו בקרדן אן.וי לקבל סכום של 120 מיליון אירו לפחות ממכירת החזקותיה (98.43%) בתהל, הרי שבדוח הנוכחי כבר מציינת קרדן אן.וי סכום של 85 מיליון אירו בלבד שעשוי להתקבל מהמכירה.

לדברי קרדן אן.וי, היא מנהלת כיום מגעים עם מספר גורמים בנוגע למכירת החזקותיה בתהל, אולם במקביל היא בוחנת חלופות נוספות, למקרה שלא ניתן יהיה להשלים את המכירה במועד הנדרש על-ידי נאמני סדרות האג"ח שלה. אחת החלופות המרכזיות היא חלוקת מניות תהל למחזיקי האג"ח של קרדן כפירעון חלק מהחוב כלפיהם, בהתאם לשווי המניות שייקבע בעת רישומן למסחר בבורסה.

לקרדן אן.וי חוב של 1.3 מיליארד שקל (322 מיליון אירו) למחזיקי האג"ח שלה מסדרות א' ו-ב', לאחר שפרעה להם לאחרונה סכום של 145 מיליון שקל (36.5 מיליון אירו). מלבד ההחזקה בתהל, מחזיקה קרדן אן.וי גם בפעילות נדל"ן בסין, שאמורה לתרום גם היא בעתיד לפירעון חלק מהחוב למחזיקים.

תהל מתמקדת בביצוע פרויקטים בתחום המים ברחבי העולם באמצעות חברות בנות שבהחזקתה, הפועלות באפריקה, במזרח אירופה, בהודו, בישראל ובאזורים נוספים ברחבי העולם. ברבעון הראשון גדלו הכנסות תהל מביצוע עבודות בכ-12%, ל-35.4 מיליון אירו.

עם זאת, ברווח הגולמי נרשמה דווקא ירידה של 16% ל-4.5 מיליון אירו, עקב תמהיל פרויקטים בעלי רווחיות נמוכה יחסית, שנבע מעיכובים בפרויקטים באפריקה בעלי רווחיות גבוהה. מסיבה זו גם נשחק שיעור הרווחיות הגולמית ל-12.7% בלבד מההכנסות, לעומת 17% ברבעון המקביל אשתקד.

במקביל, רשמה תהל ברבעון הראשון הוצאות נוספות של 1 מיליון אירו בגין תוכנית התייעלות, ואף סבלה מזינוק בהוצאות המימון ל-3.2 מיליון אירו, לעומת 0.5 מיליון אירו בלבד ברבעון המקביל. בחברה הסבירו, כי הזינוק החד בהוצאות המימון נבע בעיקר מהפרשי שער שליליים (היחלשות האירו מול השקל ומטבעות נוספים בעולם), ומהוצאות ריבית בגין גידול בניצול קווי אשראי, כתוצאה מעיכובים בסגירה פיננסית של פרויקטים מסוימים.

תהל סיימה את הרבעון הראשון עם הון עצמי של 38.7 מיליון אירו, המהווה 16.8% בלבד מסך המאזן ועם מזומנים בשווי של 7.1 מיליון דולר בלבד. לשם השוואה, בתום הרבעון המקביל היו ברשות החברה מזומנים בשווי כפול של 14 מיליון דולר.

לדברי תהל, היא זכתה ברבעון הראשון בהזמנות חדשות בהיקף של 43.4 מיליון אירו, שהגדילו את צבר ההזמנות שלה ל-691.9 מיליון אירו, נכון לסוף מארס 2019. נוסף על צבר ההזמנות, חברות בקבוצת תהל התקשרו או קיבלו הודעות בדבר זכייה בפרויקטים נוספים בהיקף של 363 מיליון אירו, אולם אלו טרם צורפו לצבר ההזמנות, בשל היעדר סגירה פיננסית.

כתבי ויתור על אמות מידה פיננסיות

בשל עיכובים בסגירה הפיננסית לפרויקטים אלו, וקבלת מקדמות בגינם, ועקב תזרים שלילי מתמשך מפעילות שוטפת, נאלצה תהל לנצל קווי אשראי לזמן קצר שעמדו לרשותה. לדברי קרדן אן.וי, בצל האי-ודאות לגבי מועד קבלת המקדמות האמורות, והארכת קווי האשראי, וכדי להתמודד עם כל תוצאה שלילית העלולה להיגרם מכך, הכינה הנהלת תהל, בראשות המנכ"ל סער ברכה, תוכנית שמטרתה לגרום לתזרים מזומנים מספק לפעילותה. עם זאת, רואי החשבון של תהל כללו בדוחותיה הפניית תשומת לב לנושאים אלו.

מבט על היקף האשראי הבנקאי שנטלה תהל מגלה, כי נכון לסוף מארס הסתכם אשראי זה ב-56.8 מיליון אירו, לעומת 50.2 מיליון אירו נכון לסוף דצמבר 2018, ובהשוואה ל-35.6 מיליון אירו נכון לסוף מארס 2018. אחת הסיבות לכך היא היעדר כניסת מזומנים מספקת לקופתה של תהל ב-15 החודשים האחרונים.

ברבעון הראשון של 2019 הציגה תהל תזרים מזומנים שלילי של 11 מיליון אירו מפעילות שוטפת, וזאת בהמשך לתזרים מזומנים שלילי של 17 מיליון אירו מפעילות שוטפת, שהציגה תהל בשנת 2018 כולה. לצורך מימון פעילותה, נדרשה כאמור תהל להאריך חלק מקווי האשראי לזמן קצר שמעמידים לה הבנקים ומוסדות פיננסיים אחרים.

להערכת הנהלת תהל, יוארכו קווי אשראי אלו לתקופה נוספת, במידת הנדרש. עם זאת, חלק מהחברות הבנות בקבוצת תהל לא עמדו באמות מידה פיננסיות מסוימות המיוחסות לקווי האשראי הבנקאי לזמן קצר, ונאלצו בשל כך לקבל מהבנקים כתבי ויתור בקשר עם הפרות אלו.

"הנהלת תהל צופה התפתחויות חיוביות בנוגע לאירועים הלא ודאיים שתוארו לעיל", כותבים רואי החשבון. "עם זאת, כדי להתמודד עם התפתחויות שליליות לארועים שתוארו לעיל, אישר דירקטוריון תהל בחודש מארס 2019 תוכנית חירום, אשר פותחה על-ידי הנהלת תהל. תוכנית זו תאפשר להנהלת תהל לנקוט צעדים למכירת נכסים בתוך מספר חודשים ולייצר תזרימי מזומנים מספקים ל-12 החודשים הקרובים". 

עוד כתבות

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל״ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג, ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

אחרי פחות משנה: אור צלקבוניק הודיע על סיום תפקידו כמנכ"ל חדשות 13

עפ"י הודעת רשת 13, הפרישה באה ברקע "התוכנית המתגבשת לשינויים במודל פעילותה של חברת החדשות" ● רק לאחרונה דווח על שורת מהלכים שתכנן צלקובניק לבצע בחטיבת החדשות, כמו למשל קיצוץ מהדורת שישי לשעה בלבד; המהלך אומנם נותר על כנו, אך לא ברור מה יקרה בהמשך

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו מזנקת הבוקר ביותר מ-23% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר, היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

מפעילי כטב''מים בצה''ל / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו בטעות כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קולנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים על ידי משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: "פרודוקטיביות איטית" בעבודה

יש לנו גישה שגויה לפרודוקטיביות בעבודה, אומר פרופ' קאל ניופורט. אבל איך נגיד את זה לבוס?

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת ועל ההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

בכיר בחמאס: "רוצים להגיע להסכם, לא בכל מחיר"

בארגון הטרור מוכנים לוותר על השלטון ועובדים על מערכת שלטונית חדשה ● המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית • דיווח בתקשורת הערבית: חמאס לא ימסור הלילה את תשובתו למתווכות • בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי על ההצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר